וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורשו מבי"ס חרדי "בשל השתייכות פוליטית"

3.9.2014 / 0:25

פרסום ראשון: שלוש תלמידות כיתה א' סולקו מבית ספר יסודי של "החינוך העצמאי" בירושלים לאחר שמנהלת המוסד איימה בהתפטרות. ההורים טוענים כי הסיבה היא השתייכותם הפוליטית למחנה של הרב שמואל אוירבך. משרד החינוך: אם הבנות הורחקו על רקע פוליטי, נטפל בכך בחומרה

צלמים זמניים מורשים

עם פתיחת שנת הלימודים, הפילוג בתוך הציבור החרדי-ליטאי מחריף: שלוש תלמידות כיתה א' סולקו אתמול בבוקר (שלישי) משטח בית ספר יסודי של עמותת "החינוך העצמאי" בירושלים שבו הן שובצו על ידי העירייה לאחר שמנהלת המוסד איימה כי היא תתפטר מתפקידה במידה והן ילמדו בבית ספרה. ההורים טוענים כי הסיבה היא השתייכותם הפוליטית למחנה של הרב שמואל אוירבך.

המאבק על הנהגת הציבור הליטאי החל עם פטירתו של המנהיג הקודם, הרב יוסף שלום אלישיב, לפני כשנה וחצי. מרבית הציבור התאחד סביב הנהגתו של הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, הנחשב לפרגמטי, אך קבוצה אחרת רואה ברב אוירבך את מנהיגה. קבוצתו של אוירבך קולנית ומצליחה לשפיעה על סגנון השיח. האחרונים אינם מיוצגים בכנסת, אולם התמודדו בבחירות המקומיות וצברו כוח משמעותי במגוון ריכוזים חרדיים.

שלשום שבר המאבק שיאים חדשים, כאשר שלוש התלמידות הגיעו בפעם הראשונה לשערי בית הספר המכונה "בית יעקב הצפון", הממוקם בשכונת סנהדריה המורחבת. פרידה סוקולובסקי, מנהלת המוסד שזיהתה את ההורים, דרשה מהם שיעזבו את שטח בית הספר. בתגובה, אב לאחת התלמידות פיזר את פתקי השיבוץ של תלמידות כיתה א' ובכך הצליח להשאיר את התלמידות במתחם בית הספר.

בסיום יום הלימודים הראשון, קיימה סוקולובסקי שיחה עם הגורמים הממונים עליה ואיימה כי אם הבנות יישארו ללמוד בבית הספר, היא תתפטר מתפקידה. הבוקר, מימשה סוקולובסקי באופן חלקי את האיום ונשארה בביתה . מנגד, שלוש התלמידות הגיעו ליום לימודים נוסף. התלמידות נכנסו בשערי המוסד והתיישבו בכיתות המיועדות להן. אלא שכעבור חצי שעה, שתיים מהן סולקו החוצה אל הוריהם שהמתינו מחוץ לשער בית הספר.

גורשו מבית ספר חרדי בירושלים. יקי אדמקר,
בית הספר, אתמול/יקי אדמקר

מתיעוד של וואלה! יהדות, עולה כי כעבור זמן קצר, הגיע למקום סגן ראש עיריית ירושלים חיים אפשטיין, המזוהה עם המחנה של הרב אוירבך, ודרש להכניס את התלמידות לכיתות. במקום התפתחה מהומה בינו לבין קבוצת אברכים המזוהה עם הרב שטיינמן שהתקבצה במקום. חלק מקבוצה זו חברים בוועד ההורים של בית הספר ובשל כך ניסו למנוע בגופם את כניסתן. האברכים מצדם טענו כי אין כל קשר לפילוג הליטאי וכי הם אינם מוכנים שהבנות ילמדו בבית הספר משום ש"הן מגיעות מהגבעה הצרפתית".

אל אף ההתנגדות הבנות נכנסו למתחם בית הספר. בתגובה, נציגת ההנהלה הזמינה משטרה בדרישה להוציא את התלמידות מבית הספר. אחת מהמורות הציגה לשוטרים את רשימת התלמידות וטענה כי שלוש התלמידות אינן רשומות בו. אולם, הורי התלמידות וגורמי העירייה שנכחו במקום טענו מנגד כי בידם מסמך רשמי מטעם העירייה ובו מופיע שהבנות שובצו בבית הספר. המשטרה הבהירה בפני הצדדים כי התלמידות יישארו בבית הספר וכל פעולה להוציאן החוצה תהווה עילה למעצר.

ההורים שנמצאים במרכז המאבק וגורמים עירוניים נוספים טענו כי הסיבה למאבק נגדן הינה השתייכותם לפלג הליטאי של הרב אוירבך. ההורים הוסיפו כי המנהלת מזוהה עם הרב שטיינמן ו"בכל הזדמנות שיש לה היא מנבלת את הפה נגד הרב אוירבך. ברגע שהיא שמעה שיש הורים המזוהים עם הרב אוירבך, היא נעמדה על רגליים אחוריות ואיימה בהתפטרות".

לדברי בני (השם המלא שמור במערכת), אב לאחת התלמידות, "היה הסכם מפורש שבנותינו ילמדו בבית הספר הזה וביום האחרון הם הפרו את ההסכם. בגלל איומי התפטרות המנהלת, הודיעו לנו שאנחנו לא יכולים להכניס את בנותינו לבית הספר. זו שערורייה שמישהו צריך לתת עליה את הדין. אנשים שיש להם אגו עצמי, לא ראויים לחנך את הילדים שלנו. זה עוול נוראי".

סגן ראש העיר חיים אפשטיין שליווה את הבנות, אמר לוואלה! יהדות כי "מדובר בשערורייה בלתי נתפסת, רוע ואכזריות הלקוחים מעולם אחר". לדבריו, "להתעלל בילדות קטנות, בנות 6 בלבד שכל חטאן היא ההשתייכות של הוריהם לתנועה מסוימת, זוהי חוצפה שאיננה יודעת גבולות ואנחנו נעצור את התופעה ונעקור אותה מהשורש".

גורשו מבית ספר חרדי בירושלים. יקי אדמקר, מערכת וואלה! NEWS
המהומה בבית הספר. צילום: יקי אדמקר/מערכת וואלה! NEWS, יקי אדמקר

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "העירייה ואגף החינוך פועלים על פי חוק והנוהל התקין וללא מעורבות פוליטית כלשהיא. מדובר במקרה שנבדק ומטופל בידי אגף מנח"ח וכן מול מערכת החינוך העצמאי שבית הספר פועל בסמכותה. אם יתברר שהחלטת הנהלת בית הספר הינה על רקע פוליטי, העירייה תפעל לשנותה לאלתר". גורמים במשרד החינוך מסרו בתגובה כי "המקרה אינו מוכר להם וכי ההורים מוזמנים לפנות למשרד. עם קבלת הפנייה מההורים, המקרה ייבדק ויטופל בהתאם". הגורמים הדגישו כי במקרה ויימצא שהתלמידות הורחקו על רקע פוליטי, הטיפול יהיה חמור ביותר.

מנהלת בית הספר מסרה בתגובה: "החינוך העצמאי אסר עליי לדבר עם עיתונאים".

מהחינוך העצמאי לא נמסרה תגובה עד לשעת פרסום הכתבה.

(עדכון ראשון: 20:25)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully