וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריט היסטורי חושף: כך נראו החיים בגטו לודז'

10.2.2015 / 18:20

שרשרת כסף חושפת קצת פרטים על חיי היהודים בגטו לודז': עגלה עם לחם, חייל גרמני עם נשק ועמדת שמירה. 'שם עולם': "מדהים לגלות מחדש באלו צעדים נקטו היהודים כשהיו על סף מוות"

שרשרת אבודה מגטו לודז'. מכון שם עולם,
השרשרת שהובאה לישראל/מכון שם עולם

75 שנה אחרי שהוקם גטו לודז', פריט היסטורי שהגיע השבוע לישראל, חושף עוד קצת פרטים על איך הדברים התנהלו בפנים. מדובר בשרשרת כסף שעברה ידיים זרות רבות, ושרדה את תופת השואה ועליה חרוטים ציורים המתארים את החיים בגטו: עגלה עם לחם המתארת את חיי העבודה, חייל גרמני עם נשק, מגן דוד, עמדת שמירה וגשר הגטו המפורסם שחיבר בין שני החלקים שבו והיא אחד מסמליו המובהקים.

גטו לודז' הוקם באפריל 1940, כמה חודשים לאחר שהגרמנים פלשו לפולין. בתוך הגטו רוכזו יהודים מרחבי אירופה הכבושה וכ-5,000 צוענים. רבים מתושבי הגטו מתו בשל התנאים הקשים ובאוגוסט 1944 החליטו הגרמנים להרוג את אלו שנשארו בו, כ-70 אלף במספרם.

לפי הערכות, השרשרת, שבשל היותה עשויה מכסף אמיתי ערכה היה גבוה מאוד באותה תקופה, הייתה שייכת לאחד מבכירי היודנראט מגטו לודז' כאשר אחת האפשרויות שעולות היא חיים מרדכי רומקובסקי, שהפך לדמות שנויה במחלוקת ההיסטורית של השואה.

65 שנה לחיסול גטו לודז'. רויטרס
אירוע 65 שנה לחיסול גטו לודז', פולין./רויטרס

בנוסף לציורים שנחרטו על השרשרת, נחרטו גם המספרים 1941 ו-1943 שככל הנראה מסמלים את השנים בהן השרשרת הייתה בידיו של אותו בכיר מהיודנראט שהחזיק בה. הפריט ההיסטורי אותר אצל אזרח פולני המתגורר בלודז' שקיבל אותה מהוריו ושמר אותה מאז אצלו. חוקרי 'שם עולם', מכון הפועל ברחבי אירופה לאיתור חפצים ורכוש יהודי אבוד מתקופת השואה, במטרה להעביר אותם לישראל, ממשיך לתחקר את ההיסטוריה של השרשרת כדי ללמוד על גלגולה פרטים נוספים.

"מדובר בתגלית שעוזרת לחבר חלק נוסף בתצרף האינסופי החושף את תמונת החיים המורכבת בגטו לודז'", אמר ראש מכון 'שם עולם', הרב אברהם קריגר, "מדהים לגלות בכל פעם מחדש באלו צעדים נקטו היהודים בשעה שהם על ספו של מוות- בכדי לתעד את חייהם ולספר את סיפורם. חזרת השרשרת לידיים יהודיות שומרת על הזכרון חי ונושם גם עשרות רבות של שנים לאחר החריטה על השרשרת".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully