וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מג"ד החרדים: "אנחנו עם הפנים קדימה"

4.9.2014 / 11:18

הוא אומר שהחברה החרדית מקבלת יותר גיוס חרדים, והמתגייסים שומרים יותר על הדת מכשהיו בתוך החברה עצמה. הוא מקפיד שהחיילים ישמרו שבת ויקפידו על דיבור נקי ומדגיש שהם כמו הילדים שלו. ראיון עם סא"ל תלם חזן, מגד "נצח יהודה", שסיים את תפקידו

תלם חזן מג"ד נצח יהודה. דובר צה"ל
סא"ל תלם חזן/דובר צה"ל

מאז אושר חוק הגיוס, השיח ברחוב החרדי הלך והקצין והאווירה הציבורית גרמה לחרדים להסתגר חזרה בישיבות, להישאר באוהלה של תורה - ולוותר על הטירונות. גם "נערי השוליים" של המגזר החרדי, שבשנים האחרונות מיהרו ללשכות הגיוס, חששו מגיוס לצה"ל. אך לסא"ל תלם חזן, בשנתיים האחרונות מג"ד "נצח יהודה", שסיים לאחרונה את תפקידו, יש מסקנה שונה: "ההקצנה האחרונה עשתה לגיוס דברים שליליים בהקשר הפוליטי בלבד. הרבנים פחות תומכים מחשש לפגיעה בהם, אך מספר המתגייסים החרדים לא נפגע".

"החברה החרדית מקבלת היום יותר גיוס של חיילים חרדים. יום אחד נפגשתי עם רב שצעק עליי 'למה אני מגייס בחורים חרדים לצבא?', אחרי שהסברתי לו שלא מדובר בבחורים שהוא מאבד אותם, אלא בחבר'ה שהוא מרוויח אותם, הוא קם מכיסאו, ניגש אליי ואמר לי 'איפה שאתה הולך אני איתך'. אם הצעירים האלה לא היו מתגייסים לצבא, הם היו ברחוב. אחרי שהם מתגייסים הם שומרים על הדת יותר מששמרו כשהיו בתוך החברה עצמה".

תלם, נשוי ואב לחמש בנות, הוא השני מבין חמשת האחים למשפחת חזן, שיש בה ארבעה קצינים בצה"ל. לפני שנתיים הוא קיבל את הפיקוד על גדוד "נצח יהודה", המוכר יותר כ"נח"ל החרדי", אשר קולט לשירותיו מתגייסים מהמגזר החרדי. חלק מהחרדים הצטרפו לצבא כשהם כבר נשואים, מקצתם כבר אבות לילדים. במקרים אחרים מדובר בצעירים שהתנתקו מסביבתם או לחילופין לא הצליחו להשתלב במסגרות אחרות.

כשנשאל שוב על חוק הגיוס הוא חוזר ומדגיש שמספר המתגייסים החרדים לגדוד לא נפגע ולעולם כבר אי אפשר יהיה לחזור לנקודת ההתחלה. "העגלה שלנו נעה קדימה. יש לנו גדוד מילואים ו-5,000 בוגרים, אתה לא יכול לעצור את העגלה הזו. הפרויקט ממשיך לרוץ ואנחנו עם הפנים קדימה". עם זאת, הוא מודה ש"מה שבא בכפייה הוא פחות טוב. אני לא פוליטיקאי ואני לא מכיר את פרטי חוק הגיוס. אני יודע מה זה 'נצח יהודה' והגדוד יצליח בכל מקרה".

חיילי נצח יהודה. דובר צה"ל
"אתה לא יכול לעצור את העגלה הזו". חיילי "נצח יהודה"/דובר צה"ל
חיילי נצח יהודה. דובר צה"ל
"אם הצעירים האלה לא היו מתגייסים לצבא, הם היו ברחוב". חיילי "נצח יהודה"/דובר צה"ל

היו שסברו לאחרונה כי מה שעומד מאחורי הכותרות נגד מח“ט גבעתי, אל“מ עופר וינטר, הוא ניסיון אחרון של ”האליטות הישנות“ לבלום את השפעת הציונות הדתית על צה“ל. כשהעלנו את הנושא לדיון ושאלנו את סא"ל תלם האם יש בכלל מקום לחובשי כיפות בחלונות הגבוהים בצה"ל, הוא השיב בנחרצות: "לצבא אין אינטרס לקדם אנשים מתוך עניין דתי. הצבא מקדם את האנשים מתוך שאלה האם הוא טוב, האם הוא מתאים והאם הוא ינצח בקרב. יש לו כיפה או לא, זה אולי השיח הנלווה". והביקורת שהייתה כאן לאחרונה על אל"מ וינטר, לא כל כך מפריעה לתלם. "גם על משה רבינו, המנהיג הכי גדול של עם ישראל, היו תלונות. אין אדם אחד בעולם שלא יתלוננו עליו. בני גנץ, דתי? לא. גם עליו התלוננו בעקבות כך שהוא אמר לחיילים לחזור מהלחימה בעזה מסיבות שאינן ענייניות. אין אחד שלא תהיה עליו ביקורת".

עבור תלם זוהי לא משימה פשוטה לפקד על 600 חיילים בגדוד. מדי יום הוא מתמודד עם צרכיהם הייחודיים של החיילים החרדים. אך למרות זאת, הוא מדגיש שוב ושוב כי הם כמו הילדים שלו. "מי שלא היה במקום אחר, לא יכול להשוות. נצח יהודה הוא המקום הכי טוב עבור חרדי שרוצה להתגייס לצה"ל. אנחנו לא ישיבה אבל תמיד יש כאן אווירה תורנית".

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, בגדוד נצח יהודה. מרץ 2014. דובר צה"ל
"בני גנץ, דתי? לא. גם עליו התלוננו" הרמטכ"ל בני גנץ בשיחה עם חיילי "נצח יהודה"/דובר צה"ל
אלוף משנה עופר וינטר, מח"ט גבעתי. שלומי גבאי
"גם על משה רבינו, המנהיג הכי גדול של עם ישראל, היו תלונות" אל"מ עופר וינטר/שלומי גבאי

תלם מנהיג בגדוד סדר יום משולב, המאזן בין העמידה ביעדים המבצעיים, לבין הצורך בהעשרה רוחנית. עם זאת, יש דברים שהוא יותר הקפיד עליהם ויש שפחות. "הקפדתי על כיפה, דיבור נקי ושמירת שבת. על תפילה? לא הקפדתי כי כל אחד והתפילה שלו. למה לחייב מישהו לבוא ולהתפלל איתך אם ייתכן והתפילה שלו היא שונה משלך". אחרי שהוא מהרהר מספר שניות הוא מוסיף "רוב החיילים שמגיעים אלינו יוצאים ברמה רוחנית גבוהה יותר מזו שהם הגיעו".

סיפורם הכואב של חרדים שהתגייסו לצה"ל והוריהם ניתקו איתם כל קשר הוא סיפור שתלם נתקל בו רבות במהלך השנתיים בגדוד. הוא כמעט ולא חתם לחיילים בודדים ובעיקר ניסה לאחד אותם עם משפחותיהם. הוא חתום על 8 הצלחות אך עם זאת הוא גם התמודד עם חיילים שכל עולמם היה הצבא. "הרגשתי שהם כמו הילדים שלי. לא היה להם אף אחד חוץ מאיתנו. היו לי חיילים שהחברה, המשפחה והישיבה זרקה אותם והם אמרו לי 'לא סיימנו כלום בחיים שלנו חוץ מהמסלול אצלך'. הם רוצים לקבל יחס ולהרגיש משמעות ואנחנו עושים הכל כדי לתת להם את זה".

סא"ל תלם גאה מאד בלוחמי הגדוד ובהישגיו המבצעיים. לפני יותר משנה הוחלט בפיקוד המרכז שהגדוד יקבל לתחום אחריותו את גזרת טול כרם, זאת בנוסף לגזרת ג'נין עליה הופקד בעבר. ההחלטה נבעה לדברי תלם, מעצם התנהלותם הנכונה של הלוחמים בשטח, שנאלצים להתמודד מדי יום ולילה עם זירות פעילות. במבצע "צוק איתן" שהתנהל בעזה, חטיבת כפיר נעלמה מהאזור. "היינו בגזרה שלנו והייתה לחיילים תחושת פספוס שהם לא נכנסו להילחם בעזה. בטווח הקצר, יש בכך פגיעה אבל בפיקוד נכון וחכם, זה יתאזן".

תלם חזן מג"ד נצח יהודה. דובר צה"ל
גאה מאד בלוחמי הגדוד/דובר צה"ל
חיילי נצח יהודה. דובר צה"ל
"לא סיימנו כלום בחיים שלנו חוץ מהמסלול אצלך"/דובר צה"ל

לפני ימים אחדים, יצא לפועל הגיוס הראשון של גדוד חרדי נוסף, הפעם בחטיבת גבעתי. חזן רואה בכך תשובה לכל מי שהעלה בעבר חששות מסחף דתי של הצבא בעקבות הגדוד החרדי, שהלך ותפח לממדים מרשימים. "ספינת הדגל מצליחה וכל אחד שרוצה להיות חלק מהתהליך הזה, שיבוא. הגדוד החרדי בגבעתי לא פוגע בנו. דיברתי עם עופר וינטר ואמרתי לו שאני גאה בו על כך שהוא פתח אותו. זה מוכיח לי ולצמרת הגבוהה ש'נצח יהודה' מצליח. זו התשובה לכל המקטרגים".

"חשוב להבין: כל חייל חרדי שמתגייס לצה"ל, הוא בגדר רווח עצום לחברה. מלבד השתלבותו העתידית בשוק העבודה, צריך להבין שיש לכך השלכות מרחיקות לכת גם בתא המשפחתי שלו. צעיר שהתגייס ולחם בנצח יהודה, לא יחנך את ילדיו שלא להתגייס לשירות. זו תרומה משמעותית להמשך הקיום שלנו כאן כעם ואסור לנו להתעלם מכך".

את השנתיים האחרונות בהן שימש כמג"ד הגדוד החרדי, אפשר לסכם בשני דרכים. הראשונה, בשורת הפרסים המרשימה שזכה בהם "נצח יהודה", בהם פרס הרמטכ"ל, פרס החינוך, פרס הקצח"ר, פרס הבט"ש, פרס אגף הטכנולוגיה ועוד ("זה אירוע. הפרסים האלה הם של החיילים שלי. מגיע להם קרדיט על כך") או במשפט שאמר תלם לאשתו של המג"ד הנכנס אחריו: "אני מקנא בך ואני מוכן לחזור להיות המג"ד למשך שנתיים נוספות".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully