וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות החבר'ה מגולני נחשפתי ליהדות

15.12.2014 / 12:52

לוליק לוינסון עלה מרוסיה, הגיע לקיבוץ שבו אכלו חזיר, הפך להומלס והתגייס לגולני. שם הוא פגש לראשונה דתיים שהשפיעו עליו וכשהשתחרר חזר בתשובה. היום, הוא כבר מקפיד על כשרות ותפילות

ליאון (לוליק) לוינסון. דובר צה"ל
לוליק לוינסון./דובר צה"ל

לוליק לוינסון עלה לארץ מרוסיה בגיל 15 כחלק מתוכנית נעל"ה, משם הגיע לקיבוץ ושם גר ולמד במשך 3 שנים במהלכן קיבל אזרחות ישראלית. כשסיים את הלימודים הפך לוליק להומלס כיוון שכל משפחתו נותרה ברוסיה. הוא התגורר חצי שנה בבניין נטוש וכשהגיע לבקו"ם אמר שהוא הכי רוצה להתגייס לגולני – שם החל הליך החזרה בתשובה שלו.

"הייתי בין הבודדים שעלו לישראל גם ממניעים ציוניים", הוא מספר, "אבל גם בגלל שלא היה לנו כסף לאוכל. אבא שלי היה מחוסר עבודה, אמא שלי במקום משכורת קיבלה בדים שאותם היא הייתה צריכה לתפור ולמכור והעלייה שלי לארץ הייתה מאד משמעותית עבורי כי ברוסיה למדתי קצת עברית, ידעתי את ה'לכה דודי', והתחברתי מאד ליהדות, אבל לא מבחינה דתית".

כוח גולני בתדרוך ע"י מפקד החטיבה, אל"ם רסאן עליאן. יולי 2014. דובר צה"ל
חיילים בגולני. למצולמים אין קשר לנאמר/דובר צה"ל

לוליק נחת בישראל והגיע לקיבוץ "גן שמואל" שם עברו עליו שלוש שנים הראשונות שלו. הוא מספר שהחיים בקיבוץ, שכללו מאכל חזיר בחדר האוכל המרכזי, לא היו קשים עבורו: "היהדות עבורי הייתה לאום. לא הכרתי את הדת בכלל, לא ידעתי עליה כלום. מה שידעתי זה שיש ביקורת קשה על הדת, קראתי ספרים ברוסיה על כך".

כשלוליק סיים את הלימודים בתיכון הוא הפך להומלס. "הייתה לי משפחה בארץ אבל התביישתי לגור אצלם באופן קבוע. עברתי לבניין נטוש שבו ישנתי חצי שנה. בבוקר היו באים לשפץ שם והייתי בורח מהחלון. באותה תקופה לא הייתי מחובר עדיין לדת אבל הייתה לי הרגשה שעדיף להיות הומלס בארץ ולא ברוסיה".

ביום הגיוס הוא הגיע לבקו"ם, "כששאלו אותי מה הכתובת אמרתי 'אין לי, אני הומלס'. לוליק מספר כי מכל החטיבות הוא רצה להתגייס לגולני "רציתי משהו שהוא לא מוכר לי, הכרתי אנשים מכל שאר החטיבות ומגולני לא הכרתי אף אחד ולכן רציתי להתגייס לשם".

ליאון (לוליק) לוינסון. דובר צה"ל
אחרי שחזר בתשובה. לוליק בחתונתו, השנה/דובר צה"ל

בגולני פגש לוליק דתיים, "אלה היו אנשים שלא חשבתי עליהם בכלל שיהיו שם. למרות שאף פעם לא נכנסתי לבית הכנסת או ניהלתי איתם או עם אחרים שיחה על דת, ההתנהגות שלהם השפיעה עליי. בהתחלה הבנתי שלדתיים אין קרניים מתחת לכיפה, אתה מתנקה מכל הסטיגמות ובשלב השני אתה כבר למד שהם אנשים טובים יותר".

כשלוליק השתחרר הוא שינה את אורך חייו, התחיל לשמור על כשרות והחל לעבוד כמאבטח בעיר דוד. במהלך עבודתו, התחולל השינוי המשמעותי בחייו, בעת שעבד עם חיילים משוחררים נוספים. הוא החל לשמור כשרות באופן מלא, למד שירים משיחיים והחל ללכת לבית הכנסת. כיום לוליק משרת כמילואימניק פעיל בגדוד 7006 למרות היותו פטור ממילואים בשל העובדה שהוא חייל בודד.

"הכל מתבשל עמוק אצלך, את הבסיס קיבלתי מהצבא, והאסימון ירד לי מאוחר יותר", הוא מסביר. לוליק התחתן בחודש ניסן, "אני מתפלל 3 תפילות במניין, אוכל רק כשרות מהדרין ומשתדל ללמוד תורה כמה שיותר". המשפחה, כך הוא אומר, "הם לא ישבו עליי שבעה. אנחנו בקשר קבוע ורצוף".

רק תרגיל: לוחמי גולני מתאמנים לרגע האמת. דובר צה"ל
לוחמי גולני באימונים/דובר צה"ל

הסיבה שלוליק עושה מילואים, על אף היותו חייל בודד שפטור מהם היא מאחר והוא טוען כי "זו לא בחירה בכלל. אם הייתי תלמיד חכם שלומד תורה כל היום, אפשר לותר על הצבא. אבל אני לא תלמיד חכם ולכן מרגיש שחובה עליי לעשות מילואים. ממש לא נכון להגיד שאחרים יעשו את זה עבורי".

ביום חמישי ציינו בצה"ל את יום ההוקרה למערך המילואים.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully