וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'יץ' - מנהיג החסד ואהבת האדם

8.10.2014 / 9:00

אהבנו אותך צ'יץ'. לימדת שגם הבלתי אפשרי הוא אפשרי שאין אדם חסר סיכוי. היית נציגם של דרי הרחוב, של נגמלי ומשוקמי הסמים, של האסירים המשוקמים, של זקני העיר וניצולי השואה ושל עובדי העירייה. ד"ר זאב פרידמן מספיד את חברו צ'יץ' לרגל שבעה למותו

ראש עיריית תל אביב לשעבר שלמה להט הלך לעולמו. צילום מסך
שלמה להט צ'יץ'/צילום מסך

נשמה גדולה עולה לשמיים

היום ,בערב יום הכיפורים, תכונה מיוחדת בשמיים. שורות שורות של עשבים מנגנים את ניגונם המיוחד, שורות העצים נדים ומלטפים את הרוח, בגן העדן נשלמות ההכנות האחרונות לקראת היום הקדוש. שורות הכהנים והלווים בהכנות לשירתם ונגינתם הנוגה. תכונה מיוחדת בארמון האל, אוירה של חרדת קודש.

ונתנה תוקף קדושת היום, כי הוא נורא ואיום, ובו תינשא מלכותך וייכון בחסד כיסאך. נשמה גדולה עולה לשמיים. שורות שורות של מלאכים מקבלים את פניו המאירות, של בנאי עולם החסד ללא הפסקה, את האיש הנושא נס ודגל, של הצדק החברתי ,של כל מי שנברא בצלם אלוקים, בעיר העברית הראשונה.

בין כסה לעשור, פמליית מלאכים, מקדמים את שליח הציבור האולטימטיבי של העיר ותושביה, בונה מקדש החמלה ואהבת האדם. כל מלאך בתורו נושא את דברו.

נציגם של דרי הרחוב

הנה ניגש ובכנפו שקית קטנה המלאך הראשון ונושא דברו. – אני נציגם של דרי הרחוב. צ'יץ', אתה הוא הנחשון החברתי לפני המחנה, בישראל, שהקמת את מערך הטיפול בדרי רחוב.

"אמת מארץ תצמח". אהבנו אותך, כי כבוד האדם באשר הוא אדם היה חביב עליך כשלך. אותנו לימדת כי אין אדם חסר סיכוי. אתה הוא האדם הטוטלי, שדברי הנביא ישעיהו, המהדהדים בהפטרה של יום הכיפורים, נחצבו ממחצבתך,-"הלוא פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית, כי תראה ערום וכסיתו ומבשרך לא תתעלם". אני גם המלאך של האנשים הקטנים, השקופים, המודרים והנדחים בשולי נתיבי החיים. בנו תמיד נגעת, אותנו כבדת. ראינו אותך לא אחת , בוכה ונרגש, ממקום של עוצמה ושאר רוח, נוכח עוולות, האדשה ואטימות לב של בני אדם כלפינו. ממנהלי העירייה תמיד תבעת, רגישות ושמירה על זכויותיהם וכבודם של הפרטים החלשים שבקרבנו. דרשת תמיד, שהעיקר זה פרט ישראל ולא רק כלל ישראל, לתת את הנשמה ואת הלב , לתת כשאתה אוהב.

נציגם של נגמלי ומשוקמי הסמים וההתמכרויות

הנה בא מלאך נוסף – אני נציגם של נגמלי ומשוקמי הסמים וההתמכרויות, אוהבים אותך צ'יץ. אתה הצלת את חיינו. אתה היית החלוץ לפני המחנה בישראל, שהקים את היחידות לגמילה, טיפול ושיקום. דאגת בלב רחב, לפתוח את שערי בניין העירייה להתכנסויות קבוצות הNA בקומה 12 ,אולם התכנסויות הנהלת העירייה וועדותיה השונות. אנו המכורים נקיים, לא נשכח גם את הפגישות שלנו אתך בחדרך. בפגישות אלו הכלת אותנו וגם את עשן הסיגריות שכיסה את חלל משרדך, במיכל ענק של אהבה, סבלנות, הקשבה והתחברות. לנו הענקת את משמעות החיים. היית עבורנו כלי לשליחות האל, במקום שבו מקננת שנאה - אהבה. במקום שבו עלבון –סליחה, במקום שבו חושך-אור, במקום שבו עצב-שמחה, אדון העולם.

נציגם של האסירים המשוקמים

אני גם המלאך שהוא נציגם של האסירים המשוקמים, אהבנו אותך צ'יץ' , את עוז ואומץ ליבך, ביחד עם רוך ונדיבות, כפרחים בעץ אדיר גזע. הערצנו את יושרך והגינותך. אותנו הכלת ולא הדרת. אותנו ראית כאחיך, שאותם אתה מבקש. אתה הראשון בישראל שהקים את ההוסטל הראשון לשיקום האסיר, והמפעלות הרבים שסללו לנו דרך לחיים. תפילת "כל נדרי" שלך, ביום הקדוש, מהדהדת באוזנינו. "על דעת המקום ועל דעת הקהל, בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה, אנו מתירין להתפלל עם עבריינים".

נציגם של זקני העיר וניצולי השואה

הנה המלאך השלישי פוסע באיטיות- אני נציגם של זקני העיר וניצולי השואה, אהבנו אותך צ'יץ'. אותנו לימדת שגם הבלתי אפשרי הוא אפשרי. הכבוד וההדר שהענקת לנו של איכות חיים בתוחלת חיים, במרכזים והמועדונים הרבים שהקמת לנו ברחבי העיר. בדאגה לאיכות מגורינו במרכז הגריאטרי גבעת השלושה. דאגת לנו כי גם אנו זקוקים לחסד, גם אנו זקוקים למגע, הראת לנו מקום שבו עוד אפשר לנשום. אני גם נציגם של אותם האומנים ,גיבורי תרבות, שאותם לא שכחת לעת זקנה. לנו הענקת חוסן זהב בגיל הזהב ופרסת לנו רשת הגנה ותמיכה. אותנו לא השלכת לעת זקנה ובדידות, וככלות כוחנו וקיומנו לא עזבת אותנו.

נציגם של חסידי אומות העולם

הנה ניצב המלאך הרביעי – אני נציגם של חסידי אומות העולם שנפשנו נקשרה בנפשך. אהבנו אותך משום שאותנו גילית ואותנו חשפת. בנו טפלת באופן אישי ללא גבולות. נהגת בנו במידת החסידות - "שלי שלך ושלך שלך". בפועלך הרב עבורנו בחיינו, ובאתר הקבורה בקרית שאול שהקמת עבורנו, זכינו על ידך, להיות חלק בעולם הזה וגם חלק לעולם הבא.

נציגם של עובדי העירייה

הנה מגיע המלאך החמישי נציגם של עובדי העירייה , ההון האנושי לדורותיו שאותו כה טפחת ואותו האדרת. אתה המנהיג והלוחם למען כבודם ,מעמדם וזכויותיהם. אתה זה שלחמת בחירוף נפש ,לרוממותו וכבודו של עובד העירייה, למצוא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם.

אנו חבריך לעבודת הקודש, בתקופת כהונתך כראש העירייה. זכינו לאחוז בשולי גלימתך. אנו החבורה של הפקידות הבכירה בגימלאות. חבורת צ'יץ', שנפגשנו אתך לאורך שנים במפגשי "מגנדה" ובביקורים בנתיבי מורשת קרב ובאתרי קוממיות מדינת ישראל.

אהבנו אותך, משום אהבתך שהייתה אהבה שאינה תלויה בדבר

אהבנו אותך, משום אהבתך, שהייתה אהבה שאינה תלויה בדבר, כאהבת דוד ויהונתן. אותנו לימדת מידה של אצילות וגדלות הנפש בימי מחלתך הקשים. נפעמנו מרעיתך המיוחדת. זיוה ,שהייתה, שבתך ומשענתך, בתקופות של גאות וגם של שפל, במסע חייך המופלא. "זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותייך, לכתך אחריי במדבר בארץ לא זרועה".

הנה בא הקב"ה בכבודו ובעצמו, מצטרף אף הוא לשורות המלאכים מקבלי הפנים, להכיר מקרוב, את מנהיג החסד ואהבת האדם, את המלאך האמיתי, שזה עתה הגיע , שעל ראשו כתרי כהונה ומלכות ומעליהם נישא כתר שם טוב , המאיר לעולם כולו.

כולם מקבלים את פניך, צ'יץ' אהובנו, בתום מסע חייך, ופוצחים בשירה,: "מי האיש, החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב . נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה, סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו".

אוהב ומתגעגע.

זאב פרידמן

ד"ר זאב פרידמן הוא מנכ"ל המרכז הישראלי לאפוטרופסות. בעבר היה מנהל "מינהל השירותים החברתיים" של עיריית ת"א בזמן כהונת צ'יץ'.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully