וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב לונדין: "בנט אמר שאם לא נתפשר בדת ומדינה, יעלו דחפורים על ע?פרה"

13.11.2014 / 10:21

רב שנכח בישיבה עם השר נפתלי בנט טען כי זוהי דעתו על ענייני דת ומדינה מול סוגיית ארץ ישראל. הרב רונצקי: "בנט ספוג ביהדות". בלשכת השר מכחישים: "הדברים לא היו ולא נבראו"

ישיבת ממשלה, יולי 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
שר הכלכלה נפתלי בנט/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

בתקופה בה סוגיות בנושאי דת ומדינה עולות בזו אחר זו (חוק הגיור, חוק הפונדקאות) לסדר היום הציבורי, עמדתה של מפלגת "הבית היהודי" ביחס אליהן חשובה, כמעט קריטית לשלמות הקואליציה ומעוררת לא מעט אמוציות בזירה הפוליטית. עד עתה, עוד הצליחו ב"בית היהודי" איכשהו ללכת בין הטיפות ולשמור על אחדות השורות במפלגה, אם כי חבריה ובעיקר העומד בראשה ספגו לא מעט ריקושטים מבית ומחוץ בעטיין של הסוגיות הבוערות. אולם מתוך דברים שנאמרו אמש (ד') בכנס שנערך על ידי "מכון שילה" בנושא: "על דרכו של הציבור הדתי- השתלבות או השתלטות?", ניתן להבין קצת יותר לאן מועדות פניו של יו"ר המפלגה, נפתלי בנט.

"אם אנחנו לא נתפשר בנושא דת ומדינה, יעלו דחפורים על ע?פרה". את המשפט הזה אמר השר בנט במסגרת כינוס שערך עם קבוצת רבנים צעירים מכל גווני הקשת בציונות הדתית לפני כשבועיים, כך חשף הרב חגי לונדין שהשתתף בכנס.

בהמשך דבריו העריך הרב לונדין, המשמש כרב במכון מאיר ובישיבת ההסדר בשדרות, כי לצערו לתקוותיו של בנט יש קרקע פורייה לצמוח מאחר "והציבור שם, הוא (בנט) והציבור הדתי- לאומי חולם על ראשות ממשלה. לדעתי האישית זה יתנפץ וזה יהיה כואב שזה יקרה כי רוב הציבור בישראל ממש לא שם ולא מזדהה עם האידיאולוגיה של הציונות הדתית, אבל זה הקו שמנחה ולשם זה מוביל ולדעתי הדילמה הזאת הולכת להחריף".

הרב חגי לונדין. מכון מאיר, מערכת וואלה! NEWS
הרב חגי לונדין/מערכת וואלה! NEWS, מכון מאיר

במהלך הכנס, שכאמור עסק בדרכו של הציבור הדתי- לאומי לנוכח האירועים המדיניים והפוליטיים האחרונים, עסקו המשתתפים רבות באותו סלע המחלוקת הקשור בשאלת ההנהגה ולמתח הקיים בין לאומיות לאמונה דתית. אלא שבניגוד למפקפקים בהיתכנות שבראשות הממשלה יכהן אדם עם כיפה לראשו, בחר הרבצ"ר לשעבר, הרב אביחי רונצקי אשר נמנה אף הוא על הדוברים בכנס, לספק לבנט, חברו הטוב, רוח גבית. "כבר בהתחלה שנפגשנו בזמנו באיתמר ודיברנו על ההקמה של 'הבית היהודי', ראיתי שיש לו דפוסי התנהגות של ראש ממשלה. אולי הוא עוד צריך להשתפשף, אבל יש לו את זה". לנוכח ההאשמות שהוטחו מצד רבנים כי "הבית היהודי" אינה פועלת כמפלגה דתית, ביקש רונצקי לסנגר על בנט ואמר עליו כי "הוא אדם ספוג כולו ביהדות באופן טבעי, תדעו לכם את זה".

הרב אביחי רונצקי, הרב הראשי החמישי של צה"ל וראש הישיבה הגבוהה באיתמר בעבר. עומר מירון
מפרגן לבנט. הרב אביחי רונצקי/עומר מירון

רק לאחרונה דבריו של ראש המכינה הקדם- צבאית בעלי, הרב אלי סדן עוררו עניין ציבורי רב לאחר שטען כי "רמטכ"ל דתי זה אסון". גם לעמדה זו התנגד הרב רונצקי. "אני לא מסכים עם מה שהרב אלי סדן אמר שזה לא טוב שיהיה רמטכ"ל דתי, או ראש ממשלה דתי, זה אותו דבר. מה זאת אומרת? נחביא את עצמנו? נרד לאמריקה? אנחנו יושבים פה בארץ, מחנכים את הילדים לנתינה מגיל קטן, אז צריך להרגיש אשמה? אני לא מבין את זה. צריך להיות מה שאנחנו. לא פחות, לא יותר. מי שטוב- מתקדם. ולא רק בצבא. גם במוסד, בשב"כ ובהרבה מקומות אחרים".

הרב התייחס לדיון סביב ההדתה בצה"ל. במסגרת תפקידו כרב צבאי ראשי, כך סיפר, הוא נתקל פעמים רבות בגילויי אמונה בקרב חיילי צה"ל. "מפקדי יחידות היו פונים אליי ומבקשים ממני לחזק את רוח החיילים. זה לא היה מקרה, זה קרה פעמים רבות. ראיתי יחידות רבות לפני שיצאו לקרב והתכנסו במעגל, שמו את היד כל אחד על הראש של השני, והמפקד הקריא פקודת יציאה לקרב הרבה יותר מסעירה מזו של עופר וינטר, שהייתה עם פסוקים ו'שמע ישראל' וכולם צועקים אמן. זאת המציאות הקיימת היום, אבל יש כאלה שלא מכירים את הצבא".

מלשכת השר בנט נמסר בתגובה: הדברים של הרב לונדין לא היו ולא נבראו.

הרב חגי לונדין מסר: ברצוני להתנצל על הדברים שאמרתי בכנס, ובעיקר על הרושם שהם יצרו. הבאתי את הדברים כדוגמא למתח שנמצא בציבור הדתי לאומי בהיותו בעמדת שלטון. לא התכוונתי שבנט מוכן להקריב דברים בנושאי דת ומדינה למען ההתיישבות. אני מעריך מאוד את מעשיו ומקווה שיצליח למען עם ישראל.


(עדכון ראשון: 14:13)

(עדכון שני: 18:00)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully