וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוויח הגדול מהפגנות החרדים: יאיר לפיד

2.2.2015 / 16:48

האותיות הקטנות בחוק הגיוס מנציחות את הפטור לחרדים, אך מאמיניו של הרב אוירבך, רוצים להביך את ההנהגה החרדית המרכזית לקראת הבחירות ומשחקים לידיו של לפיד, עד שיקבלו ייצוג הולם בכנסת

הפגנת חרדים באשדוד בעקבות מעצר של סרבני גיוס. פברואר 2015. שי מכלוף
הפגנה נגד מעצרם של סרבני הגיוס, הבוקר/שי מכלוף

עיתון "הפלס", המזוהה עם הפלג הליטאי הקיצוני של הרב שמואל אוירבך, האשים הבוקר את הח"כים החרדים, בטענה כי הם אחראים למעצרם של ארבעת בחורי הישיבות מאחר ולא התייצבו בלשכות הגיוס. העצורים, יש לומר, נעצרו במהלך הפשיטה המשטרתית על ישיבת פונביז' בשבוע שעבר, ולאחר שהתברר כי הם מתחמקים מהתייצבות בלשכות הגיוס, הם הועברו לטיפולה של המשטרה הצבאית ונשפטו ל-10 עד 20 יום בכלא הצבאי.

"מהתנהלותם העוינת של כמה ח"כים, מקורביהם ודובריהם", נכתב בעיתון, "נראה בעליל שהללו מפגינים קורת רוח לנוכח היד הקשה של המשטרה והצבא בפעולותיהם לדיכוי בני התורה המבינים בעם, המוסרים נפשם נגד גזירת הגיוס. הפוליטיקאים הללו – בפרט אלה מבניהם שפעלו באופן אקטיבי בועדת שקד ובהידברות 'מרגיעה' עם גדי אגמון וראשי הצבא, הולכים ומפנים עורף לעקרונות היסוד שבגינם נשלחו לתפקידם".

נושא: יש עתיד משיקה את קמפיין בחירות 2015, 26.1.2015. ראובן קסטרו
המרוויח הגדול. שר האוצר לשעבר לפיד/ראובן קסטרו

ואולי בהאשמה הלא מבוססת הזו, טמונה גם המטרה של מארגני ההפגנות. אנשיו של הרב אוירבך אינם מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות, בשל חוסר הייצוג הבוטה שקיים לטענתם בתוך המפלגה האשכנזית "יהדות התורה". מאז נפטר הרב יוסף שלום אלישיב, מתחולל קרב על ההנהגה בציבור הליטאי. מצד אחד, הרב אהרון לייב שטיינמן, מנהיג רוב הזרם הליטאי שנחשב למתון. ומהצד השני, הרב אוירבך שנחשב לקיצוני יותר, בעיקר בנושא הגיוס. בקיום ההפגנות, אנשיו של אוירבך מנסים להביך את ההנהגה החרדית המרכזית שסוברת בניגוד אליהם כי חוק הגיוס יתמסמס וגם ככה לא ישיג את מטרתו.

ואם לא די בכך, המרוויחה הגדולה מההפגנות האלה היא "יש עתיד" של יאיר לפיד, ומאמיניו של אוירבך מודעים לכך היטב. הסיבה העיקרית היא מאחר והאותיות הקטנות בחוק הגיוס מנציחות את הפטור לחרדים. נוסף לכך, גם הנתונים בשנה האחרונה על גיוס חרדים לצה"ל העידו על ירידה, יהיו שיאמרו עצירה מוחלטת במספר המתגייסים לצה"ל. החוק הוא למעשה פיקציה והחילוני הממוצע שאינו יודע להבחין בין המיעוט הקיצוני שנמנה על הזרם של אוירבך לבין זרמים חרדים אחרים, עוד יחשוב שהחוק הזה הוא באמת בשורה אמיתית וירוץ שוב להצביע ללפיד.

הרב שמואל אוירבך בהפגנת חרדים מול כלא 6, דצמבר 2013. שלומי גבאי
הרב אוירבך בכניסה לכלא 6./שלומי גבאי

את ההוכחה לכך היה ניתן ללמוד מתגובה שמיהרה להוציא מפלגתו של לפיד מיד אחרי ההפגנות הבוקר. "השוויון בנטל הוא עובדה מוגמרת", נכתב בה, "החוק שחוקקנו, הוא מהפכה. יש עלייה משמעותית הן ביעדיי הגיוס החרדים והן ביציאתם לשוק העבודה, החוק לא נחקק על מנת לפגוע באיש אלא לטובת שיווין בישראל". הודעה שכל כולה מנוגדת למתרחש במציאות.

בינתיים, מאמיניו של אוירבך ששווים כמעט מנדט וחצי, עשו ביומיים האחרונים את מה ש"יהדות התורה" נמנעה לעשות חודשיים. הם שיחקו ישירות לידיו של יאיר לפיד שעד כה לפי הסקרים נחל כישלון צורב בבחירות הבאות. הם לא הסתפקו בזאת, והעבירו מסר מתחת לפני השטח ליריביהם במגזר החרדי לפיו אם לא יקבלו ייצוג הולם בכנסת, הפגיעה בתוך הבית תהיה קשה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully