וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הופסקה כהונתו של הרב הראשי לירושלים?

1.12.2014 / 21:10

כהונתו של הרב אריה שטרן הופסקה כיוון שחצה את גיל 70 ומועצת הרבנות הראשית לא האריכה את גיל פרישתו. בתגובה, התקיימה הצבעה טלפונית שבה נמצא רוב בעד הארכה, אך בפועל ההחלטה טרם התקבלה. מקורביו: "עניין טכני. כהונתו תאושר מחר"

הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן הרבנים הראשיים של ירושלים עם ראש העיר ניר ברקת. עומר מירון
הרב אריה שטרן עם ראש העיר ניר ברקת./עומר מירון

חודש וחצי אחרי שנבחר לכהן בתפקידו, הופסקה היום (שני) כהונתו של הרב אריה שטרן, רבה האשכנזי של ירושלים. במכתב ששיגר יו"ר המועצה הדתית יהושע ישי הודיע לו כי "כיוון שהגיע לגיל 70 ומועצת הרבנות הראשית לא האריכה את גיל פרישתו בטרם מלאו לרב 70 שנה הרי שכהונתו כרבה הראשי לירושלים נפסקה". בעקבות כך, התקיימה מיד הצבעה טלפונית בין חברי מועצת הרבנות הראשית על הארכת כהונתו, אך למרות זאת הכהונה טרם אושרה.

לפי חוק שירותי הדת היהודיים, כהונתו של רב עיר תיפסק בהגיעו לגיל 70; ואולם מועצת הרבנות הראשית רשאית להאריך את גיל הפרישה, על פי בקשת רב העיר, ולאחר ששוכנעה שיש ביכולתו של הרב להמשיך ולמלא את התפקיד, למשך תקופה שלא תעלה על חמש שנים.

במכתב ששיגר ישי לרב שטרן הוא טען כי הוא גילה שהוא חצה את גיל ה-70 במהלך "ביקורת שגרתית לקראת אישור תשלום שכר חודש נובמבר". ישי הוסיף: "אני מאחל לרב אריכות ימים ושנים, כן ירבו ימיך ויוסיפו לך שנות חיים בבריאות איתנה. אני מצר מאוד על תקופת כהונה כה קצרה".

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
מועצת הרבנות הראשית/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

בעקבות כך, החלה מיד הצבעה טלפונית בין חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל שהתבקשו להצביע בעד או נגד הארכת כהונתו של הרב שטרן. רוב חברי המועצה הצביעו בעד הארכת כהונתו, אך חלקם טרם השיבו. למרות זאת, כהונתו של הרב שטרן לא הוארכה בשל העובדה כי טרם קבלת ההחלטה, אמורה מועצת הרבנות הראשית לאפשר למועצה הדתית שמכהן בה הרכב נבחר או לעירייה, לפי העניין, להשמיע את עמדתה וזו עדיין לא הושמעה.

בסביבתו של הרב שטרן טענו היום כי הגישו בקשה להארכת כהונתו כבר לפני חודש וחצי, אך זו זכתה להתעלמות. גורם ברבנות אמר בתגובה כי "במהלך ישיבת מועצת הרבנות הראשית שהתקיימה לפני מספר שבועות, ובה חגגו גם את בחירתם של רבני ירושלים, ביקש הרב שטרן מהרב הראשי דוד לאו לדון בהארכת כהונתו, אך היועץ המשפטי דחה את הבקשה. לרב שטרן נמסר כי הוא יצטרך להגיש בקשה מסודרת, וכזו הוא הגיש רק בשבוע שעבר. מיד עם קבלת המכתב, החל ראש לשכתו של הרב לאו לעבוד על כך שבישיבת מועצת הרבנות הראשית הבאה תתקיים הצבעה מסודרת".

ראש העיר ירושלים ניר ברקת בחמ"ל העירייה. דצמבר 2013. טלי מאייר
יבקש להאריך את כהונתו של הרב שטרן. ניר ברקת/טלי מאייר

ההערכה היא שכהונתו של הרב שטרן תוארך מחר בבוקר לאחר שבעיריית ירושלים יבקשו זאת. מקורבי הרב שטרן אמרו בתגובה: "הרב המשיך לעבוד היום כבכל יום וקיים פגישות שנקבעו לו וכן ימשיך כך מחר. עבורנו מדובר בעניין טכני שאמור להסתיים מחר בבוקר".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully