וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: "מותר שימוש בתרנגולי כפרות"

2.10.2014 / 15:05

בעקבות עתירה של "העדה החרדית", בית המשפט המחוזי בלוד התיר להמשיך לקיים את מנהג ה"כפרות" בתרנגולות. נציג העותרים: "ההחלטה הוציאה לאור את הדבר הפשוט מכל, לאפשר ליהודים לקיים מנהג קדום כמסורת אבות"

טקס כפרות במאה שערים. טלי מאייר
מנהג ה"כפרות" במאה שערים./טלי מאייר

לאחר החשש ברחוב החרדי כי השנה תירשם ירידה דרמטית במספר האזרחים המקיימים את מנהג ה"כפרות" בתרנגולות בשל תנאים מחמירים שפרסם משרד החקלאות לפני יותר מחודש במטרה למנוע צער של בעלי החיים. הוגשה עתירה לבית המשפט של כ-200 מאנשי "העדה החרדית" לאפשר את קיום מנהג ה"כפרות" בערב יום הכיפורים.

שופט בית המשפט המחוזי בלוד אברהם יעקב שדן בעתירתם, קבע כי הם יהיו ראשיים לקיים את המנהג. "אני ער למצוקת מקיימי מנהג הכפרות ומורה כי העותרים יהיו רשאים לקיים את מנהג הכפרות כפי שקיימו אותו עד היום".

השופט כתב בהחלטתו: "אינני רואה כל עיגון חקיקתי המלמד על שינוי הוראות התקנות ורשאים העותרים לנהוג בכפוף לאותן תקנות כפי שנהגו עד היום". עוד התייחס וציין באריכות כי יותר לגורמים השונים לפעול כדי לאפשר את המנהג וכל הנחיה או הגבלה לא תמנע מהם לעשות כן. "מגדלי התרנגולות יהיו רשאים לנהוג כפי שנהגו עד היום, ככל שהדברים אמורים במנהג הכפרות ליום הכיפורים הקרוב, יש לזכור שהדין לא השתנה ואם אותם מגדלים היו רשאים לתת בעבר תעודות משלוח שלא למשחטה לצורך מנהג הכפרות הם רשאים להמשיך ולעשות זאת לצורך מנהג הכפרות ביום הכיפורים הזה בלבד".

נציג העותרים יצחק דוידוביץ', משכונת מאה שערים אמר בשיחה לוואלה! יהדות כי "בית המשפט הוציא לאור את הדבר הפשוט מכל, לאפשר ליהודים בארץ ישראל לקיים מנהג קדום כמסורת אבות בערב יום הכיפורים. אנו מברכים את משרד החקלאות על כך שקיבל על עצמו להסדיר את המנהג החשוב גם בשנה הבאה בדרכי שלום".

עו"ד שמחה רוטמן, באי כוחם של העותרים אמר בתגובה: "בית המשפט הורה למגדלי העופות לנהוג כמו שנהגו כל השנים כדי לאפשר את מנהג הכפרות. אנו שמחים על כך שהעניין סודר ומקווים להסדרה קבועה לשנים הבאות".

מוקדם יותר, פנה סגן שר הדתות אלי בן דהן לשר החקלאות בדרישה להסדיר אפשרות שיהיה ניתן לקיים את המנהג כפי שהיה בשנים עברו, "לא יעלה על הדעת שמדינת היהודים תאסור קיום מצווה או נוהג ממסורת ישראל, וכפי שאין אנו נקבל איסור דומה על ידי שלטונות של מדינות זרות, על אחת כמה וכמה כי עלינו להקפיד על כך לבל נגיע למדרון חלקלק שייתן הכשר ולו לטועים, להטיל מגבלות על שחיטה כשרה, ברית מילה או דין ומנהג ישראל אחרים".

חרדים בשכונת מאה שערים בירושלים בטקס כפרות, 5 אוקטובר 2011. רויטרס
חרדים בשכונת מאה שערים בירושלים בטקס כפרות, 5 אוקטובר 2011/רויטרס

את התנאים המחמירים "להעברת עופות למקום בו מבצעים את מנהג הכפרות והעברת העופות למשחטה" פרסם משרד החקלאות לפני יותר מחודש במטרה למנוע צער של בעלי החיים. בתקנות נקבע שיהיה רכב הובלה שאושר להובלת בעלי חיים, הובלה שתלווה באישור העברה כנדרש ובמהלכו יהיה נוכח משגיח הובלת עופות.

בנוסף, התבקשו המקיימים את המנהג לאשר מראש דרך הרופא הווטרינר הרשותי את האתר שבו יקיימו את הטקס ושיתקיימו בו תנאי הצללה והגנה מפני גשם, זרימת אוויר דרך הכלובים וצינון ובידוד מרעשים חזקים. יתרה מכך, המשרד ציין כי חל איסור לשחוט עופות במקום בו מבצעים את המנהג עצמו ויש להוביל את העופות למשחטה בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ- 8 שעות מזמן הגעת העופות למקום בו מתקיים המנהג.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully