וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטר מעבודתו כי השתמש בסלולרי לא כשר

11.2.2015 / 12:52

בעל מאפיית מצות החליט להחמיר עם עובדיו, קנה להם מכשירים כשרים והחתים אותם על הסכם לפיו מי שישתמש במכשיר לא כשר ייקנס בעשרה אחוזים משכרו: "יש להקפיד במצות, כדי שלא יהיה תירוץ שהוא מוכרח לטלפן רגע"

אילוסטרציה. ShutterStock
רק מכשירים כשרים בבקשה/ShutterStock

לפני 10 שנים הודיעה "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", המורכבת מנציגות כל הפלגים במגזר החרדי, כי יש להשתמש אך ורק בפלאפונים כשרים. מאז, הושקו מכשירים כשרים הכוללים גם גלישת אינטרנט מוגבלת ואפליקציות מסוימות. אולם, יוזמה פרטית שנולדה בשבועות האחרונים מבקשת להחמיר את האיסור והסנקציות בכל הקשור לשימוש בטלפונים שאינם כשרים.

יהודה קטינא, בעל מאפיית "מצות מהודרות" לפסח, החליט להחמיר עם עובדיו ורכש עבורם מכשירים סלולריים כשרים ונוסף לכך, החתים את העובדים על הסכם לפיו מי שיימצא שהשתמש בסלולרי לא כשר ייקנס בעשרה אחוזים משכרו. בשבוע שעבר, פיטר קטינא עובד שנתפס משתמש במכשיר לא כשר, אך לאחר התנצלויות והשהייה של יום עבודה אחד (1,500 שקלים- י"א) הוחזר לעבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההלכות בנושא המצות מחייבות צעדים מיוחדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברוב הפלאפונים הכשרים, לעומת אחיהם הלא-כשרים, אין שירות הודעות (sms), אפשרות גלישה באינטרנט, הורדת קבצים ושאר שכלולים שנכנסו לעולם הסלולרי המתפתח. על המכשירים הסלולריים שעומדים בקריטריונים אף מופיעה חותמת מיוחדת של הוועדה הרבנית לענייני תקשורת עם הכיתוב - "מאושר".

בעיתון החרדי "המודיע", שדיווח על היוזמה, הסבירו את ההחלטה של קטינא: "רבנים אמרו כי בקרב העושים במלאכה, יש לעתים פועלים הרחוקים מיראת שמים, מהם המופיעים עם מכשירים סלולריים לא כשרים ואייפונים, שבעניינים אחרים לא סומכים על כשרותם בשל זה. יש שתוך כדי העבודה מדברים דיבורים שאינם ראויים, מה שפוגם בקדושת המצה. הדיבור במכשירים לא כשרים, אף הוא פגם בטהרת 'פה סח'".

בפסח יש שמהדרים ומעדיפים לאכול מצות עבודת יד. הסיבה היא כי מעבר לעובדה שבמהלך מלאכת האפייה עצמה, שבה יש אחראיות כבדה לשמירת כשרות המצה מפני חימוץ, ישנן הלכות רבות של הקפדה על זירוז באפייה, אי השהיית הבצק ללא עסק או טיפול בו ושמירה שלא ייפול על הבצק לכלוך. "כשם שרבנים גדולי תורה אסרו לרכוש תשמישי קדושה מאת סופרים שיש ברשותם סלולרי לא כשר", אמר קטינא, "כך יש להקפיד במצות, כדי שלא יהיה תירוץ שהוא מוכרח לטלפן רגע. רבים מבקשים את המצות שלנו בגלל הסיבה הזאת".

  • עוד באותו נושא:
  • סלולרי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully