וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברכה והקללה: שנאת האחים בש"ס

1.12.2014 / 10:00

רק לפני שנה וקצת בירך הרב עובדיה את בניו באהבה וניסה לגשר, לפייס ולקדם את התנועה שבנה בעמל רב שנים ארוכות. כמה נוראה עכשיו שנאת האחים

אריה דרעי לא פוסל פיוס עם אלי ישי: "תמיד הייתי בעד שלום". צילום מסך
אריה דרעי לא פוסל פיוס עם אלי ישי: "תמיד הייתי בעד שלום"/צילום מסך

פרשת "ויחי" - הפרשה שלנו השבוע חותמת את ספר בראשית, שהוא ספר המשפחה. שמה של הפרשה נשמע מאד מבטיח וצעיר. אבל כמו שפרשת "חיי שרה" עוסקת במות שרה אמנו פרשת "ויחי" עוסקת במות יעקב הוא ישראל. "ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה ויהי ימי יעקב שני חייו שבע שנים וארבעים ומאת שנה. ויקרבו ימי ישראל למות;" עיקר הפרשה היא הברכה הארוכה והמפורטת של יעקב לבניו. האחים שיהפכו להיות שבטי ישראל.

הקשר האקטואלי לפרשת השבוע מובן ומתבקש, וזה לא נעים. יוסף בנו האהוב של יעקב שהקים משפחה במצרים והתחתן עם אסנת בת כהן מצרי (אל תלשינו לפעילי להב"ה) מבקש מאביו הזקן והחולה לברך את שני בניו. מנשה ואפרים. הוא מקרב את ילדיו אל ישראל "ועיני ישראל כבדו מזקן לא יוכל לראות ויגש אותם וישק להם ויחבק להם" יוסף מקרב את ילדיו לאביו מנשה הבכור בצד יד ימינו של האב ואפריים הצעיר לשמאלו. יעקב שמודע למאמצי בנו , ולמרות המסורת המשפחתית הידועה, משכל את ידיו ומברך את הצעיר בימין ואת הבכור בשמאל. יוסף המודאג נזעק ומנסה לתקן את אביו. אך ישראל בשלו "וימאן אביו ויאמר ידעתי בני ידעתי, גם הוא יהיה לעם וגם הוא יגדל, ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו וזרעו יהיה מלא הגויים"

יוסף שליט מצרים. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
יוסף שליט מצרים/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

נושא המתח והקנאה והתחרות בין האחים הוא אולי אחד הנושאים המרתקים בספר בראשית. זה מתחיל בקין והבל ממשיך עם יצחק וישמעאל, רחל ולאה, יעקב ועשיו ויוסף ואחיו. השונות בין האחים והאחיות. יחס העדפה של ההורים. והתחרות העזה מגיל צעיר הוא נושא שאין כמעט אדם יכול לחמוק ממנו. (אם כי לבן יחיד במשפחה יש שלל בעיות אחרות) ברוב המשפחות יש עם הזמן חלוקת תפקידים ונסיון לחיות ולהכיל את ההבדלים הגדולים ביכולות, בהישגים ובציפיות. לפעמים זה הופך לאסון, למסע בלתי נגמר של קנאה תחרות והרס עצמי.

אי אפשר היום שלא לצפות ברב עובדיה יוסף הזקן ז"ל שרק לפני שנה וקצת בירך את בניו באהבה וניסה לגשר, לפייס ולקדם את התנועה שבנה בעמל רב שנים ארוכות. כמה נוראה מתפרצת עכשיו שנאת האחים. כמה בוטה חוסר היכולת של אריה דרעי ואלי ישי ללמוד לעומק את ספר בראשית. כמה קשה להביט בעדינה בר שלום, הבת הביולוגית של הרב היורשת האמיתית, נקרעת לגזרים בריב הנורא בתוך המשפחה. והלוואי שנדע כולנו איש בביתו, לדרוש את הפסוקים העתיקים ולקחת לקח טוב. להצניע לכת הכל נשאר במשפחה. בשבוע בפרשת שמות, נצא מסיפורי המשפחה ונהפוך לעם.

שבת שלום

ארגון בינה עוסק בהעמקת הזהות היהודית בקרב הציבור הישראלי

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully