וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נשים קראו בתורה בכותל המערבי

24.10.2014 / 10:24

"נשות הכותל" קיימו בפעם הראשונה קריאה בספר תורה ברחבת הכותל המערבי. הן ביצעו הטעיה והבריחו ספר זעיר בתיקה של אחת הפעילות, למרות שהתקנות אוסרות זאת. רב הכותל: "ייעשו מאמצים שלא יישנה אירוע זה"

נשות הכותל קראו בתורה. נשות הכותל,
הקריאה הבוקר בכותל המערבי./נשות הכותל

נשים הבריחו ספר תורה לכותל המערבי ולראשונה הצליחו לקיים במקום קריאה בתורה על ידי אישה: "נשות הכותל" קיימו הבוקר (שישי) תפילת ראש חודש, כפי שהן נוהגות מידי חודש מאז החלו את המאבק למען חופש תפילה לנשים ברחבת הכותל המערבי לפני 25 שנה. אלא שהבוקר הן "עשו היסטוריה" ולראשונה קראו בתורה בעזרת הנשים.

אירוע היסטורי נוסף שהתקיים הבוקר בכותל במסגרת תפילת הנשים הוא טקס בת מצווה לנערה שעלתה לתורה. הקריאה התאפשרה לאחר שאחת הנשים הצליחה לבצע הטעיה ולהבריח בתיקה ספר תורה זעיר בן כ-200 שנה, שהובא במיוחד מאנגליה לישראל. חברות הנהלת הארגון הסבירו שספר התורה נכתב כך כדי להסתירו ולאפשר את הקריאה בו למרות האיסורים שחלו על תפילת יהודים בגולה. "בדיוק מאותן הסיבות נאלצנו להכניסו לכותל בהיחבא, רק שהפעם האיסורים מטיל יהודי על יהודים".

לפני יותר משנה, קבע בית המשפט כי הנשים ראשיות לקרוא בתורה בעזרת הנשים של רחבת הכותל, אך כללים שקבע לפני כמה שנים רב המקום, שמואל רבינוביץ', מונעים באופן טכני את האפשרות הזו. התקנות אוסרות על כל מתפלל להביא עמו ספר מחוץ לאתר, ומתירות שימוש רק באלה הנמצאים בו, אך כל ספרי התורה מרוכזים בעזרת הגברים, ואינם נגישים וזמינים עבור המתפללות.

נשות הכותל קראו בתורה. נשות הכותל,
בהתרגשות רבה. הקריאה הבוקר בכותל/נשות הכותל

לזלי זקס מנכ"לית נשות הכותל אמרה הבוקר: "בהתרגשות רבה קיימנו היום את מצוות הקריאה בתורה שנמנעת מאתנו בניגוד לחוק ובשרירות לב". אביגיל אנטמן, חברת הנהלת הארגון הוסיפה: "עשינו היום דבר פשוט ומובן מאליו אך יחד עם זאת היסטורי. אין להשוות תפילה עם ספר תורה לתפילה בלעדיו. קריאה בספר התורה היא הדבר האמיתי. כולנו הסתופפנו היום בהתרגשות סביב ספר התורה ורק ארבע זכו לעלות לתורה. לא מקרי שמונעים מאיתנו את ספר התורה כי התורה נותנת המון כוח ורוצים למנוע מנשים את הכוח הזה".

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', יוני 2011. עומר מירון
הביע צער על פעילות הנשים. הרב רבינוביץ/עומר מירון

מלשכת רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', נמסר בתגובה: "קבוצה קטנה של נשות הכותל ביצעו הבוקר הטעיה, ולאחר שנמנע מהן להכניס ספר תורה גדול - הכניסו בעורמה ספר קטן לעזרת נשים. רב הכותל החליט לא להעצים את האירוע, וביקש להתעלם מאי עמידתן בנהלי הכותל, מתוך חשש לפגיעה בקדושת ספר התורה. בעתיד ייעשו מאמצים שלא יישנה אירוע זה, ולא יוכנס ספר תורה לכותל כמו שאסור לכל אדם, גברים ונשים כאחד".

"רב הכותל הביע צער על פעילות קבוצה זו, המבקשת למנוע כל פשרה בכותל המערבי כפי שמנסים לגבש ראש הממשלה, מזכיר הממשלה ויו"ר הסוכנות היהודית".

לפני עשרה ימים יזם ארגון "נשות הכותל" קמפיין ציבורי המוערך בעשרות אלפי שקלים שמטרתו לעודד קיום טקסי בת מצווה בכותל המערבי. בארגון הסבירו שהרעיון נולד לאור מה שכינו "האפליה, המתקיימת בחסות שמואל רבינוביץ', העומד בראש הקרן למורשת הכותל המערבי, גוף ציבורי המנהל תעשייה שלמה סביב טקסי בר המצווה לבנים בכותל, ובה בעת מונע מנערות את הזכות לקיים טקס בת מצווה במתכונת דומה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully