וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים יקרים, זה הזמן להתאחד

5.1.2015 / 11:46

הדור השתנה, כללי המשחק הפוליטי השתנו ואין סיבה שאנחנו לא נשתנה יחד עימם. צריך לרוץ כמפלגה אחת גדולה בעלת אג'נדה הפונה לכלל המגזרים המזוהים עימה

נציגי יהדות התורה מגיעים למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013. יותם רונן
נציגי יהדות התורה מגיעים למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013/יותם רונן

"אני תושב 'טובא זנרגיה' אבל הצבעתי בבחירות האחרונות ל'יהדות התורה'. כי חבר הכנסת משה גפני היה בזמנו היחיד שעזר למפעל ותמך ונתן לנו להמשיך לפרנס בכבוד. אז ברגע שהוא עזר לנו אנחנו החזרנו לו ב'טובא זנגריה', ולא היה עוד משהו כזה בהיסטוריה של מדינת ישראל שיהדות התורה קיבלה 130 קולות במגזר הערבי. והאמת למרות שתקפו אותי המון אנשים אני לא ספרתי אף אחד כי כל מי שעושה לי טוב אני חייב להחזיר לו בטוב." כך סיפר אמש (ראשון) טלאל טאיב, ערבי ישראלי עובד מפעל "פרי גליל" לגלי צה"ל.

ישראל היא המדינה הכי הדמוקרטית שאני מכיר. מייסדי המדינה בחרו להעניק מנדט גם למפלגות קטנטנות ובכך לתת ייצוג לכל תת זרם ולא לחינם. ישראל באמת הייתה מדינה המורכבת מהמון תתי זרמים, עדות, קהילות, עליות, תנועות וגופים, והפרט הזה כנראה לא השתנה גם לאחר 6 וחצי עשורים. בדגש על המיעוטים השונים שחיים במדינה.

אבל אם יש מישהו שמפסיד מהייצוגיות הרבגונית הזאת הם המיעוטים עצמם. ההסתערות על הפוליטיקה והקמת מיני מפלגה עם כל דעה חדשה שהושמעה הפכה אותם למקוטלגים בעל כורחם כסקטור נפרד. הייצוג הפוליטי, עם כל הכבוד, אינו קובע את זהותו של האדם. הוא מלמד על סל הערכים החשוב לבוחר ושאותו הוא חפץ לקדם באמצעות נציגיו בבית המחוקקים.

גפני נואם וקורע את דפי ההסכם הקואליציוני מעל דוכן הכנסת. טלי מאייר
"חבר הכנסת משה גפני היה בזמנו היחיד שעזר למפעל"/טלי מאייר

אי שם בבחירות של 1949 רצו ברשימה משותפת "החזית הדתית המאוחדת" רשימה משותפת שהיוותה את הייצוג הפוליטי לכל חובשי הכיפה בישראל, למן המפד"ל והמזרחי ועד החוגים הקיצוניים ביותר בקרב החרדים. בינתיים זרמו מים רבים במוביל הארצי והאופציות הרחבות הובילו לפיצול בייצוג הפוליטי. ואדגיש, רק בייצוג. במקביל עלה כוחם של שומרי המסורת הספרדים שהקימו מפלגה בעלת משקל פוליטי של ממש. ככל שהציבורים גדלו יותר, כך היה מקום לעוד ועוד מפלגות שייצגו כל תת רשימה, ואותו ציבור שבבחירות 2013 רץ בשתי מפלגות יכול כיום לרוץ בכחמישה מפלגות שונות לפחות.

אבל כשננתח את האבחנה בין המפלגות לא נגלה פערים מהותיים. למעשה המצע הקריטי של המפלגות כולל סל ערכים שרלוונטיים לכל מצביעי המפלגות הללו בשווה. בנושאים הבוערים תמיד הייתה קיימת תמימות דעים ואיחוד כוחות בין המפלגות. אם ישנו הבדל, הרי הוא ברבנים המובילים את הציבור. הרב שך הורה להצביע עבור דגל התורה, האדמו"ר מגור עבור אגודת ישראל והרב עובדיה יוסף עבור ש"ס. שניים מן המנהיגים הללו כבר אינם וההנהגה עברה למחליפיהם. יחד עם ההנהגה שעברה, חלף גם העידן. המורכבות של הרגע. הדילמות העומדות כיום בפני המנהיגים הן שונות ולא פחות שונות הן ההצעות לפתרון.

חברי הכנסת אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן בכנס הנבחרים מטעם פורום הרשויות החרדיות של המרכז לשלטון המקומי, 16 בנובמבר 2014. אהרן ברוך ליבוביץ, מערכת וואלה! NEWS
חברי הכנסת אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן בכנס הנבחרים מטעם פורום הרשויות החרדיות של המרכז לשלטון המקומי, 16 בנובמבר 2014/מערכת וואלה! NEWS, אהרן ברוך ליבוביץ

הסקר שפורסם בסוף השבוע צריך להוות קריאת השכמה עבור הפרלמנטרים החרדים. שובו של האיחוד יוכל להסיר את הסקטוריאליות של המפלגות ולהפוך את המפלגה הזו ממפלגה של אנשים למפלגת אג'נדה. סדר יום שיתאים למצביעים רבים שאינם מוצאים את קולם בכאוס הפוליטי הנוכחי. לא רק למי שחשובה לו זהותה של המדינה ומעמדם של לומדי התורה, אלא גם לעובד פרי-גליל מטובא זנגריה, למשפחה ברוכת ילדים מדימונה הנהנית מטיפולי שיניים חינם, לסטודנט באוניברסיטת תל אביב הנהנה מפטור ממס על המלגה ולעובד ההיי טק הנהנה מהצניחה במחירי הסלולר במהפכה שהחלה על ידי שר התקשורת אריאל אטיאס.

הדור השתנה, כללי המשחק הפוליטי השתנו ואין סיבה שאנחנו לא נשתנה יחד עימם. צריך לרוץ כמפלגה אחת גדולה בעלת אג'נדה הפונה לכלל המגזרים המזוהים עימה.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו.

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully