וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה לנתניהו: "אל תגרר אחר סחטנות החרדים"

26.10.2014 / 14:55

ועדת החוקה תדון מחר בחוק הגיור, שנועד לאפשר לרבני ערים לגייר ובכך להקל את התהליך. רבני צהר פנו לנתניהו: "אסור ששיקולים פוליטיים צרים יפגעו בצביונה היהודי של המדינה". הרב דרוקמן: "חוק גרוע שלא שווה את הנייר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס של המכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור. הרצליה, 11 בספטמבר 2014. AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו/AP

ועדת החוקה של הכנסת תדון מחר (שני) באישור "חוק הגיור" לקריאה שנייה ושלישית, חרף חילוקי הדעות בקואליציה. הח"כים החרדים פועלים לגייס קולות בוועדה כדי שהרביזיה שהוגשה נגד החוק תתקבל מתוך מטרה למנוע את אישורו במליאת הכנסת ובמקביל אליהם, גורמים בציונות הדתית יצאו היום בקריאה לנתניהו להחזיר את חוק הגיור להחלטת הממשלה.

ארגון רבני "צהר" יצא בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו "שלא להיגרר אחרי הסחטנות הפוליטית של העסקנים החרדים". לדברי הרבנים בארגון, בהם הרב דוד סתיו, הרב רפי פוירשטיין והרב אוריאל גנזל, על נתניהו לחזור בו ולהביא את חוק הגיור להחלטת ממשלה בישיבה הקרובה. "דחיית ההחלטה על ידי הממשלה משמעותה, הפקרת מאות אלפי עולים ממדינות חבר העמים ומתן יד להתבוללות רחבת היקף בתוך מדינת ישראל. אסור ששיקולים פוליטיים צרים יפגעו בצביונה היהודי של המדינה".

בשבוע שעבר, הקפיא נתניהו את תמיכתו בחוק, שנועד לאפשר גם לרבני ערים להעביר גיור, מה שיקל מאד על התהליך וישלול את מלוא הסמכות בנושא מהרבנות הראשית לישראל. נתניהו נמנע במשך חודשים ארוכים מלקבוע עמדה בסוגיית חוק הגיור. ההערכות במערכת הפוליטית הן כי נתניהו מעוניין לשמור על יחסי עבודה עם החרדים לקראת הבחירות הבאות משום שלאחריהן הוא יזדקק לקולות הסיעות החרדיות כממליצים אצל נשיא המדינה.

ח"כ אלעזר שטרן בישיבת סיעה של התנועה, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
יוזם החוק. ח"כ אלעזר שטרן/נועם מושקוביץ
הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. עומר מירון
חוק הגיור הוא שלילי לחלוטין" הרב חיים דרוקמן/עומר מירון

את ההבדלים המהותיים בין "חוק הגיור" להחלטת הממשלה, הסביר היום (ראשון) הרב חיים דרוקמן, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, שהתערב בסוגיה לאחר שנדרש מנתניהו למצוא בה פשרה. הרב דרוקמן טען כי החוק שיזם ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) הוא גרוע ולא שווה את הנייר עליו הוא ייכתב. לעומת זאת טען כי החלטת הממשלה עדיפה.

"מדברים באופן כללי על חוק הגיור כשהם מתכוונים גם על החלטת הממשלה, ולא ידעו את ההבדל", הסביר הרב דרוקמן, "חוק הגיור הוא שלילי לחלוטין, מ-3 בחינות בולטות: הראשונה היא שהוא מפקיע את הגיור לחלוטין מהרבנות הראשית לישראל, מה שאין כן בהחלטת הממשלה – בה הרב הראשי לישראל הוא החותם על כל תעודת גיור. בידיו הסמכות הבלעדית לחתום על תעודות הגיור. בנוסף בהחלטת הממשלה יש ועדת היגוי של רבנים המפקחת על בתי הדין של רבני הערים, מדריכה אותם, מכוונת אותם, מפקחת עליהם, וביניהם גם ראש מערך הגיור. בחוק זה כלל לא קיים. יש שם סעיף המקנה זכויות גם לרפורמים, דבר שאין לזה שום זכר בהחלטת הממשלה".

הרב דרוקמן הוסיף כי: "החוק הוא נורא, לא התלהבנו גם מהחלטת הממשלה כמו שהיא אך היא עדיפה פי כמה מהחוק הגרוע והנורא. אנחנו לא הצענו לא זה ולא זה, אבל במציאות הקיימת שהיה צורך לקבוע בתי דין לגיור של רבני ערים, העדפנו את החלטת הממשלה שאין להשוות אותה לחוק".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully