וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים מאיימים: "אם חוק הגיור יאושר, נכין ספרי יוחסין"

29.10.2014 / 20:00

מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל", ההנהגה החרדית החסידית, הצהירה כי במידה וחוק הגיור יאושר, הם יגיבו בעריכת ספרי יוחסין, שבהם יירשמו יהודים בלבד ושמם של המתגיירים החדשים יושמט. "שתי מדינות לשני עמים"

האדמו"ר גור. שלומי כהן, כיכר השבת,
התכנסו בירושלים. האדמו"ר מגור בפתח הישיבה/שלומי כהן, כיכר השבת

המאבק החרדי נגד חוק הגיור מחריף: מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל", ההנהגה החרדית החסידית, הצהירה היום (רביעי) כי במידה וחוק הגיור יאושר בכנסת במתכונתו הנוכחית, הם יגיבו בעריכת "ספרי יוחסין", שבהם יירשמו יהודים בלבד ושמם של המתגיירים במסגרת החוק החדש יושמט.

גורם ב"אגודת ישראל" אמר כי "הקמת ספרי יוחסין ייעודים לחרדים משמעותה היפרדות מעשית של המגזר החרדי ממדינת ישראל. למונח 'הלאום' שבתעודת זהות של כולנו, לא תהיה משמעות יותר. זה נשמע נורא, אבל אנו מתקרבים למצב של שתי מדינות לשני עמים".

גורם נוסף הוסיף כי "הפתרון היחיד לבעיה שבפניה הציבה הכנסת והממשלה בפני העם היהודי הוא הנהגת ספר יוחסין. אין מנוס. ניאלץ להכין אותם בכך שיהוו מערך ממוחשב של הקהילות האורתודוקסיות, מול הכנסת והממשלה שמתמחה בעקירת הזהות היהודית של מדינת ישראל". לדבריו, "החוק מעמיק את השסע בעם והמשמעות שלו היא פילוג עם ישראל".

האדמו"ר ויזניץ. שלומי כהן, כיכר השבת,
האדמו"ר מויז'ניץ, היום./שלומי כהן, כיכר השבת

את ההחלטה קיבלו האדמו"רים גור, בעלז, ויז'ניץ, צאנז, סלונים, באיאן, סאדיגורה ומודז'יץ, חברי הנהגה הרוחנית העליונה של הציבור החסידי בארץ ובעולם, לאחר שהתכנסו אחר הצהריים (רביעי) יותר מ-3 שעות בבית ועד הפועל בירושלים. נוסף לכך הם גם הורו להנחות את נציגיהם בכנסת וברשות המקומית "לפעול למנוע רמיסת השבת בתל אביב בכל דרך".

בחור ישיבה בירושלים חולף סמוך ללשכת הגיוס בירושלים, פברואר 2012. רויטרס
ימשיכו להתייצב? לשכת גיוס/רויטרס

אחת הסוגיות המרכזיות שעליה דנו האדמו"רים היא ההתייצבות בלשכות הגיוס. למרות הדיונים הארוכים, לא פורסמה ההחלטה הסופית האם להורות לבחורי הישיבות החסידיות להמשיך להתייצב. הנושא הוא שנוי במחלוקת בחברה החרדית. הרב אהרון לייב שטיינמן, המנהיג של רוב הציבור הליטאי, הורה לתלמידיו להתייצב בלשכות הגיוס. לעומתו, הרב שמואל אוירבך, מנהיג "הפלג הירושלמי" של הליטאים, אסר על תלמידיו להתייצב.

שאר החברה החרדית, החסידית והספרדית, נהגו עד עתה לפי גישתו של הרב שטיינמן ונענו לצווים – ולא גיבו תלמידים שהתעלמו מהם. אולם, לאחר שבחודשים האחרונים אדמו"רים מסוימים במועצת הרבנים החסידיים פעלו להקצנת המאבק, והורו לתלמידיהם לא להתייצב, הוחלט לדון מחדש בסוגיה.

קודם הדיון שיגרו מלשכת שר הביטחון מכתב לח"כים החרדים שבו נכתב כי הצבא מוכן לרכז את התייצבות בחורי הישיבות בימים יעודיים שיוגדרו כ'"יום התייצבות אחוד לישיבות", זאת במטרה למנוע חיכוך עם נשים וחילונים. לאחר שניתנה ההבטחה, ההערכה שלא תתקבל החלטה שונה במהותה מזו הקיימת, אך זו צפויה להתקבל רק בעוד מספר ימים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully