וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום גדול" ו"בחירות מיותרות" - תגובות לבחירת הרבנים

21.10.2014 / 22:14

עם בחירתם של הרבנים עמאר ושטרן לרבני ירושלים, הגיעו התגובות. בציונות הדתית חגגו, הרפורמים וארגונים נוספים טענו "לבחירות מיותרות". נתניהו: "יום שבו ירושלים מתברכת בשני רבנים מצוינים"

הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן הרבנים הראשיים של ירושלים עם ראש העיר ניר ברקת. עומר מירון
הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן הרבנים הראשיים של ירושלים עם ראש העיר ניר ברקת/עומר מירון

זמן קצר לאחר שנבחרו לכהן כרבנים הראשיים של ירושלים, הגיעו הערב (שלישי) הרבנים שלמה עמאר ואריה שטרן לאולם מועצת העיר והשתתפו בטקס חגיגי שאליו התקבלו בשירה סוערת ובמחיאות כפיים.

"היום הזה הוא יום גדול", אמר הרב עמאר בנאום הניצחון שלו, "לבוא להמשיך את דרכם של קדושי ירושלים". הוא הודה לאדריכלי הניצחון, בהם סגן שר הדתות אלי בן דהן ואת ראש המטה של השר בנט, טל גן צבי. נוסף לכך הוא הודה גם לרב חיים דרוקמן, מבכירי הרבנים בציונות הדתית ולאחר מכן הוסיף תודות לנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הרב שלום כהן, דבר המלמד על יחסיו הקשים עם המפלגה.

הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן הרבנים הראשיים של ירושלים עם ראש העיר ניר ברקת. עומר מירון
ניר ברקת והרב אריה שטרן/עומר מירון

הרב שטרן אמר כי בכוונתו לפעול כדי "להוסיף דברים שבקדושה". הוא אמר כי יש לו תוכניות רבות "שעיקרם לא רק חיזוק הכשרות אלא גם קירוב הלבבות. נפעל להוסיף קדושה ואחדות לירושלים".

מוקדם יותר, זמן קצר לאחר שהרבנים שטרן ועמאר נבחרו לתפקיד, שוחחו עמם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. "זהו יום מבורך", אמר נתניהו, "יום שבו ירושלים מתברכת בשני רבנים מצוינים, אני רוצה לברך ולאחל לכם הרבה ברכה, הרבה עשייה פוריה למען עם ישראל ולמען ירושלים".

ראש העיר ירושלים ניר ברקת שפעל לבחירתם של רב ציוני אחד ורב חרדי אחד אמר כי בכוונתו "לעבוד עם הרבנים במשותף בראש ובראשונה כדי להעמיק את האחדות בירושלים ולבנות גשרים בין המגזרים בעיר, אליה נשואות עיני כל העולם. הרבנים שטרן ועמאר משקפים באישיותם דרך של קירוב לבבות, מתינות, ופתיחות כלפי כלל הציבורים ואני בטוח כי ימשיכו בדרכם ובמנהיגותם המאחדת בתפקידים כרבני העיר".

הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן הרבנים הראשיים של ירושלים עם ראש העיר ניר ברקת. עומר מירון
"להעמיק את האחדות בירושלים ולבנות גשרים בין המגזרים בעיר". ניר ברקת והרבנים החדשים/עומר מירון

גם במערכת הפוליטית היו שמיהרו להגיב על בחירתם של הרבנים. שר הדתות נפתלי בנט אמר כי "אנחנו מביאים בשורה גדולה לעיר שהרבה מאד שנים הייתה בלי רבנות ועכשיו רבנות ציונית ושמחה גדולה והרבה אהבה בירושלים".

סגנו אלי בן דהן הוסיף: "הבטחנו וקיימנו. לעיר ירושלים נבחר רב ציוני שמאמין בעם ישראל ובמדינת ישראל. עם היבחרי הבטחתי כי הגיעה העת שגם רבנים ציונים דתיים יתמנו לתפקידי מפתח במערכת הדת בישראל והנה הגיע היום. אנו מאמינים שתהיה לכך השלכה משמעותית על תדמיתה של הדת במדינה".

יו"ר ש"ס אריה דרעי שנאלץ להביע את תמיכתו ברב עמאר אמר בשמו ובשם מפלגתו כי הוא "מברך את הרבנים הנכבדים הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר והרב אריה שטרן על בחירתם לכהן בתפקיד הרם, שיזכו להוביל את העיר ביד רמה ולקדש שם שמיים". לעומתו, ח"כ אלי ישי בחר לברך רק את הרב עמאר, אליו הוא מקורב ואמר כי הוא "פיאר בכהונתו כרב הראשי לישראל וימשיך בכהונתו לכבודה של ירושלים וכבוד מוסד הרבנות".

במפלגת הבית היהודי אמרו כי "ירושלים בידיים ציוניות. זהו ניצחון חשוב לאוהבי עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל בבחינת תחל שנה וברכותיה". תנועת "נאמני תורה ועבודה" ברכו את הרבנים אך הדגישו כי "תהליך הבחירות לרבני העיר היה עוד מאבק פוליטי בין כוחות שונים בפוליטיקה הישראלית, שלא לקחו מספיק בחשבון את רצון תושבי ירושלים ואת טובת העיר".

ערב לכבוד 11 חודשים לפטירת הרב עובדיה יוסף בבנייני האומה בירושלים. נועם מושקוביץ
נאלץ להביע את תמיכתו ברב עמאר. אריה דרעי/נועם מושקוביץ

ארגון רבני "צהר" ברך את הרבנים. "בחירתו של הרב שטרן מבכירי רבני צהר לרבה האשכנזי של בירת ישראל הייתה הכרחית לעיר הטרוגנית, גדולה ומלאה בקונפליקטים דתיים כמו ירושלים, מדובר בבשורה נפלאה לתושבי העיר ירושלים. ביחד עם הרב שלמה עמאר, ירכיבו השניים מוסד מכובד שיגרום לתושבי ירושלים לשוב ולהאמין ברבנות".

מנכ"ל חדו"ש, עו"ד אורי רגב אמר כי "כבר הרבה זמן לא נאבקו אנשים רבים כל כך בעוצמה ומניפולציות רבות כל כך על תפקיד מיותר כל כך. לאור עמדותיהם השמרניות של הרבנים החדשים ולאור העובדה שהם מייצגים כפייה דתית, קשה לצפות מהם שיועילו משהו בתפקידם. חמורה במיוחד בחירתו של הרב עמאר שהתבטא בעבר בחריפות נגד מדינת ישראל, שלטון החוק והזרמים המתקדמים ביהדות".

על אף ההפסד, רבה של צפת הרב שמואל אליהו, מועמד בולט במרוץ לתפקיד הספרדי, ברך את הרבנים עמאר ושטרן "שיזכו להגדיל תורה ולהאדירה ובעזרת השם נזכה לראות בבניין בית מקדשנו בקרוב אמן".

המועמד הרב חיים אמסלם שזכה לקול בודד אמר מיד לאחר בחירתם של הרבנים: "הגשתי את המועמדות מתוך מטרה ערכית להמשיך ולהנחיל את עקרונות עם שלם של יהדות מתונה, אחדות וקירוב לבבות. ניסיתי לעשות זאת מתוך הרבנות הראשית בירושלים, להשפיע ולתקן מבפנים. לצערי לא ניתנה לי ההזדמנות לעשות את השינוי בדרך זו. ברצוני להודות בהזדמנות זאת לכל אלו שתמכו ושיתפו פעולה לאורך השבועות האחרונים מתוך אמונה בצדקת הדרך. אמשיך בעזרת ה' לפעול ולהשמיע את קולה החשוב של היהדות המתונה והמסורת כפי שנהגתי עד כה".

הרב אמסלם: "אני לא טרנד, אני הצבעת מחאה". דניאל בוק
מוה לאלו שתמכו. הרב חיים אמסלם/דניאל בוק

היו גם מי שחגגו את ההפסד של הרב שמואל אליהו, אחד המועמדים הבולטים במרוץ. גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית אמר כי "התוצאה החיובית היחידה של הבחירות המיותרות לתפקיד רבני העיר בירושלים היא כישלונו של הרב הגזען והקנאי שמואל אליהו. כישלון זה, השני במספר אחרי כישלונו בבחירות לרבנות הראשית, מעיד על כך שהחברה הישראלית מתחילה להצמיד תג מחיר ציבורי ראוי ומוצדק להסתה גזענית ולמפיציה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully