וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר המלחמה: זינוק בגירושין בקרב תושבי הדרום

26.11.2014 / 9:00

התקופה שאחרי "צוק איתן" הביאה איתה זינוק של כ-5% בקרב הפונים להתגרש באזור הדרום, זינוק חד נרשם גם בצפון לאחר מלחמת לבנון השנייה. סקר חדש מסביר את הסיבה לזינוק ומנתח מהו הגורם הנפוץ ביותר לגירושין

עוגות גירושין. ShutterStock
עוגות גירושין/ShutterStock

הלב נצבט בכל פעם מחדש כששומעים מה המחיר הכואב שמשלמים תושבי הדרום, המהווים יחד עם ילדיהם את הגדר החיה של מדינת ישראל. אם לא די בחמישים הימים בהם שהו במרחבים מוגנים עם ילדיהם, אם לא די בחרדות ובאזעקות, ואם לא די בהאטה הכלכלית, מגיעה התקופה הנוכחית ומגלה פן כואב לא פחות: עלייה חדה בשיעור הפונים לבתי הדין הרבניים בבקשה לפרק את התא המשפחתי.

על פי הנתונים שאסף מנהל אגף המידע בבתי הדין הרבניים, מידי שנה מתאפיינת תקופת אחרי החגים בעליה בשיעור הפונים להתגרש. אולם השנה לאחר מבצע צוק-איתן עלה שיעור הפונים במחוז הדרום בכ-3.9 % יותר מן הפונים לבית הדין הרבני בתל אביב, המוביל בדרך כלל באחוז הפניות. מדובר על זינוק של 5% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

עו"ד אביבית מוסקוביץ בחנה את הקשר בין המלחמה לאחוז הפונים להתגרש, ולצורך כך היא בדקה את שיעור הפניות לגירושין במחוז חיפה בשנת 2006 לאחר מלחמת לבנון השנייה. מסתבר שגם אז התחולל זינוק של 7.15% של הפונים להתגרש לאחר המלחמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחנה את הקשר בין המלחמה לאחוז הפונים להתגרש. עו"ד אביבית מוסקוביץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז למה א/נשים מתגרשים?

"חשוב לציין כי לגירושין ישנן השלכות שליליות על חיי הזוג גם בתחום הכלכלי. למעשה כמעט כל זוג חי לאחר הגירושין פחות טוב ממה שחי לפניהן. לכן אבסורדי וכואב לחשוב על שהסיבה השלישית בחשיבותה שבגינה זוגות פונים להתגרש הינה קושי כלכלי. על פי שני סקרים של מכון אג'נדה, שסקרו את הנשים ואת הגברים בנפרד, עולה כי בגידה אינה הסיבה המרכזית לגירושין כמו שנהוג לחשוב.

40% מהנשים הגרושות ציינו את הסיבה המרכזית לגירושין: שחיקה של הזוגיות, 49.05% מן הגברים מסכימים איתן לחלוטין. רק 23.33% מהנשים וכ30% מן הגברים ציינו את הבגידה כסיבה המרכזית לפירוק הנישואין. ובמקום השלישי, לא רחוק משם, טענו קרוב ל19% מן הנשים ו20% מהגברים כי המצב הכלכלי אשם בגירושין".

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
כמעט כל זוג חי לאחר הגירושין פחות טוב ממה שחי לפניהן./ShutterStock

האם משתלם להתגרש?

"זהו שממש לא משתלם להתגרש, לפחות מבחינה כלכלית. לא רק שזה לא משתלם, אלא שגירושין בכל מקרה גורעים מן המצב הכלכלי הקיים. כמעט 70% מהגברים הגרושים מגדירים את רמת החיים שמתאפשרת להם לאחר תשלומי המזונות והוצאות על הילדים כנמוכה מאוד ונמוכה. כך גם דיווחו 46% מן הנשים שהשתתפו בסקר.

רוב הגברים הגרושים שהשתפו בסקר 64.6% מן הגברים - הצהירו כי משתכרים כיום בין 3,500 ל- 8,000 ¤ לחודש נטו. רובם המוחלט (91.43%) הצהירו כי משלמים מזונות. תשלומי המזונות וההוצאות הנלוות על הילדים אצל כ64% מהם מהווים נתח שבין 35% ועד ל- 80% (!) מהכנסתם".

אילוסטרציה. ShutterStock
גירושין בכל מקרה גורעים מן המצב הכלכלי הקיים./ShutterStock

לאור הנתונים הללו מסבירה עו"ד אביבית מוסקוביץ כי ניתן להסביר את הנתונים לעלייה באחוז הפניות יותר באזור הדרום בחודשים האחרונים למבצע צוק איתן עקב המצב בו ההימצאות המשותפת במקום קטן לזמן ממושך או הצורך לנוס מהבית למקום זר, הלחצים והמתחים בליווי פחדים וכמובן הוצאות רבות והכנסות מועטות בוודאי מביאה זוגות רבים למתח בלתי ניתן להכלה ותביא לפניות רבות עוד יותר אחרי החגים. מה גם שכבר בשטח ניתן לאתר פניות הקשורות לכך למן פרוץ המבצע. ב2006 תקופת מלחמת לבנון השנייה ניתן היה לראות מגמה דומה באזור הצפון מאותן הסיבות .

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully