וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשטרה כבר מבינים: שמירת נגיעה זה אינטרס נשי

אבי רובינשטיין

2.2.2015 / 10:50

הנחיית סגן המפכ"ל להימנע מחיבוקים ונשיקות עם שוטרות מוכיחה את מה שאמרו חז"ל כבר מזמן: אין אפוטרופוס לעריות. המגע הפיזי עלול להיגרר למגע מיני. תשע שוטרות יכולות לחתום על כך

תת ניצב גילה גזיאל. צילום מסך, קובי אליהו
תת ניצב גילה גזיאל/קובי אליהו, צילום מסך

צריך להכריז עכשיו בקול ברור – היהדות שומרת על כבודן של הנשים. לא מדירה אותן, לא משפילה אותן – שומרת עליהן. מערכת החוקים שמצווה על שמירת מרחק מאישה המעוניינת בכך, שמקפידה על טוהר הדיבור כלפי אישה ושאוסרת לשווק את גופה כאמצעי פיתוי זול וזמין – היא מערכת שמגינה בראש ובראשונה על הנשים עצמן. היא לא מערכת שמטרתה להחביא את האישה ולהעלים אותה, אלא תורה שלמה שנכתבה בימים בהם לנשים באמת לא הייתה שום זכות על גופן, שהייתה הראשונה בעולם להקנות להן את הזכות הבסיסית הזו, ושניסחה באופן מהפכני קבוצת חוקים שיעדם הוא שמירה על חוק היסוד: זכות האישה על גופה. מפליא שגם אחרי שנים של הסברים כאלו מפי גדולי המומחים בתחום יש עדיין אנשים שבוחרים להתבוסס בדעה הקדומה ההיא כאילו היהדות משפילה נשים.

זכות האישה על גופה לא מתבטאת רק במקרים בהם יש איום ממשי על קיומה, אלא גם כאמצעי ביטחון, או יותר נכון מרווח ביטחון, מפני מקרים כאלו. מערכת החוקים של היהדות, בשונה ממערכות אחרות, עוסקת לא רק בענישה, אלא בעיקר במניעה. בחינוך נכון להתנהגות צודקת. שמירה על מרווח ביטחון בין גבר לאישה היא דוגמה מצוינת למניעה כזו. כי שמירה על מרווח הביטחון הזה היא שמירה על ענייניות וכבוד הדדי בין גבר לאישה, היא שמירה על נאמנות ברמה גבוהה מאוד לבן או לבת הזוג, אבל בעיקר היא חיונית לשמירה על ביטחונה של האישה.

משטרה, דצמבר 2011. עומר מירון
משטרה, דצמבר 2011/עומר מירון

בלי טווח ביטחון כזה - וזו כבר עובדה יבשה - האישה תהיה חשופה הרבה יותר לאיומים על זכותה לכבוד עצמי, ואיומים לא חסרים: החל מהבוס שעובר תקופה קשה עם אשתו, דרך הקולגה שמרשה לעצמו יותר מדי ועד לכל מי שלא חונך על ערכי כיבוד האישה. א' מבית הנשיא יכולה לספר לכם על זה. הנערות בפרשת אייל גולן יכולות לספר לכם על זה. גם ג' ומ' וא' וב' ול' ועוד כמה מסכנות מלשכת הניצב יכולות לספר לכם על זה.

מי שהבין את זה בעקבות פרשת הניצב, הוא סגן המפכ"ל המיועד, ניצב בנצי סאו, מפקד מחוז ת"א, שהמליץ לבכירי המחוז לא לחבק ולנשק פקודות אלא להסתפק בלחיצת יד.
לא שמחתי כשקראתי על ההמלצה הזו, למרות שהיא מהווה הוכחה נוספת לעליונותה של מערכת החוקים היהודית בכל הנוגע למעמד האישה. לא שמחתי, כי ההמלצה הזו נאמרה רק אחרי שנגבה מחיר כבד משמונה פקודות בלשכתו של הניצב המפוטר, מחיר שהיה אפשר אולי למנוע בהיצמדות להמלצות העתיקות, בנות אלפי שנות הניסיון, של חכמינו זכרונם לברכה.
ההמלצות האלו, אגב, עדיין מחכות לכל מי שישכיל להשתמש בהן ואולי להציל בעזרתן עוד כמה נשים מגורל דומה.

ניצב בנצי סאו ממונה למפקד מחוז ת"א, מאי 2013. טלי מאייר
המליץ לבכירי המחוז לא לחבק ולנשק פקודות אלא להסתפק בלחיצת יד./טלי מאייר

הפרשה הזו, וההמלצה שבעקבותיה, יוכלו לעתיד לשמש כמראה בפני הטוענים שהיהדות מדירה נשים בגלל השמירה על מרווח הביטחון החיוני בינן לבין הגברים. מי שאינו דואג לנשים הוא מי שמתעקש לטעון כך למרות הנתונים ומסרב להגן על מרווח הביטחון הזה. מי שאינו דואג לנשים הוא מי שמנציח את הדעה המוטעית שהגברים – כל הגברים – מסוגלים לשמור על עצמם. מי שאינו דואג לנשים הוא מי שמתעלם ממערכת חוקים נכונה וצודקת רק כדי להמשיך לצעוק שהיא פרימיטיבית.

היהדות הייתה הראשונה לשמור על כבודן של הנשים, ותהיה גם האחרונה.

הכותב הוא סטודנט למדעים במכללת הדסה - קמפוס שטראוס.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו.

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • משטרה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully