וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים "לא תרצח" בערבית?

12.11.2014 / 10:44

לא ניתן להסתיר את מה שיודעים, זה לא (רק) סכסוך על הארץ אלא משהו עמוק יותר. האם התפיסה הדתית של האיסלאם תכיר בזכותם של בני דת משה לחיות כאן או לא. האם ראשי הדת המוסלמית יהיו אלו שיציתו את האש של שפיכות הדמים או יבקשו אחווה שלום פיוס והידברות

מהומות בהר הבית. רויטרס
מהומות בהר הבית/רויטרס

לסכסוך הישראלי פלסטיני יש פנים רבות. אחד מהם בולט במיוחד לאחרונה, והוא הפן הדתי, גם אם סוגיית הר הבית לא הייתה עולה לכותרות בעקבות ניסיון הרצח של יהודה גליק לפני כשלושה שבועות. קשה מאד להסתיר את מה שרבים כבר יודעים. זה לא (רק) סכסוך על כברת ארץ. אלא משהו עמוק יותר ניצב מאחורי הדברים. האם התפיסה הדתית של האיסלאם תאפשר או תכיר בזכותם של בני דת משה לחיות כאן אם לאו. האם ראשי הדת המוסלמית בישראל יהיו אלו שיציתו את האש הזרה של שפיכות הדמים או יבקשו לכבותה ולהדליק במקומה מנורה של אחווה שלום פיוס והידברות.

על אנשי הדת משני הצדדים רובצת היום אחריות כבדה. רבני ישראל מגוונים שונים תרמו את חלקם בהוקעה של כל מעשי פגיעה בחפים מפשע. דומה שאירועי הדמים בימים האחרונים מטילים חובה מוסרית כבדה לפתחם של אלה מאנשי הדת שבאמת מאמינים שאיסור לא תרצח מופנה גם כלפי יהודים.

לגבי סוגיית הר הבית. סוגיה זו נמצאת בשיח היהודי וזהו ויכוח לגיטימי, הרבנות הראשית כבר אמרה את דעתה בעניין, אפשר ומותר לדון בשאלה כיצד נכון או לא נכון לממש את הזכות של היהודים להתפלל בהר הבית, אבל אדם מאמין לא יכול לפגוע באדם באשר הוא אדם, בצלם אלוקים הוא נברא ולא חשוב לאיזה דת הוא משתייך.

אישה על רקע כיפת הסלע בהר הבית בירושלים, מאי 2014. AP
אישה על רקע כיפת הסלע בהר הבית בירושלים, מאי 2014/AP

אני מצפה מאנשי הדת המוסלמים לגנות כל מעשי רצח, יש להם מידה רבה של אחריות על ההסתה כלפי דם יהודי, הם צריכים לומר במסגדים ובעצרות שהם מקיימים בקול ברור דם אדם הוא דם יקר.

אתמול קברנו שני נרצחים, חייל שהתגורר במודיעין-מכבים רעות וצעירה מגוש עציון שהתגוררה בתקוע. לצערי כמעט ולא שמענו אנשי דת מוסלמים שגינו והוקיעו את הרצח, רצח איננו מבחין בין דם יהודי דרוזי מוסלמי או נוצרי, אבל בימים האחרונים מי שמכוונים את כלי הנשק, הסכינים הרחבים והמכוניות זה ציבור מוסת בין היתר על ידי אנשי דת מוסלמים הייתי מצפה שהאימאמים והקאדים המוסלמים ישפיעו בימים טרופים אלו על הציבור הערבי ויקראו להם בקול ברור להפסיק את מעשי האלימות.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו.

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully