וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוד כוחו של ה"מרן" גם לאחר מותו

30.12.2014 / 11:53

כשרבין אמר שפרס חתרן הוא לא התפטר ממפלגת "העבודה" כי לפוליטיקאים אין באמת כוח והעם לא מעריך את דעתם, אלא רק את כוחם הזמני. הרבנים עשויים מחומר אחר, ויש סיבה מוצדקת להערצה אליהם

באדיבות חדשות 2

עזבו נו, הרחוב החרדי לא באמת סוער. סתם ערוץ 2 מספר לכם את זה כדי שתחשבו שהרחוב החרדי באמת סוער. הרי מה זו קלטת של המרן מלפני 6 שנים כאשר מרן בדמותו ובצלמו ובפומביותו הודיע שאריה דרעי חוזר לראשות התנועה?

אבל אני חושב שאת עיקר החדשות פספסתם. האם שמעתם את הקלטת של רבין שאומר שפרס הוא "חתרן בלתי נלאה". אה- כן? אז איך למרות זאת שמעון פרס הוביל את מפלגת העבודה ואת "מורשת רבין" לאחר הירצחו?

אה, ואת הקלטת של אריאל שרון אומר על דברי אולמרט כי "דבריו אינם משקפים את עמדתו והם הפוכים מעמדתו" (אוגוסט 2004, על ההתנתקות) שמעתם? ובכל זאת היה זה אולמרט שנבחר להוביל את מורשת שרון חודשים ספורים לאחר שזה האחרון חלה.

מסתבר שקיים הבדל מהותי בין רבנים לפוליטיקאים. פוליטיקאי הוא כמו הר. מרחוק הוא נראה ענק, אבל ככל שאתה מתקרב אליו אתה מגלה כמה הוא קטן. אפסי. חסר ערך סגולי משלו. תודו שאתם לא יודעים היכן גר נשיא המדינה לשעבר, יצחק נבון, ומה הוא חושב על הסכם השלום או דו"ח העוני. הפוליטיקאי שואב את כל כוחו אך ורק מן הכוח הזמני שיש בידיו ומן המושכות שהוא מחזיק. ברגע שהן משתחררות ממנו הוא בסך הכל עוד אזרח. הדעה שלו כבר חסרת ייחוס או עומק שצריך או שכדאי להתחשב בה.

נשיא המדינה בטקס הזיכרון הממלכתי לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בהר הרצל. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
יצחק רבין אמר עליו שהוא חתרן בלי נלאה ולמרות זאת הוא הנהיג את מפלגת העבודה. שמעון פרס/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הרבנים עשויים מחומר אחר. לרבנים אין שום כוח. אם אנשים לא יגיעו להתדפק על הדלת הדלה ברחוב חזון איש 5 בבני ברק, הישיש בן המאה שגר שם לא יוכל לעשות שום דבר. אולם היום ביתו של הרב אהרון שטיינמן הוא מן הבתים הפופולריים ביותר בישראל. עמדתו עשויה להרכיב ממשלות ולהשפיע עמוקות על תהליכים חברתיים ומדיניים במדינה. כזה היה גם ביתו של הרב יוסף. הקלטת הארכיונית שחוללה את הסערה בש"ס היא לא רק עוד התבטאות. אנשים רואים בה (בצדק או שלא, איני נכנס לדיון) "דעת תורה" המחייבת על המצב הנוכחי.

על מנת להבין מה היה כוחו הגדול, כדאי לשוב אל הדברים שנשמעו באותה הקלטת. בעשור התשיעי של חייו, כאשר הוא היה מנהיגם הבלעדי של 17 חברי כנסת. הוא אמר ש"למי יש זמן ל-17 (מנדטים), בזמן הזה חיברתי שישה או שבעה ספרים". זה הסוד. זוהי כל התורה כולה על רגל אחת. העובדה כי הרב הינו גדול בתורה, אוטודידקט בעל היקף אדיר בכל רחבי התורה ובעל יכולת ניתוח מבריקה בכל גווני הסוגיות.

העובדה כי בזמן שאנשים בגילו יושבים בחוסר מעש בגינת בית האבות הוא עדיין עמל במאמץ לוגי אדיר על סוגיות ומחבר רבי מכר ואולי יותר מכל, העובדה שהוא רואה בפוליטיקה עול מיותר וכבד ושעדיף שמישהו אחר יעשה את העבודה עבורו. לכן העם מציית לרבנים. הוא יודע שיש לו על מי לסמוך. הוא יודע שמדובר באנשים משכמם ומעלה, תלמידי חכמים, שאינם רודפים אחרי שררה וכבוד.

הרב עובדיה יוסף. AP
הרב עובדיה יוסף/AP

גילוי נאות, מעולם לא הצבעתי ש"ס, אני לא עומד להצביע ש"ס וגם לא למפלגתו של אלי ישי. אלא אם כן תצליחו לשנות את דעתי, כמובן. גילוי עוד יותר נאות, מעולם לא צייתי לדבריו של הרב יוסף. למרות שאני אדם האמון על כבוד התורה ועל שמיעה לדברי החכמים. הרב עובדיה היווה עבורי אדם בעל שיעור קומה רוחני אדיר, אבל הוא ישב בהרכב אחד בבית הדין הגדול יחד עם הרב אלישיב שהיווה עבורי מורה הוראה.

אולם עבורי זהו המסר היחיד שלקחתי מהקלטת. אם מישהו באמת רוצה ללכת בדרכו שישים לב מה הטפל בחייו ומה העיקר. למרות שהוא יכול היה להמליך ראשי ממשלה ולהוביל שינויים, התורה לא הייתה עבורו קרדום לחפור כוח פוליטי. להפך, הפוליטיקה הייתה עבורו כלי שבו להיעזר בה על מנת להגשים את התכלית. והתכלית היא לימוד תורה.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו.

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully