וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקנון הצניעות בבית הספר: חצאית ארוכה ועגיל בכל אוזן

3.11.2014 / 16:14

בית ספר יהודי בברוקלין פרסם תקנון צניעות מחמיר ובו נדרשות התלמידות להקפיד על בגדים משוחררים בצבעים עדינים, חצאיות ארוכות, נעליים סגורות ועגיל אחד בכל אוזן. התלמידות שאינן עונות על הדרישות נשלחות לביתן להחליף בגדים ונענשות. ההורים פתחו במאבק

ילדות חרדיות בירושלים. AP
ילדות חרדיות בירושלים/AP

משטרת הצניעות לא מסיירת רק באיראן או במדינות מוסלמיות, היא גם נוכחת בבית ספר יהודי בניו-יורק. תלמידות בבית הספר בשכונת פלטבוש בברוקלין זועמות על כך שמאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית נשכרו שני שומרים שתפקידם לסייר במסדרונות ולאתר את מי שאינה מתלבשת בצניעות.

בכתבה שפורסמה בעיתון "ניו יורק פוסט", נכתב כי בית הספר הורה לתלמידותיו ללבוש חצאיות ארוכות, בגדים בעלי גזרה "משוחררת", להקפיד על נעליים סגורות ושרוולים ארוכים. נוסף על כך, הוא אסר עליהן ללבוש בגדים בצבעים חריגים וללבוש יותר מעגיל אחד על כל אוזן. לפי התקנון, הפעם היחידה שבה בנות יוכלו ללבוש חצאיות קצת יותר קצרות היא כשאין בנים בסביבה: בשיעורי ספורט נפרדים. עם זאת, כשהן הולכות להשתמש בשירותים במהלך השיעור, הן נדרשות ללבוש חצאית ארוכה מאחר והן עלולות להיתקל בבנים בדרך לשם.

לעומת זאת, התקנון של הבנים פחות מחמיר: הם מחויבים לחבוש כיפות, ללבוש ציצית, ללבוש מכנסיים בצבעים עדינים, נעליים סגורות ולהיות נקיים ומגולחים.

"אנחנו מגיעות לבית הספר ובוחנים אותנו", סיפרה מליסה דושן, תלמידה בת 16 לניו-יורק פוסט, "אנחנו לא יכולות לנוע במסדרונות כי כל הזמן בוחנים אותנו ומסתכלים על הדרך שבה אנחנו מתלבשות. זה מטריד".

משטרת הצניעות בברוקלין. ניו יורק פוסט, צילום מסך
"אנחנו מגיעות לבית הספר ובוחנים אותנו". מליסה דושן/צילום מסך, ניו יורק פוסט

"הם קשוחים מדי", אמרה ז'קלין קליין בת ה-17, "הם צועקים עלייך כל הזמן. פעם אחת, אחת מהן דחקה אותי לפינה ואמרה לי בזעם: 'כדאי שתלכי להחליף את החצאית הזאת עכשיו'. היא הורידה לי את כל הביטחון העצמי. שתי אימהות כינו את החקירות של בנותיהן "נוראיות".

דושן כתבה מכתב לבית הספר שפורסם לאחרונה באתר היהודי JTA ובו פנתה להנהלה בדרישה להפסיק את "הטירוף", כלשונה. "הם לא יכולים להעניש אותי משום שלא עברתי על כללי בית הספר, הם רק שוחחו איתי אך דבר לא השתנה".

תלמידות שאינן עונות על דרישות הצניעות של בית הספר נשלחות פעמים רבות לביתן להחליף תלבושת, או מחויבות ללבוש בגדים שמספק להן בית הספר באותו זמן. כך או כך, העונש שהן מקבלות הוא וויתור על אחת מזכויות ההיעדרות שלהן במהלך השנה.

דושן טוענת שבשיחות שקיימה עם ראשי בית הספר, נאמר לה כי "שוטרות הצניעות" אינן יהודיות. "הם מנסים לעשות את זה כמשהו לא יהודי או דתי", היא מסבירה, "הם רוצים שתצייתי לחוקי בית הספר, ולכן שכרו במיוחד נשים שאינן יהודיות".

חרדיות. Dan Balilty, AP
מחויבות ללבוש בגדים שמספק להן בית הספר באותו זמן/AP, Dan Balilty

בחודש מאי שעבר, ניסו מנהלי בית הספר לעודד את חוקי הצניעות החדשים בעצמם, ולא על ידי אנשים חיצוניים, אך נתקלו בעוינות מצד התלמידות, נזכרת דושן, שספגה העלבות ונזיפות. "המנהל אמר לי: 'את ילדה חכמה, למה את מתלבשת ככה?'. "הם הפסיקו עם זה כי הורים התלוננו. הם גרמו לזה להישמע כאילו האורך של החצאית מעיד על הערך שלך".

"זה נורא", אמרה אמא שהעדיפה לא להזדהות מחשש להתנגשות עם המוסד. "אנחנו משלמים כסף על בית הספר הזה. החוקים האלו פשוט לא נכונים".

בבית הספר סירבו להגיב.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully