וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחבלים" ו"שונאים": מאבק אלים בפוניבז'

16.9.2014 / 16:58

מאבק השליטה על אחת הישיבות היוקרתיות בפלג החרדי ליטאי חוזר: הפעם, עימות נוסף בין "השונאים", שתומכים ברב כהנמן, ו"המחבלים", שתומכים ברב מרקוביץ. אלימות, ונדליזם, מעצרים והאשמות הדדיות על "בלוקים, אבנים ותפוחי אדמה שנזרקים לכל עבר". צפו

מערכת וואלה!

ישיבת פוניבז', מהמיוחסות ביותר בעולם החרדי, מסעירה בימים אלה את המגזר. זה כבר הפך לריטואל קבוע, מידי שנה, בתקופה הזו, הסכסוך בין שני המחנות בישיבה - "השונאים" ו"המחבלים" (במלעיל) פורץ מחדש וגורר עמו אלימות של שני הצדדים, נזק ברכוש ומעצרים שמבצעת המשטרה.

המאבק בישיבה החל לפני יותר מעשור - אז חדל נשיאה הקודם, הרב אברהם כהנמן, לתפקד. בנו, הרב אליעזר, וחתנו, הרב מרקוביץ', טוענים מאז כל אחד להנהגת הישיבה, וכיום פועלות למעשה שתי ישיבות במקום. "המחבלים" (מרקוביץ') ו"השונאים" (כהנמן) לומדים באותו בית מדרש – כל תלמיד עם "חברותא" מהמחנה שלו, וגם חולקים פנימייה אחת באגפים נפרדים.

במשך השנים התפתחו בין שני המחנות (1,300 תלמידים) סכסוכים קשים בעניינים שונים שלעתים גלשו לאלימות שבגינה נאלצה המשטרה להתערב בנעשה. מעבר לכך, בין שתי הנהגות הישיבה, מתנהל בבתי הדין והמשפט מאבק כספי על השליטה בישיבה ובנכסיה.

הלילה (שלישי) הגיעה המשטרה לגבעת הישיבה בבני ברק ועצרה שלושה בחורים מה"מחבלים". המעצרים לוו באלימות לא רק מצד הבחורים, אלא גם מצד המשטרה. בלש שהיה באזור בעט בפניו של אחד הבחורים. התיעוד עורר זעם רב במגזר החרדי ובתגובה ממ"ר דן, ניצב שמעון לביא אמר כי העביר מיוזמתו את התיעוד לטיפול של מח"ש.

ישיבת פונביז'. בחדרי חרדים,
הרבנים כהנמן ומרקוביץ./בחדרי חרדים

המעצרים הלילה, מצטרפים למעצרים נוספים שבוצעו לפני שבוע, בדיוק יממה אחרי תחילת ההתלקחות האחרונה בישיבה. תקופה ארוכה של שקט תעשייתי, שכללה התנהלות שקטה ולא אלימה, הסתיימה בצורה צורמת כשה"שונאים" נכנסו לפני שבועיים למבנה (פנימיית הלפרין) שאינו קשור לישיבה ונשכר על ידם. המבנה ממוקם בסמיכות לבנייני "המחבלים" והקרבה הזו הציתה מחדש את הסכסוך בין הקבוצות.

לגבי השתלשלות האירועים מכאן והלאה - הגרסאות סותרות. קבוצת "המחבלים" טוענת כי הקרבה הזו, גררה הצקות ואלימות קשה כנגדם. "מידי לילה", טוען אחד מהבחורים, "השונאים צורחים בקריאות גנאי, מפריעים למנוחתנו, זורקים לעברנו בלוקים, תפוחי אדמה והשיא היה כשהם הציפו את כל הפנימייה שלנו במים". כהוכחה לכך, מציגים "המחבלים" תמונות של "השונאים" כשהם רעולי פנים יושבים על גג הבניין שמולם ותיעוד של ההרס בפנימייה שלהם.

בקרב "השונאים" דוחים את הטענות ואומרים כי בכל יום מאז שנכנסו למבנה החדש, הם הפכו למטרה אלימה עבור "המחבלים". "הם זורקים לעברנו גביעי ל?ב??ן, אבנים ובלוקים. כל בחור או רכב שעובר תחת הבניין שלהם, חוטף. ככה, ללא סיבה".

ישיבת פונביז'. באדיבות המצולמים
"השונאים" כשהם רעולי פנים./באדיבות המצולמים
ישיבת פונביז'. באדיבות המצולמים
ההרס ב"ספרייה"./באדיבות המצולמים

כך או כך, על רגעי השיא במאבק אין חולק. קבוצת "המחבלים" פלשה בשבוע שעבר לחדר "הספרייה", חדר שבו רכוש בשווי מאות אלפי דולרים, שברו קיר שלם וזרעו בו הרס רב. מבחינת שני הצדדים בישיבה, מדובר בפגיעה חמורה. "המחבלים בעזה יכולים ללמוד מהמחבלים בישיבה", אומר אחד מ"השונאים", "הם זרעו הרס רב במקום שהיה יקר לכולם, שאף אחד לא העז לגעת בו. ונדמה שיש להם עניין שהישיבה תהפוך מידי תחילת שנה למועדון חגיגות".

גם ב"מחבלים" לא חוסכים בביקורת נגד הקבוצה היריבה, "הם מתנהגים כמו אחרוני הבריונים, מוסרים מידע למשטרה נגד בחורים שמתרחקים מאלימות כמו אש, ולאחרונה המצב הפך לממש בלתי נסבל".

ישיבת פונביז'. באדיבות המצולמים
ההרס בפנימיית "המחבלים"./באדיבות המצולמים
ישיבת פונביז'. באדיבות המצולמים
ההרס בפנימיית "המחבלים"./באדיבות המצולמים

המאבקים בישיבה מושפעים גם מהפילוג בתוך הציבור הליטאי. לצדו של הרב אליעזר כהנמן עומדים המנהיגים הרב אהרון לייב שטיינמן, הרב חיים קנייבסקי ועוד. לצדו של הרב מרקוביץ' נמצא בעבר הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל, וכיום הרב שמואל אוירבך. הרבנים שטיינמן ואוירבך מתמודדים על ההנהגה בתוך הציבור הליטאי.

היסטורית המאבקים בישיבה מעכירה את האווירה כבר שנים רבות והפילוג בה מאיים על שלמותה. בעקבות כך, בשנים האחרונות ניכר שחל פיחות במעמדה במגזר החרדי והורים נמנעים לשלוח אליה את ילדיהם.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully