וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בשירותי הדת? כך המועצות הדתיות עוקפות את החוק

9.12.2014 / 12:05

השר בנט וסגנו בן דהן הכריזו בעבר על מהפכה בשירותי הדת והבטיחו לקדם את החוק לפתיחת אזורי רישום נישואין. החוק אושר, אך בפועל, המועצות הדתיות, בגיבוי הרבנות הראשית לישראל, עוקפים אותו

שר הדתות, נפתלי בנט וסגן השר, הרב אלי בן דהן, מכריזים על רפורמה בשירותי הדת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
שניהם נכנסו אליה עם חיוך רחב. נפתלי בנט ואלי בן דהן/נועם מושקוביץ

לפני שנה וחצי, בחודש מאי 2013, כינסו שר הדתות נפתלי בנט וסגנו הרב אלי בן דהן מסיבת עיתונאים. שניהם נכנסו אליה עם חיוך רחב והכריזו על "מהפכה בשירותי הדת". הם הציבו כדגל במהפכה את ההבטחה לקדם את החוק לפתיחת אזורי רישום נישואין, שבמסגרתו כל אחד יוכל להירשם לנישואין באיזו מועצה דתית שירצה ולאו דווקא בזו הסמוכה למקום מגוריו. חמישה חודשים אחרי, אושר החוק בכנסת ושוב הכריז בן דהן על "היסטוריה".

אלא שמבדיקה עולה כי רוב המועצות הדתיות פועלות בניגוד לחוק ודורשות תעודת רווקות מהמועצה הדתית במקום המגורים בלבד כדי לרשום את הזוג לנישואין. לדרישה זו, שמנוגדת לחוק ולתכליתו, שותפה גם מועצת הרבנות הראשית לישראל, שמדריכה את המועצות הדתיות לנהוג כך. נוסף לכך, מדיניות זו מאלצת את בני הזוג להתחיל בהליך רישום נישואים במקום מגוריהם, לשלם 150 שקלים נוספים על הוצאת תעודת הרווקות, להשקיע זמן ומאמץ מיותר.

שני הרבנים הראשיים: הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, אוגסט 2013. יואב דודקביץ'
לדרישה שותפה גם הרבנות הראשית לישראל. הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף/יואב דודקביץ'

"הרבנות רוצה לשמור על המונופול"

כך, למשל, נהוגה המדיניות הזו במועצות הדתיות בבאר-שבע, אילת, ירושלים, חולון, טבריה, מצפה רמון, אופקים, בית שאן, יקנעם, יבנה, שדרות, רמלה, רחובות, צפת וערד.

הרב ד"ר שאול פרבר, מנהל מכון 'עתים' שביצע את המעקב אחר התנהלות המועצות הדתיות, שיגר מכתב למשרד לשירותי דת ולרבנות הראשית ובו טען שמדובר בניצול משרות ציבוריות לשם הטעיית הציבור. "לצערנו, נראה כי קיים חשש כי בהחלטותיה של מועצת הרבנות הראשית בעניין זה טמון רצונה לשמר את המונופול הנוכחי של כל לשכת רישום נישואין על התושבים הגרים בתחומה, דבר אשר מיותר לציין כי אינו מתיישב עם החוק ותכליתו".

בשיחה עם וואלה! יהדות הוסיף פרבר: "לא מצאתי בשום מקום בשולחן ערוך את הצורך בהנפקת "תעודת רווקות". במקום לברך על שינוי החוק ולהקל על זוגות המגיעים להירשם לנישואין, הרבנות מערימה קשיים ביורוקרטיים שאין בהם שום צורך מנהלי או הלכתי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא מתיישב עם החוק ותכליתו. הרב ד"ר שאול פרבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "הדרישה לתעודת רווקות לפני הרישום לנישואין נועדה להבטיח מניעת התבוללות. ההחלטה התקבלה בישיבה של מועצת הרבנות הראשית, על סמך קביעה של היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל כי הדרישה מתיישבת הן עם לשון החוק והן עם תכליתו. האגרה נקבעה על ידי המשרד לשירותי דת".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "הדרישה להנפקת תעודת רווקות ממקום המגורים אינה מנוגדת לחוק. החוק מחייב לאפשר רישום לנישואין בכל מקום ללא קשר למקום המגורים – והמועצות הדתיות מצייתות לחיוב זה. ברוב המועצות הדתיות מאפשרים לעשות גם את החלק של תעודת רווקות במקום בו נרשמים, דבר שמתאפשר בזכות מערכת המחשוב של המשרד לשירותי דת".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully