וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשבית המשפט קבע כי אסור להשפיל נשים

מיכל שלם

27.1.2015 / 12:19

עד היום, דרישה לצמצם את עצמי בגלל מישהו אחר לא טופלה מבחינת החוק. נשים שנדרשו לעבור למדרכות ממול, ושפניהן רוססו על מודעות לא קיבלו מענה. עד שלשום כשבית המשפט קבע כי אסור להגביל נשים במרחב הציבורי

העיר בית שמש, דצמבר. רויטרס
העיר בית שמש, דצמבר/רויטרס

האגודה לשנאת בעלי חיים

בואו נניח שיש לכם חיית מחמד. כלב קטן. אתם קשורים אליו, מטפחים אותו ודואגים לו. בטוחים שאתם עושים הכי טוב בשבילו.

עכשיו תארו לעצמכם שבשלטי חוצות, על אוטובוסים, ועל לוחות מודעות מופיעות אזהרות של אגודה לשנאת בעלי חיים לפיהן חיות מחמד הן מקור למחלות, הן שטניות ואכזריות והמחזיק חיה כזו מתבקש שלא לבוא במגע עם אנשים אחרים.
מזהים את ניצני ההרגשה? את הזרם הזה של הכעס, העלבון וחוסר ההבנה מאיפה מגיעה כל הבורות הזו, שהרי מדובר בכלב קטן ולא מזיק וממילא זו דעה של יחדים המפזרים את העמדות הפסולות שלהם בראש חוצות.

כופים עלי לצמצם את נוכחותי

ובאופן דומה - אני מתכוננת לצאת לעבודה, ללימודים, לבילוי עם חברה, ויכול להיות שאפילו יש לי יום חופשי. בדרכי אני צריכה לעבור במעברים שבהם כתובות, מודעות ושלטים המגנים את המראה שלי, וגרוע מכך את הנוכחות שלי. על פני חולף אוטובוס מעוטר בנשים שפניהם רוססו בספריי. ברחובות מסוימים אני נדרשת לעבור למדרכה ממול, ובכניסה למקומות ציבוריים אחרים אני נדרשת לעמוד בתור שמיוחד בשבילי, או להיכנס בכניסה שהיא רק עבורי.

אותה תחושה של כעס, עלבון, וחוסר הבנה באשר לפערים בין התפיסה שלי את עצמי, ושל כלל החברה המתוקנת את הנוכחות שלי, לבין אותה "אגודה לשנאת בעלי חיים" שכופה עלי לצמצם את נוכחותי ומעצבת את המראה שלי בהתאם להבנה והאמונה שלה, ולעיתים אף משכנעת שהדבר לטובתי (ואני כאדם בוגר ומלומד אינני יודעת מה טוב בשבילי).

השפלת נשים

עד היום, דרישה לצמצם את עצמי בגלל מישהו אחר לא טופלה מבחינת החוק. נשים שנדרשו לא לעמוד ליד בתי כנסת, לעבור למדרכות ממול, ושפניהן רוססו על מודעות ואוטובוסים לא קיבלו מענה כנגד אותה דחיקה שלהן מן המרחב הציבורי. עד שלשום.

שלשום קבע השופט דוד גדעוני בבית משפט השלום בבית שמש ששלטי חוצות הדורשים מנשים להתלבש באופן מסוים, לעמוד במקום מסוים, או המופנים לנוכחות של נשים במרחב הציבורי, פוגעים בכבוד האדם, בשוויון בחירות האישית ובאוטונומיה, ואף יש בהם משום השפלה.

נקבע כי שלטים שנתלים בכל אזור שהוא ושנועדו להגביל את השימוש של נשים במרחב הציבורי, בשל היותן נשים אינם חוקיים, ונוכחתם מזכה בפיצוי את הנשים שנפגעו מהם.

עוד באותו נושא

בית המשפט: עיריית בית שמש השפילה נשים

לכתבה המלאה

ההתנהלות יוצרת תחושה קשה של הפקרת נשים

הגדיל לעשות השופט גדעוני ולא רק שהנחיל התייחסות ראויה לאותו שילוט לא חוקי ופוגעני, אלא אף הטיל אחריות על הרשויות בתחומן נתלים אותם שלטים, והן אינן דואגות להסרתם. "הימנעות של בעלי הסמכות מלפעול להסרת השילוט עלולה ליצור רושם כי השלט הוא על דעתם", כך נאמר. ההתנהלות יוצרת תחושה קשה של הפקרת נשים, כאשר הגורמים המוסמכים מאפשרים פגיעה מתמשכת בזכויותיהן.

פגיעה בכבוד ובשוויון הן עוולות שמזכות את הנפגע בפיצוי. בחור כהה עור שסולק ממסעדה בשל צבע עורו, אדם נכה שלא התקבל לעבודה בשל נכותו, אלו התנהגויות משפילות ופוגעות בכבודו של אדם.

נשים הסתובבו במרחב הציבורי באי נוחות

עד היום פגיעה בכבוד הנשים באמצעות שילוט או מניעת שילוט שמופיעות בו תמונותיהן לא הוכרה כעוולה ממשית. נשים רבות הסתובבו במרחב הציבורי באי נוחות ואפילו בבושה והשפלה לנוכח התנהלות זו אך מענה אמיתי לא ניתן להן.

עם הפסיקה החשובה של השופט גדעוני הן קיבלו תיקוף לתחושות שלהן, ולכך שהתנהגות כזו במרחב הציבורי היא פסולה. נותר רק לקוות שהמסר יעבור לכל רחבי המדינה, וידע כל שלטון מקומי שעליו האחריות לדאוג למרחב ציבורי נקי שוויוני והוגן, כלפי נשים ובכלל.

הכותבת היא חברת ועד מנהל של ארגון 'קולך- פורום נשים דתיות'

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו.

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully