וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום חג": בית המשפט בפולין ביטל האיסור על השחיטה הכשרה

10.12.2014 / 15:26

בית המשפט הגבוה לחוקה בפולין קבע כי השחיטה הכשרה מותרת על פי החוק. השופטים: "חופש הדת הינו ערך עליון". ארגוני יהודים: "הצלחנו למנוע יצירה של תקדים מסוכן שהיה משפיע על כל אירופה"

שחיטה כשרה. AP
שחיטה כשרה./AP

"יום חג לקהילה היהודית באירופה": בית המשפט הגבוה לחוקה בפולין קיבל היום (רביעי) את עתירת הקהילה היהודית המקומית וקבע כי השחיטה הכשרה מותרת על פי חוק המדינה. רוב של 9 שופטים נגד 5 קבע כי "חופש הדת הינו ערך עליון על פי חוקתה של פולין והאיחוד האירופי ועומד מעל כל חוק אחר". בכך למעשה דחה בית המשפט את החלטת הפרלמנט הפולני שסירב בעבר לעגן בחוק את תקנות שר החקלאות המקומי ולפיהן מותרת שחיטה ללא הימום.

שני שופטים מבין החמישה שהתנגדו להחלטה הביעו הסכמה עקרונית לאפשר שחיטה כשרה רק לצרכי הקהילה היהודית אך לא למטרות מסחר. רבה של פולין, הרב מיכאל שודריך, שנכח בדיון אמר כי הוא "מודה בראש וראשונה לקדוש ברוך הוא על החסד הגדול שהוסרה הגזירה וכן לבית המשפט על האוזן הקשבת והנפש החפצה. אני גאה להיות אזרח במדינה בה חופש הדת הנו הערך העליון. סבי המנוח נאלץ לעזוב את אדמת פולין תחת שלטון שהצר את רגלי היהודים לפני כמאה שנים ואני מרגיש שכיום סגרתי מעגל".

רב מיכאל שודריך. משה פרידמן, ועידת רבני אירופה,
רבה של פולין וראשי הקהילה היהודית ליד בית המשפט, היום/משה פרידמן, ועידת רבני אירופה

באיגוד הארגונים היהודיים אמרו כי זהו "יום חג לקהילה היהודית באירופה". הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל האיגוד אמר: "הצלחנו למנוע יצירה של תקדים מסוכן שהיה משפיע על כל יהודי אירופה. אם החוק היה עובר, זה לא היה נגמר בפולין". מרגולין הוסיף: "יהדות אירופה נמצאת תחת "מתקפה" של חוקים אנטי-יהודיים בשנים האחרונות שאם יעברו – יפגעו מאוד ביכולתם של יהודים רבים לשמור על אורך חיים יהודי."

'ועידת רבני אירופה' ברכו על ההחלטה. נשיא הועידה ורבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט אמר כי "ההשלכות של ההחלטה הינן חשובות מבחינה כלל עולמית ובמיוחד כמובן על אירופה כולה. פולין יצרה תקדים ודוגמא למדינות אחרות במאבק למען חופש הדת".

הרב מנחם מרגולין. אנדרה קופין / איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי,
הרב מנחם מרגולין/אנדרה קופין / איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי

מאבק גורמי הקהילה היהודית צבר תאוצה לאחר החלטת הפרלמנט הפולני לדחות הצעת חוק ממשלתית לאפשר למשחטות לייצר בשר כשר. המחוקקים שהתנגדו להצעה, טענו כי השחיטה הכשרה אכזרית כלפי בעלי החיים. בדרך כלל, בתי מטבחיים מהממים בעלי חיים בטרם הריגתם באמצעות שוק חשמלי כדי להביאם למצב של חוסר הכרה, אך לפי כללי השחיטה הכשרה החיה מתה בשיסוף הגרון עד שהיא מדממת למוות. ארגוני זכויות בעלי חיים ברחבי העולם יצאו נגד השחיטה היהודית והמוסלמית שגורמת לטענתם לסבל רב עבור החיות שנותרות בהכרה במשך דקות ארוכות.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully