וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בזכות הגירושים יצאתי ממחנק והתחלתי לשיר"

7.1.2015 / 10:00

במשך 10 שנים בעלה של שיינה לא הסכים שתצא מהבית, שלא תעבוד, שלא תצא עם חברות ולא הסכים שתשיר. אבל אז השכנים שמעו אותה שרה לבד בביתה ודחפו אותה לעשות עם זה משהו. מאז הספיקה להתגרש להופיע בכוכב הבא ולהקים להקה

צילום מסך

שוב ושוב היא מופיעה על מאות אלפי המסכים בפריים טיים. קדימון אחר קדימון היא מפתיעה בביישנותה את הצופה הישראלי כשחרף המראה המתעתע, כיסוי הראש הבולט והחצאית הארוכה, שיינה רייברג לא מתנצלת ושרה בקול קסום מול קהל הנלהב את אשר על ליבה.

אלא שהחזות התמימה מסתירה מאחוריה סיפור חיים מטלטל, מסכת קשיים עמוסת בדידות, הסתגרות וצעקה אילמת, שרק לאחרונה החלה להישמע.

רייברג (30) מתמודדת בימים אלו בתכנית הריאליטי המוזיקלית 'הכוכב הבא' (קשת). היא גדלה למשפחה לא דתית בטקסס, אמה הייתה מוזיקאית משפיעה שהוציאה עשרה אלבומים והופיעה מסביב לעולם, היא עצמה השתתפה בלהקת רוק בגרמניה בגיל 16 ובגיל 18 עלתה לישראל, חזרה בתשובה ונישאה לאהבת נעוריה, שעלה מטקסס וחזר בתשובה גם כן.

"הכל היה קסום, חיינו בתוך חלום", אומרת רייברג ל'וואלה' בריאיון מיוחד. "התחתנו ביישוב 'בת עין' שבגוש עציון וגרנו ארבע שנים ב'תקוע'. בעלי למד בישיבה ואני הייתי בבית. היה לנו טוב, הוא כתב לי שירים והביא לי פרחים. אבל כסף לא היה".

בעלי לא הסכים

איך התפרנסתם באותה התקופה?

"בעלי קיבל מלגה זעומה מהישיבה וחיינו ממנה. לא היה לנו כסף לחיתולים ובגדים ולכן הייתי תופרת את הבגדים שלי ושל הילדים ותופרת חיתולי בד בעצמי. הייתה לנו גינה ומשם קטפנו ירקות. היינו קונים 50 קילו קמח בחצי מחיר, מוכרים 25 קילו במחיר רגיל וכך כיסינו את הוצאות הקמח, ממנו אפיתי לחמים".

למה לא יצאת לעבוד?

"בעלי לא הסכים. הוא לא הרשה לי לעבוד, לא לצאת לבד לקניות ולא לשתות קפה עם חברה בחוץ. שום בילוי. הוא לא רצה שאלך לאולפן והכי גרוע – הוא לא הסכים שאשיר. לא בבית כשהחלון פתוח כדי שהשכנים לא ישמעו ובטח שלא בחוץ".

וה"הוראות" האלו לא הפריעו לך?

"זה קצת הפריע לי", אומרת רייברג, "אבל מהר מאוד נכנסתי להיריון וילדתי את בתי הבכורה, טנאיה - טנא זה סל ביכורים, היא נולדה בסמוך לשבועות, וגם ככה נשארתי איתה בבית, היא הייתה מרפא לשעמום שתקף אותי. רציתי גם שהוא ילך לעבוד ויביא כסף ותמיד התווכחנו על זה, למרות שאני כן אישה של טבע. בשלב מסוים הוא החל ללמוד בישיבה שחיטה וקצת עסק בזה".

ריאיון עם שיינה רייברג – הכוכב הבא. קשת, צילום מסך
ריאיון עם שיינה רייברג – הכוכב הבא/צילום מסך, קשת

ממה הוא פחד כל כך?

באותה התקופה התרחש הגירוש מגוף קטיף שהשפיע על שיינה מאוד, כשהם עם שני ילדים, עזבו הזוג את הארץ ונסעו להוריו של בעלה, בטקסס.

"רצינו לקחת הפסקה מישראל. ההתנתקות הייתה לנו מאוד קשה, היה הרבה מתח ורצינו להירגע קצת מהבלגן הזה בארץ. רציתי שיהיה לילדים שלי חיים טובים ונעימים יותר בחו"ל, ואז נכנסתי להיריון עם הילד השלישי והחלטנו לחזור לישראל, שייוולד ויגדל כישראלי, כמו אחיו".

כשחזרו לישראל ונולד הילד השלישי, גילתה שיינה כי חסרים לה טפסים שונים, ביטוח בריאות ובירוקרטיות. "לא היה פשוט לחזור אבל התנחמתי בכך שבעלי הרשה לי לצאת מהבית לקניות, כשאני עם הילדים".

ממה הוא פחד כל כך?

"החשש העיקרי שלו היה שאדבר עם גברים זרים, לכן הוא לא הסכים שאלך לעבוד או ללמוד".

בתקופה מסוימת הרבה בעלה לצאת לחו"ל להרצות במסגרות שונות ושיינה הייתה נותרת שבועות ולעיתים חודשים לבדה בבית, עם הילדים. "עברנו לכפר שמאי שעל יד צפת ועברתי תקופה בה הרגשתי בודדה ועצובה יותר מתמיד, בעיקר כשהוא נסע לחוץ לארץ והשאיר אותי פה. באחת הפעמים אזרתי אומץ ויצאתי לראשונה בחיי לערב נשים בכפר שמאי. היה כל כך טוב, זה היה כל כך חסר לי. נפתחתי והלכתי גם לעבוד בעמותת 'לבנות ולהיבנות' בצפת. זה היה לפני ארבע שנים".

כשחזר, הפילה שיינה על בעלה את כל הקורות איתה בחודש האחרון. "אמרתי לו שיצאתי לערב נשים, שאני מתחילה לעבוד ושפתחתי בלוג באינטרנט".

תכנית ההתנתקות. GettyImages
עזבו לטקסס בגלל ההתנתקות/GettyImages

אני בת להורים גרושים ואני יודעת שגירושין זה לא דבר טוב

איך הוא הגיב?

שיינה מתלבטת בתשובתה, "אני חוששת מלשון הרע", היא מסייגת ומוסיפה בזהירות: "הוא ממש לא אהב את זה. למרות שאפשר להגיד שהייתה לו הקלה שארגיש פחות בודדה אבל הוא כעס עליי שאני הולכת לעבוד והוא אמר שהוא לא מוכן לזה".

שיינה לא נרתעה ועמדה על שלה, לראשונה בחייה. "אמרתי לו שאני לא מוותרת ושזה חשוב גם לי, גם לו וגם לילדים. סוף סוף עמדתי על שלי ולא נתתי לו לשכנע אותי לוותר, אבל אז נוצר משבר גדול".

שיינה ובעלה החליטו להפסיק לחיות יחד אבל לא התגרשו, מחשש שמהלך כזה יפגע בילדים. "אני בת להורים גרושים ואני יודעת שגירושין זה לא דבר טוב. רצינו שהבעיות ייפתרו. רציתי לחזק את הקשר הזוגי בינינו, לעבוד על הנישואין ולשמור על האחדות במשפחה, רק לא לפרק את החבילה".

אלא שעם הזמן העניינים רק הלכו והידרדרו: "בעלי הפך להיות כועס יותר, צועק יותר ובשלב מסויים גם אלים יותר. התחלתי להסכים לכל מה שהוא אמר ובלבד שלא יתעצבן ויכעס. הרגשתי שאין לי קול, שלא שומעים אותי ורציתי שיהיה לי קול. שיקשיבו למה שאני אומרת, למה שאני חושבת ומרגישה, לרצונות שלי".

החבילה בסופו של דבר התפרקה והגט ניתן בשעה טובה, אחרי מסכת ייסורים נוספת, לפני מספר שבועות. "ברוך השם עכשיו אני גרושה סוף סוף. אני מרגישה שיצאתי ממחנק של הרבה שנים, בבדידות ומכלא נפשי ורגשי".

ירידה במספר המתגרשים בישראל. תאגיד כאן
החבילה בסופו של דבר התפרקה והגט ניתן בשעה טובה/תאגיד כאן

לא הייתי עדיין שלימה עם זה שאני שרה מול גברים

ואיך התגלגלת למוזיקה ול'כוכב הבא'?

"בשנים האחרונות, כשבעלי לא היה בבית, הייתי שרה לעצמי תוך כדי שטיפת כלים או תליית כביסה. השכנים שמעו ואמרו – 'שיינה, את שרה ממש טוב! תעשי עם זה משהו'. לא ידעתי מה לעשות אז צילמתי סרטון בו שרתי והעליתי ליוטיוב. חברים שלי ראו את הווידאו והציעו לי לבוא איתם לבמה פתוחה בצפת באחד הימים".

שיינה הלכה לבמה ועלתה לשיר, מסתבר שאלו היו אודישנים לתכנית ריאליטי. "לא הייתה לי טלוויזיה, הייתי צעירה ולא בשלה בדרכי המוזיקלית. רעדתי על הבמה ושכחתי מילים. היה לי מאוד קשה. לא הייתי עדיין שלימה עם זה שאני שרה מול גברים".

מאז אותו הערב התחילה שיינה לקחת את הכיוון המוזיקלי ברצינות, לצד דיבורים עם חברות על שירת הנשים על פי ההלכה.

זה מסתדר להיות אישה דתייה ולשיר מול קהל מעורב?

"השירה מסתדרת נפלא עם האמונה שלי. אני לא שרה נגד דעת התורה, אם הייתי חושב שזה נגד התורה לא הייתי שרה. נכון שלא כל יום רואים אישה דתייה עומדת ושרה וזה מוזר לאנשים, אבל הגעתי למקום בחיים שלי שאני לא מתנהגת לפי מה שאנשים אחרים חושבים אלא לפי ההרגשה הפנימית שלי. אני מתייחסת למה שטוב לי".

מפה לשם הגיעה שיינה ל'כוכב הבא' והתקבלה. "היו תגובות טובות מאוד מהסביבה, למרות שצפת זה מקום 'רוחני' ו'דתי' יש הרבה עידוד מהקהילה, גם מנשים וגם מגברים, דתיים וחילוניים".

כיום מופיעה שיינה עם להקה צפתית חדשה שהקימה, והיא החלה לכתוב חומרים מקוריים משלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפה לשם הגיעה שיינה ל'כוכב הבא' והתקבלה. שופטי הכוכב הבא/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך זה לשיר אחרי שנים רבות כל כך של שתיקה?

"אני מאוד שמחה מזה שחזרתי לשיר. זה די מפחיד אותי. אפילו מאוד מפחיד. אבל אני מאושרת. אני מקווה שזה ייתן השראה לנשים שיבינו שיש להן קול והן צריכות להשמיע אותו ולהשתמש בו".

הילדים מגיבים לפרסום שהגיע בין לילה?

"הילדים שלי ראו אותי ואת עצמם בטלוויזיה ומאוד התלהבו. הבת שלי סיפרה שכל הילדות בכיתה ביקשו שהיא תביא להם חתימות של השופטים", היא מחייכת. "הם עשו גם הכוכב הבא בבית. הם ישבו בשולחן ואחד מהם עמד ושר וכל הילדים בשולחן היו שופטים. היה ממש מצחיק. רציתי לצלם אבל הם לא הסכימו כי הם פחדו שאשדר את זה בטלוויזיה".

כשאת רואה את חייך שלך מול חיי ביתך, טנאיה. מה היית רוצה לראות?

"עכשיו טנאיה בת עשר. היא שרה במקהלה בבית הספר ומנגנת בכינור בבית הספר ובבית בקלידים, בגיטרה, בחלילית. אני מתפללת שהיא אף פעם לא תיתן למישהו לא לכבד אותה. אחד מהדברים שאמרתי כשהתגרשתי זה שלמרות שזה לא מסתדר בינינו זה לטובת הילדים שאנחנו עוד יחד ותמיד טובת הילדים הייתה מול עיניי. ומה בסוף? בסוף הם ראו דוגמא רעה של איך גבר מתייחס לאשתו. לכן אני רוצה שהיא תמצא מישהו שיכבד אותה ושתמשיך לשיר כל חייה".

את נשמעת לי אישה חזקה גם בלי עידודים ממני, ובכל זאת – תהיי חזקה.

"תודה", היא מסיימת. "אני חזקה עכשיו בגלל שהייתי חלשה כל השנים. זה קשה גם להיות לבד עם הילדים, גם לעבוד וגם להופיע. אבל זה שווה את זה. החיים שלי היום הרבה יותר טובים מהחיים שהיו לי".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully