וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות: "החלטת הממשלה - עוול למתגיירים"

2.11.2014 / 15:23

זמן קצר לאחר שהממשלה אישרה את הגרסה המרוככת לחוק הגיור, פרסמה הרבנות הראשית הודעה שהיא מתנגדת להחלטה: "הונאת הגר". הח"כים החרדים הצטרפו: "מדובר בהרס העם היהודי"

ישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ישיבת הממשללה היום/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

הרבנות הראשית לישראל הודיעה היום (ראשון) כי החלטת הממשלה שהתקבלה בנושא הגיור איננה מקובלת עליה. בהודעתה נמסר: "יש בה משום הונאת הגר והיא תגרום עוול למתגיירים". הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף הודיע בשבוע שעבר כי "גיורים של רבני ערים ורבנים אזוריים יביאו למצב בו יתקשו להכיר בגיורים אלה". היום הוא ריכך את עמדתו והצהיר כי הוא צפוי לכנס דיון בנושא במועצת הרבנות הראשית לישראל שבו ייקבעו דרכי הפעולה לנוכח ההחלטה.

תגובת הרבנות התקבלה זמן קצר לאחר שהממשלה אישרה את הצעת המחליטים בנושא הגיור. במסגרת ההצעה, גרסת פשרה של "חוק הגיור" שאושר בשבוע שעבר בוועדת החוקה והיה אמור לעבור לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, יתרחב מערך הגיור הממלכתי ורבני הערים יוכלו לבצע גיורים באמצעות הרכבים שיקימו לשם כך, בכפוף לאישור הסופי של הרבנות הראשית לישראל. בהצבעה היום קיבלה ההצעה את תמיכת כל השרים בדיון מלבד שר הבינוי והשיכון אורי אריאל. כעת תוגש הצעה זו כהצעת חוק ממשלתית.

שרת המשפטים ציפי לבני קיימה בצהריים מסיבת עיתונאים ובה הגיבה להודעת הרבנות הראשית: "ניסנו להגיע להסכמה עם הרבנות הראשית אבל הם לא נתנו את זכות הווטו". על דבריה הוסיף ח"כ אלעזר שטרן שקרא לרבנים הראשיים להכיר בחשיבות הגדולה של החלטת הממשלה. לדבריו, "הרבנים יודעים שאין שום פרצה של הלכה בהחלטה הזו. טוב יעשו אם יודיעו לעם ישראל שהגיורים בחוק מקובלים עליהם".

ח"כ אלעזר שטרן בישיבת סיעה של התנועה, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
"טוב יעשו אם יודיעו לעם שהגיורים בחוק מקובלים עליהם". ח"כ אלעזר שטרן/נועם מושקוביץ

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הגיב להחלטה ואמר: "האצבעות שהורמו היום בעד חוק הגיור ממשיכים את מדיניותה הרופסת של הממשלה בקלקול כל דבר, הן בנושאים חברתיים והן בנושאי דת ומדינה. החלטת הממשלה פוגעת בראש ובראשונה במתגיירים, שבתי דין רבים בארץ ובעולם לא יכירו ביהדותם". לדבריו של דרעי, "ממשלת ישראל מוליכה שולל את המתגיירים הללו, לא טובתם של המתגיירים מעניינת את הממשלה, אלא הישרדותם של היושבים בה".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגיב אף הוא בזעם: "לכל חברה ומועדון בעולם צריך יותר קריטריונים מאשר קבעו כאן בנושא הגיור. הממשלה הזו הפכה את הנושא של עם ישראל לדבר סחיר פוליטית והפוליטיקאים חושבים שיקבלו על כך מנדטים. מדובר בהרס העם היהודי. המתגיירים שחלק ניכר מרבני ישראל בארץ ובעולם לא יכירו בגיוריהם, וייפגעו מכך". גפני שהצהיר כי יפעל לשנות את ההחלטה בעתיד אמר: "לא יסלחו לממשלה הזו על החלטתה".

על דבריו הוסיף ח"כ מאיר פרוש שתקף את נתניהו לאור העובדה כי הודיע שלא יילחם בהצבעה במידה ותוחזר לממשלה. "היהדות החרדית בוחנת את נתניהו במבחן התוצאה, הממשלה בראשותו, אישרה הקלות בגיור שמובילות לקרע ופילוג בעם. אם נתניהו היה נחרץ, לא הייתה עוברת החלטת ממשלה כזו. הכל זה מס שפתיים".

גפני קורע חולצה באישור חוק  גיוס החרדים בכנסת, יולי 2013. טלי מאייר
"לא יסלחו לממשלה הזו על החלטתה". ח"כ משה גפני/טלי מאייר

מנגד, היו רבים שבירכו על ההחלטה. ארגון רבני "צהר" כינו אותה "מהפכה בגיור" ו"ניצחון חשוב למחנה הנלחם בהתבוללות בתוך ארץ ישראל". לדברי רבני הארגון, "ממשלת ישראל לקחה הבוקר אחריות על מאות אלפי תושבים, זכאי חוק השבות שאינם מצליחים לעבור את משוכת הגיור כפי שהציבה במשך שנים הרבנות הראשית. בארגון מברכים על ההחלטה וטוענים, אם המהפכה בגיור לא הייתה מתקבלת היינו עדים בעתיד הלא רחוק להתבוללות רבתי בעם ישראל כפי שחווה בשנים האחרונות יהדות ארצות הברית, כבר עכשיו יש לא מעט תושבי ישראל המעדיפים להתחתן בשיטות שונות ומשונות ולא כדת משה וישראל".

התנועה הרפורמית ציינה כי זהו "רגע האמת של רבני הציונות הדתית שעד רגע זה נמנעו מעשייה משמעותית כלשהיא בתחום הגיור. האישור להקמת בתי דין מקומיים נוטל מרבני צהר ורבנים מתונים נוספים את התירוצים ששימשו אותם עד כה. בחודשים הקרובים יתברר האם פניהם של רבנים אלו מופנים אל עבר הציבור הידראלי כולו או לעבר הגורמים הקיצוניים בממסד האורתודוקסי".

יו"ר מכון עתים, הרב שאול פרבר, המעניק סיוע והכוונה לאנשים הנתקלים בקשיים מול שירותי הדת אמר כי "החלטת הממשלה היא הצהרה עקרונות חשובה וקרן אור למתגיירים. כעת זמן למעשים והדברים יבחנו באופן יישומם". בתגובה להודעת הרבנות אמר פרבר: "אם הם לא מקבלים את החלטת הממשלה, זו זכותם, אך שגם לא יהיו הרבנים הראשיים לישראל".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully