וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם ונידוי על מפרסמי קלטות? "אינטרס פוליטי"

6.1.2015 / 12:46

רבנים בכירים המזוהים עם יו"ר ש"ס אריה דרעי חתמו על מסמך המאיים ב"חרם ונידוי" על מי שיפרסם קלטות של הרב עובדיה יוסף וגררו ביקורת: "שימוש בכלים הלכתיים לקידום אינטרסים פוליטיים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבנים בעדני, בקשי דורון והרב הראשי יצחק יוסף במעמד החתימה על המסמך/מערכת וואלה!, צילום מסך

סערת הקלטת בש"ס: שלושה רבנים בכירים בציבור החרדי-ספרדי, בהם הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, פרסמו אתמול (שני) מסמך המאיים בעונשים כבדים כמו "חרם ונידוי על מי שיפרסם קלטות פרטיות של הרב עובדיה. רבנים וגורמים חרדים טוענים בתגובה כי הרבנים שחתמו על המסמך עשו שימוש "בכלים ההלכתיים כדי לקדם אינטרסים פוליטיים".

על המסמך חתמו גם הרב הראשי לשעבר בקשי דורון וחבר מועצת החכמים של ש"ס, הרב שמעון בעדני. "התכנסנו כאן להזהיר ולעורר לבל יהין איש לפרסם מעתה ואילך קלטות או הקלטות של מרן זצ"ל שאינם לפי כבודו וערכו הרם", הם הזהירו את מי שיפרסם בעתיד קלטות או הקלטות של הרב עובדיה באיום שיוטל עליו חרם ונידוי, "ובמותב תלתא כחדא להטיל חרם ונידוי על כל מי שיהין מעתה ואילך לפרסם קלטות או הקלטות כאלה, ומי אשר כבר פרסם ילך על קברו הקדוש ויבקש מחילה ויסיר הפרסום".

מכתב חרם ונידוי על מפרסמי קלטות. ללא קרדיט, צילום מסך
מסמך המאיים בחרם ונידוי על מי שיפרסם קלטות של הרב עובדיה/צילום מסך, ללא קרדיט

שלושת הרבנים שחתמו על המסמך מזוהים עם אריה דרעי, והמהלך שביצעו מצטייר כחלק מהניסיון להסיט את הדיון מהתוכן שבקלטת שפורסמה בשבוע שעבר, בה הרב עובדיה יוסף דיבר בגנותו של דרעי, למה שכינו "בזיון התורה החמור של מרן". אולם, הרב אמנון בזק, ר"מ בישיבת ההסדר "הר עציון", טוען כי "דומה שפסק זה משיג את התוצאה ההפוכה: הוא יוצר רושם שאכן בקלטות שעדיין לא התפרסמו יש חומר בעל חשיבות רבה שמישהו מנסה בכל כוחו להסתיר".

בזק סבור כי הפסק של החרם והנידוי הוא "ערבוב מסוכן בין הלכה ופוליטיקה". הוא תהה האם "בפרסום דעתו של הרב בנושאים שהציבור לא היה מודע אליהם יש משום פגיעה ברב, או שמא דווקא הסתרת עמדותיו מן הציבור היא הפגיעה האמיתית בכבודו?".

לדבריו, הרבנים שדנו בנושא הם נוגעים בדבר משום שהוא יוצר תחושה שהם משתמשים בכלים הלכתיים כדי לקדם אינטרסים פוליטיים. "אם יש בעיה בפרסום ההקלטות, הרי היא מצד דיני לשון הרע ופרסום דברים שאדם לא היה מעוניין שיצאו לרבים בשמו, נושאים שכלל לא הוזכרו בפסק החרם והנידוי. אל מול בעיה זו יש לשקול את החשיבות שיש בהבאת מידע חיוני לפני ציבור הבוחרים.

עצרת לזכרו של הרב עובדיה יוסף במלאה שנה לפטירתו. נועם מושקוביץ
הרבנים שחתומים על המכתב מזוהים עם יו"ר ש"ס. אריה דרעי/נועם מושקוביץ

שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, הפנה את הביקורת נגד המהלך לעברו של הרב הראשי יוסף וטען כי במעורבותו הביא את הרבנות לשפל חדש. "עד כמה שהדבר נראה בלתי אפשרי", אמרו, "הרב הראשי הספרדי הצליח להביא את הרבנות לשפל חדש עמוק מקודמיו. קשה להאמין שהרב הראשי עוסק בחרמות ובנידויים כאילו היה אחרון הדיינים בבד"ץ שכונתי, קנאי וחשוך".

עוד הוסיף כי "חמורה במיוחד העובדה שהרב יוסף הוא גם נשיא בית הדין הגדול לערעורים - כלומר מעמדו מקביל לשופט בכיר. אין ספק שהוא ביזה את תפקידו. חדו"ש תבדוק אם הוא גם הפר את החוק. המכתב שמתחזה למסמך לא פוליטי איננו אלא מהלך פוליטי מובהק מטעם ש"ס - דרעי נגד ש"ס - ישי, והיא עושה צעד נוסף בפוליטיזציה ההולכת וגוברת של הרבנות הראשית".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully