וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסור לפנות למתקשרים והפונה אליהם עובד עבודה זרה ממש"

וואלה! יהדות

10.11.2014 / 12:47

בעקבות שיחה שניהלה שולה זקן עם מתקשרת ששמה אופירה, שהוקלטה והושמעה בבית המשפט, פסק הרב אפרים זלמנוביץ' שאסור לפנות למתקשרים ומי שעושה זאת "עובד עבודה זרה ממש"

צילום: יותם רונן, גדעון צנטנר; עריכה: יאיר דניאל

בבית המשפט המחוזי בירושלים, החלה ביום חמישי שעבר החקירה הנגדית של שולה זקן, ראש לשכתו לשעבר של אהוד אולמרט. פרקליטו של אולמרט הציג שיחה שניהלה זקן עם "מתקשרת" בשם אופירה שעמה התייעצה זקן בנוגע לענייני המשפט. אלא שלפי הרב אפרים זלמנוביץ', רבה הראשי של מזכרת בתיה, הליכה למתקשרת היא איסור חמור.

"אסור לפנות למתקשר, ובוודאי שאסור להאמין בו. כל הנזקק למתקשר בפתרון מצוקותיו אינו אלא עובד עבודה זרה ועובר עבירה חמורה בתורה", פסק הרב זלמנוביץ' שטוען כי רק לאלוקים יש כוחות על טבעיים, ואדם המתיימר להיות בעצמו בעל יכולות על טבעיות הוא "אינו אלא מן הקוסמים והנחשים והידעונים – עובדי עבודה זרה ממש". הוא הוסיף כי כל מי שפונה למתקשרים במקום ללכת לבית הכנסת ולהתפלל, דינו כעובד עבודה זרה.

לפי פסיקת זלמנוביץ', "אמונה במתחזים המשווים לעצמם כוחות שיש בהם כדי לשנות סדרי בראשית בהבל פיהם; המתיימרים לרפא חולים שלא באמצעות ידע וכלים רפואיים או המפיחים תקווה בלב אנשים השרויים במצוקה בעזרת הבטחות שווא סופו כישלון ומפח נפש. גם פעילות כלכלית המבוססת על עצותיהם או ברכותיהם של אלה, עלולה להוביל את המשק הישראלי אל עברי פי פחת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב אפרים זלמנוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, זלמנוביץ' מסתייג ואומר כי "אמונה בצדיק אמיתי וירא שמים המייעץ עצת חכם ומברך ברכת עליון - טובה ומועילה ועתידה להביא לנו כלכלה כהלכה; שוויונית וצודקת. היא מחזקת בנו את הידיעה שה' הוא לבדו ואין בלתו פועל ישועות ורק בעזרתו יתברך נצלח את המשבר הכלכלי. רק מי שהעלה אותך מעלה מעלה יכול להורידך מטה ולהפך". בהמשך הוא מזהיר ואומר כי יש להיזהר מכך שיש פעמים בהם המתקשר והקוסם מתחפש לרבי או באבא.

את פסיקתו מבסס הרב זלמנוביץ' על מספר מקורות הלכתיים. בין היתר, מפסוק שמופיע בספר דברים:" לא יהיה בך קוסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים כי תועבת ה' כל עושה אלה... תמים תהיה עם ה' אלוהיך".

הביסוס ההלכתי של פסיקתו, כך לדבריו, היא גם מדברי הרמב"ם שמבאר את המילה "תמים" בכך ש"שתהיה תמים בדעה והשכל ואל תאמין בנחשים וקסמים וכשפים מפני שהם תוהו והבל שנמשכו בהם חסרי הדעת". והרמב"ן מנה במצווה ח' את המצווה "תמים תהיה" שניחד לבבנו אליו לבדו ושנאמין שהוא לבדו עושה הכל".

הוא גם מוסיף את הדברים שנכתבו בספר "עץ החיים" בו נכתב: "קרוב לאחרית הימים, שעה שתתפשט האור האלוהית על כל בשר כי אין עוד מלבדו, והטומאה כליל תחלוף ונתבטלו כוחות הטומאה וכל בעלי אומנויות אלו ייבש ידם ואין גם אחד אשר כוח בידו לקסום ולכשף והאמונה בכאלה תקונן רק במוחי השוטים והתינוקות". ועל הרמב"ן שמנה את המצווה "תמים תהיה" בכך "שניחד לבבנו אליו לבדו ושנאמין שהוא לבדו עושה הכל".

  • עוד באותו נושא:
  • מתקשרת
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully