וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארקאקרקראקרקרקרקראקראקרקראקראקראקר

3.12.2014 / 9:00

מאמינים שיעים מלקים את עצמם לרגל חג העשורא – בצרה, עיראק, נובמבר 2014. AP
מאמינים שיעים מלקים את עצמם לרגל חג העשורא – בצרה, עיראק, נובמבר 2014/AP

שאלה

אתמול צפיתי בטלוויזיה ביום העאשורא השיעי שבו המאמינים המוסלמים מקיזים לעצמם דם. בהתחלה חשבתי שהם ממש ברברים אבל אז מישהו אמר לי שגם היהדות ברברית, עובדה שיש ברית מילה.

רציתי לענות לו אבל האמת שלא ידעתי מה לומר לו, אני מאמינה שזה לא אותו דבר אבל אולי לכם יש תשובה בשבילי? להסביר לי למה והאם זה שונה? תודה.

תשובה

"העאשורא" הוא יום צום שנוסד בהשראת יום הכיפורים (צום בעשירי לחודש הראשון שלהם). ביחס ליום הכיפורים מזהירה ההלכה שאין לצרף צער נוסף על האמור במסורת. הלקאה עצמית אסורה.

גם בקרב המוסלמים לא כולם מסכימים לצורה זו של עבודת הא-ל. אצלנו כאמור הדבר אסור. גוף האדם הוא משכנה של הנשמה ואין להשחיתו – "לא תתגודדו" בלשון התורה.


ברית מילה לא נועדה להשחית את הגוף (על פי המסורת: דווקא לתקנו – הסרת העורלה היא הסרת האטימה עור מיותר מגוף האדם). היא נועדה לסמן את הנאמנות לברית עם ה'. בוודאי שהברית עיקרה בתודעה. אך הברית אינה פולקלור או נאום חוצב להבות - היא מגיע עד הבשר.

בוודאי שאין המטרה בה לצער לייסר ולפצוע. אלו הם תוצאת נספחות לברית. לכן היא נעשית בכל העדינות וההקפדה הרפואית הנחוצות.

במאמר מוסגר אפשר לומר גם לגבי הילולת "העאשורא" עצמה, שאפשר לכבד גם מאמיני דתות אחרות ואת מנהגיהם שנראים לנו משונים, כל עוד שאינם פוגעים באחרים במהלך פעולה זו.

המשיב: הרב שלמה הכט

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully