וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בישיבה: גביע לבן נזרק על הרב

13.11.2014 / 22:18

הקרב המלוכלך על הירושה בין "המחבלים" והשונאים", שני המחנות באחת הישיבות היוקרתיות בפלג החרדי ליטאי, הגיע לשפל המדרגה. על רב בישיבה הושלך גביע לבן ובין המחנות התפתח קרב גרסאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גביע לבן הושלך לעברו. הרב חיים ברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ימים ספורים אחרי יום השנה ה-13 לפטירתו של ראש הישיבה המיתולוגי הרב אליעזר שך, הקרב המלוכלך על הירושה בין "המחבלים" ו"השונאים" בישיבת פוניבז' הגיע לשפל המדרגה. קבוצת בחורים מ"המחבלים" השליכו הערב (חמישי) גביע ל?ב??ן על רב בכיר במחנה "השונאים".

פוניבז', היא מהישיבות המיוחסות ביותר בעולם החרדי, אך הקרבות בין שני המחנות בישיבה כבר הפכו לריטואל קבוע. המאבק החל לפני יותר מעשור - אז חדל נשיאה הקודם, הרב אברהם כהנמן, לתפקד. בנו, הרב אליעזר, וחתנו, הרב שמואל מרקוביץ', טוענים מאז כל אחד להנהגת הישיבה, וכיום פועלות למעשה שני מחנות במקום: "המחבלים" (מרקוביץ') ו"השונאים" (כהנמן).

הקרב בין שני המחנות התפתח הערב לאחר ויכוח סוער סביב השאלה מי יוביל את התפילה בבית המדרש המרכזי בישיבה. "השונאים" הסבירו שזה מקום תפילתם הקבוע. מנגד, קבוצת "המחבלים" לא ויתרה. השיא בוויכוח נרשם כשבחורים מ"המחבלים" השליכו מעזרת הנשים גביע ל?ב??ן שהתנפץ על בגדיו של הרב חיים ברמן, מרבני "השונאים".

ישיבת פונביז'. בחדרי חרדים,
הרבנים כהנמן ומרקוביץ'/בחדרי חרדים

ב"המחבלים" טענו בתגובה כי הל?ב??ן נזרק למקום שונה מהמקום שבו ישב הרב ברמן ובחורים מ"השונאים" ניצלו בציניות את המצב ודאגו ללכלך את בגדיו של הרב. לדבריהם, "הם זיהו את הפוטנציאל הגלום בעלילה הזו, עשו שימוש בשאריות הגביע והניחו אותם על הספסל שעליו הוא ישב, בזמן שבחור מסור טורח להכתים את חליפת הרב". מנגד, "השונאים" אומרים כי המעשה של זריקת הל?ב??ן הוא "קו אדום שנחצה. זו פגיעה בכבוד התורה ולא נשתוק על כך".

האירוע הערב מצטרף למקרה אלים נוסף שאירע לאחרונה בישיבה. לפני פחות מחודש, נדחף ברחוב אחד מרבני "המחבלים" וכתוצאה מכך שבר את ידו. לפי תלמידיו, מי שהיה אחראי למעשה הם בחורים "מהשונאים", שאגב טענו בתגובה כי הוא נפל לאחר שלא הבחין באופניים שעמדו בדרך. בתגובה, ה"מחבלים" קיימו הפגנת ענק בבני ברק.

מעבר לכך, בין שתי הנהגות הישיבה, מתנהל בבתי הדין והמשפט מאבק כספי על השליטה בישיבה ובנכסיה. המאבקים בישיבה מושפעים גם מהפילוג בתוך הציבור החרדי-ליטאי. לצדו של הרב כהנמן עומדים המנהיגים הרב אהרון לייב שטיינמן, הרב חיים קנייבסקי ועוד. לצדו של הרב מרקוביץ' נמצא בעבר הרב יוסף שלום אלישיב המנוח, וכיום הרב שמואל אוירבך. הרבנים שטיינמן ואוירבך מתחרים על ההנהגה בתוך הציבור החרדי- ליטאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התמונה שהפיצו "המחבלים" כדי להוכיח שלא זרקו את הלבן על הרב/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה לא מקרה היחיד של זריקת גביעי לבן על רבנים בישיבה. לפני שבע שנים, השליכו "המחבלים" שישה גביעים על ראש הישיבה, הרב גרשון אדלשטיין, המזוהה עם "השונאים". בתגובה, הוחלט על קיום עצרת בישיבה בהשתתפות תלמידים, ראשי ישיבות ורבנים במחאה על הפגיעה. בכלל, במשך השנים התפתחו בין שני המחנות (1,300 תלמידים) סכסוכים קשים בעניינים שונים שלעתים גלשו לאלימות שבגינה נאלצה המשטרה להתערב בנעשה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully