וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינויים פוליטיים במועצות הדתיות? "הבית היהודי מושחתים"

29.10.2014 / 14:00

אחרי שנחשף כי בתום המועד להרכבת המועצות הדתיות, משרד הדתות סיים את הרכבתן של רק 19 מתוך 132 מועצות, דבר שמאפשר לשר בנט וסגנו בן דהן למנות מינויים פוליטים, ראשי רשויות גילו בוועדת הפנים: "הבית היהודי לוחץ למינוי נציגיו במועצות הדתיות"

נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אפריל 2014. עמית שאבי,
אחראי למינויים פוליטיים./עמית שאבי

יומיים אחרי שנחשף בוואלה! יהדות כי בתום המועד להרכבת המועצות הדתיות, המשרד לשירותי דת הרכיב רק 19 מתוך 132 מועצות דתיות, דבר שיאפשר לשר נפתלי בנט וסגנו אלי בן דהן למנות ממונים במקום הרכבים ובכך לאפשר מינויים פוליטיים, ראשי רשויות חשפו הבוקר (רביעי) בדיון שנערך בוועדת הפנים כי "הבית היהודי לוחץ למינוי נציגיו במועצות הדתיות".

"העברנו רשימה מוסכמת שעונה לכל הקריטריונים", סיפר שביט מס, ראש העיר קדימה צורן, "המשרד בחר להתעלם ממנה ושלח לנו רשימה של מועמדים מוצעים מטעמם, לפחות שישה מהם הם נציגים מובהקים של הבית היהודי". ראש מועצת שלומי, גבי נעמן הוסיף: "פעלתי לפי הנחיות המשרד אחת לאחת וההרכב לא אושר. נציג השר שולח לי שמות מרשימת הבית היהודי, במקום חברים מסיעות אחרות כדי שיהיה להם רוב. הוא כתב לי: "אם תמנה אותם, נאשר את ההרכב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא היו מינויים פוליטיים. סגן השר אלי בן דהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם חברי הכנסת שנכחו בדיון לא חסכו במילים קשות כשהתייחסו להתנהלות נציגי הבית היהודי סביב ההתערבות לכאורה במינוי נציגים במועצות הדתיות. "הפוליטיקה השתלטה על הדת", אמרה ח"כ עליזה לביא מ'יש עתיד', "צריך להבין שזו לא אסופה של ג'ובים". ח"כ יעקב אשר מ'יהדות התורה' הוסיף בזעם: "הליכוד, שמואשם תמיד בג'ובים עוד לא עשה 10% ממה שהחברים פה עושים תחת מעטה המקצוענות. הבית היהודי פשוט שודד בלי בושה. ממנים אנשים רק עם זהות פוליטית ברורה. זה בית חרושת לג'ובים. אתם מושחתים אבל מקצוענים".

סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן אמר בתגובה כי לא נעשה מטעמו אף מינוי פוליטי. "אף ראש רשות לא הראה מינוי פוליטי אחד שנעשה על ידי. לא היה כל מינוי כזה. יש למעלה מארבעים ראשי מועצות דתיות שמונו לפני ולצערי לא קצבו את כהונתם ונבחנת האפשרות למנגנון שיקצוב". בן דהן ציין שעד היום מונו 28 הרכבים במועצות הדתיות (על אף שברשומות פורסמו רק 19) ובשבוע הקרוב ימונו 10 נוספים. הוא גם התחייב כי יהיו נשים בראש מועצות דתיות.

ועדת הפנים אישרה את חוק ההזנה בכפייה. עומר מירון
מועצות דתיות אינן עסק פרטי. ח"כ רגב/עומר מירון

את הדיון סיכמה יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב שאמרה כי "מועצות דתיות אינן עסק פרטי של אף אחד. יש פה ריח לא טוב. לא תיתכן התניה של מינוי בשייכות לבית היהודי. צריך להגיע למצב שכל ההרכבים יאושרו. לא יהיו מינויים בחטף ובגניבה, ללא הסכמת ראשי הרשויות. נפקח על עניין המינויים ולא יקרה שתמנו עוד חודשיים 200 איש מהבית היהודי".

הליך הרכבת המועצות הדתיות הוא אחד ההליכים המסובכים ביותר בפוליטיקה הישראלית, אם לא המסובך ביותר. המועצה המקומית ממנה 45% מחברי ההרכב, השר לשירותי דת - 45% והרבנים המקומיים – 10%. לכל אחד מהגורמים ישנה זכות וטו על החלטת השני ובמקרה של אי הסכמה ההחלטה עוברת לידיה של וועדת השרים. בנוסף, ההרכב של המועצה הדתית אמור לשקף את הרכב המועצה המקומית וזו הסיבה לכך שהרכבת מועצות דתיות רבות אינה מסתיימת כלל. לעיתים, מטרפדים גורמים חרדים את הרכבת המועצות כדי למנוע שילוב של חברים רפורמים וקונסרבטיבים.

המעקב של עמותת חדו"ש שפורסם בתחילת השבוע בוואלה! יהדות גילה כי יותר משנה מאז הבחירות לרשויות המקומיות ובתום המועד להרכבת המועצות הדתיות, המשרד לשירותי דת סיים את הקמתן של 19 מועצות דתיות בלבד מתוך 132. השאר, טרם הורכבו מחדש וכעת החוק קובע ששר הדתות נפתלי בנט וסגנו אלי בן דהן יוכלו למנות כ-200 ממונים במקום הרכבים נבחרים, דבר שיאפשר מינויים פוליטיים.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully