וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב יום כיפור: "השנה ישחטו פחות תרנגולות"

1.10.2014 / 16:29

משרד החקלאות פרסם תנאים לקיום מנהג ה"כפרות" בתרנגולות. בתנאים: אישור הובלה, אישור ווטרינר על המקום בו מתקיים המנהג ושחיטה במשחטה מאושרת תוך 8 שעות. "לא מאפשרים לקיים את המנהג". 'העדה החרדית' פרסמה הוראה תקדימית לקיים את המנהג בכסף, "מחמת גזירת השלטון"

כפרות במאה שערים. מיכאל א. כץ, מערכת וואלה! NEWS
מנהג הכפרות במאה שערים./מערכת וואלה! NEWS, מיכאל א. כץ

האם השנה תירשם ירידה דרמטית במספר האזרחים המקיימים את מנהג ה"כפרות" בתרנגולות? ערב יום הכיפורים, הוא הזמן שבו המנהג השנוי במחלוקת מתבצע באזורי המגורים של האוכלוסייה החרדית והדתית, אולם השנה, בשל תנאים מחמירים שפרסם משרד החקלאות, מזהירים גורמים המעורים בנושא כי הם "לא יכולים לקיים את המנהג כמו בכל שנה ובשל כך יישחטו פחות תרנגולות".

את התנאים המחמירים "להעברת עופות למקום בו מבצעים את מנהג הכפרות והעברת העופות למשחטה" פרסם משרד החקלאות לפני יותר מחודש במטרה למנוע צער של בעלי החיים. בתקנות נקבע שיהיה רכב הובלה שאושר להובלת בעלי חיים, הובלה שתלווה באישור העברה כנדרש ובמהלכו יהיה נוכח משגיח הובלת עופות.

בנוסף, התבקשו המקיימים את המנהג לאשר מראש דרך הרופא הווטרינר הרשותי את האתר שבו יקיימו את הטקס ושיתקיימו בו תנאי הצללה והגנה מפני גשם, זרימת אוויר דרך הכלובים וצינון ובידוד מרעשים חזקים. יתרה מכך, המשרד ציין כי חל איסור לשחוט עופות במקום בו מבצעים את המנהג עצמו ויש להוביל את העופות למשחטה בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ- 8 שעות מזמן הגעת העופות למקום בו מתקיים המנהג.

כפרות במאה שערים. מיכאל א. כץ, מערכת וואלה! NEWS
למנוע צער בעלי חיים./מערכת וואלה! NEWS, מיכאל א. כץ

בעקבות התקנות, פרסם בד"ץ 'העדה החרדית', הסמכות הרוחנית הקיצונית במגזר החרדי, הוראה לפיה מי שאין ביכולתו לקיים את מנהג הכפרות בעופות "מחמת גזירת השלטון. יקיימו את המנהג בשנה זו בכסף, וקבענו שעל כל אחד ואחד יתנו סך 25 שקלים לכל הפחות", כלשון הדברים. נוסף לכך, תקפו הרבנים את התקנות ותחת הכותרת "רדו בנו שונאי דת ותורה", כתבו כי "אין זה כי אם רוע לב וניסיון נוסף לאסור ולעקור את כל הקדוש והטוהר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפסק של בד"ץ העדה החרדית./מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטת הרבנים היא ללא ספק מהותית מאחר ורוב הזרם החרדי הקיצוני נהג עד כה לערוך בשנים האחרונות את מנהג הכפרות בתרנגולות וכעת מרביתם ייאלצו לוותר על המנהג ובמקומו לערוך את ה"כפרות" בכסף. יואליש קרויס, בעל משחטה בשכונת מאה שערים, שערך מידי שנה את המנהג עבור אלפי בני אדם, אמר לוואלה! יהדות כי התנאים של משרד החקלאות כמעט ולא מאפשרים את קיום המנהג כסדרו.

"בכל שנה בתקופה הזו, עומדות משאיות עם אלפי תרנגולות בריכוזים החרדיים", אמר קרויס, "השנה, אנחנו כמעט ולא מצליחים להשיג עופות בגלל התנאים הקשים האלה. אפשר למנוע צער בעלי חיים בדרכים נוספות ואנחנו מוכנים לעשות כל מה שנדרש, אבל נראה שלמישהו יש כאן אינטרס אחר. אולי הם רוצים שאף ילד בחיידר לא ידע שצריך לשחוט? אני לא יודע. אם יש בישראל ראש ממשלה שאוכל טריפות, די ברור שהאינטרס של המשרד יהיה דומה".

במשרד החקלאות אמרו בתגובה שאין כל איסור לקיים את ה"כפרות", אך יש לקיים את התנאים שפורסמו."התנאים הם אותם תנאים כפי שהיו בשנים עברו. זו הפעם הראשונה שהם פורסמו מתוך כוונה לתת דגש נגד הצער של בעלי החיים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully