וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסמס בשבת?עכשיו יש אפליקציה כשרה בשביל זה

TECH

3.10.2014 / 13:17

קבוצת מתכנתים פיתחה אפליקציה שמאפשרת לסמס בשבת מבלי לעבור על ההלכה - לפחות, טכנית. הרבנים עדיין לא מתלהבים

האם מעכשיו דתיים וחרדים יוכלו לסמס אחד לשני בשבת בבוקר "מתי אתה בא ל'שחרית'" או "השיעור תורה התבטל'"? ככה טוען ממציא אפליקציית השבת, ה"שאבעס-אפ", יוסי גולדשטיין. האפליקציה תוכננה במיוחד כדי להתאים להגבלות ההלכתיות של יום השבת, ולאפשר גם לשומרי המצוות לסמס במהלך היום הקדוש.

העולם ההלכתי מצוי תמיד בקונפליקט עם העולם הטכנולוגי, שהולך ומתפתח ומתרחק מהפעולות המקוריות שאליהן מתייחסים ספרי ההלכה. ונראה של דור נפתח קצת יותר לשינויים המתחוללים - שעון השבת ומעלית השבת, למשל, נחשבו בעייתיים בעבר, וכיום הם סטנדרט כמעט בכל בית דתי. יכול להיות שהאפליקציה הנוכחית גם היא תתקבל בחשדנות - אבל בהמשך, תהפוך לחלק בלתי נפרד מחייהם של שומרי המצוות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה האפליקציה בעצם עושה? היא תוכנתה כדי לתת מענה לכל אחת מהסיבות לאיסור על סימוס בשבת. לפי אתר האפליקציה, הבעיות ההלכתיות שבסימוס הן התחממות הסוללה (שימוש בסוללה מחמם אותה ועלול להיחשב כ"הדלקת אש בשבת") והדלקת המסך (אסור מאותה סיבה), כתיבה (לפי ההלכה אסור לכתוב בשבת כתיבה קבועה), השמעת צלילים אלקטרוניים וטעינה - כאשר מחברים את הטלפון לשקע נוצר מעגל חשמלי שעובר על איסור בנייה בשבת.

ה"שאבעס-אפ" אמור לתת מענה לכל הבעיות הללו: היא צורכת אנרגיית סוללה קבועה, בלי לאפשר לה להתחמם במהלך השימוש, וזאת כשהמסך נשאר דלוק כל הזמן - כך שאין בעיה של כיבוי והדלקה שלו; היא מאפשרת כתיבה ב"דיליי", כך שהכתיבה לא נוצרת מיד עם ההקלדה, ומוחקת את כל הטקסטים באופן אוטומטי פעם בשעה - כך שהכתיבה לא נחשבת "קבועה"; כל צלילי המכשיר מנטורלים בזמן שימוש באפליקציה; וההטענה תתאפשר בהשהייה - המכשיר לא ייטען מיד עם החיבור לחשמל אלא בזמנים קבועים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראיון למגזין Times of Israel, גולדשטיין הסביר שההבדלים בין "מותר" ל"אסור" בהלכה של כיום לא תמיד ברורים. סייגים שנקבעו בזמנו רק "ליתר ביטחון" הפכו לאיסור חמור בל יעבור מבלי שהציבור הרחב יהיה מודע לאפשרויות הפעולה. "כבר עכשיו חצי מבני הנוער הדתיים מסמסים בשבת", הוא טוען, "במחשבה שזה אסור ושהם חוטאים בסתר. אבל הם לא יודעים שההלכה דווקא מספיק גמישה כדי לאפשר את זה". לדבריו, ההקלות רק יפחיתו את חילול השבת האמיתי, כשהמסמסים בשבת יבינו שהם עדיין בתחום המותר ולא יעברו מסימוסים לעבירות גדולות יותר על שמירת השבת.

בינתיים, כמובן, יש התנגדות במגזר לאפליקציה. הרב יאיר שפיץ הודיע שמדובר במצג שקרי של היתר הלכתי, ושמהות שמירת השבת היא להבדיל אותה משאר הימים ולוודא שביום הזה אנשים יתנהגו אחרת מאשר בימות חול רגילים - והאפליקציה פועלת לצמצם את ההבדל הזה ולהפוך את השבת לחול. גולדשטיין טען בראיון עם Times of Israel כי יש רבנים רבים המאשרים את השימוש באפליקציה - כולל רב אחד נחשב שאישר את האפליקציה - ואז חזר בו בגלל לחץ מצד הקהילה שלו. אך כמו המצאות אחרות שמאתגרות את ההלכה, ייתכן שבעוד שנים מעכשיו גם גדולי הרבנים יסמסו לתלמידיהם את דבר התורה שלהם. עד אז, שומרי המצוות ימשיכו לחכות שייצאו שלושה כוכבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully