וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: 11 שניות שמסעירות את העולם היהודי

25.2.2015 / 14:05

תיעוד נדיר חושף את ההתכנסות הראשונה של תנועת "אגודת ישראל" משנת 1923. בשיאו דמותו של "החפץ חיים" מגדולי המנהיגים החרדים לפני השואה. "מסמך שמאשר את כל מה שגדלתי עליו"

יח"צ - חד פעמי

בימים האחרונים התגלה תיעוד וידיאו נדיר שחושף את ההתכנסות הראשונה של תנועת "אגודת ישראל" משנת 1923 בווינה. בקטע שמעורר עניין רב בעולם היהודי, נראים גדולי המנהיגים החרדים באותה תקופה, בכנס הראשון של התנועה שלימים עוד תתפצל בין חסידים לליטאים, מגיעים למפגן כוח בשלהי מלחמת העולם הראשונה. הדמות המרכזית בסרטון שמופיעה בדקה 0:56, היא הרב ישראל מאיר הכהן מראדין, המכונה "החפץ חיים", שנחשב לאחד מגדולי התורה וממנהגי העולם החרדי במאות ה- 19-20.

תיעוד הווידיאו מתוארך ככל הנראה ליומה הראשון של "הכנסייה" (הוועידה. י.א), שנמשכה 10 ימים. מלבד הדיונים שהתנהלו במסגרתה, התקבלו בה שתי החלטות מרכזיות ומשמעותיות לעולם החרדי והדתי עד היום. הראשונה, היא יסודו של הדף היומי, פרק לימוד יומי בגמרא, רעיון שהגה הרב יהודה מאיר שפירא מלובלין, ומאז הפך לנחלת כל החוגים הדתיים והחרדים בעולם. השנייה, היא יסודה של מועצת גדולי התורה, הסמכות הרוחנית העליונה של היהדות החרדית.

באותו מעמד הכריז הרב ד"ר יצחק ברויאר בשם הוועד הפועל של התנועה כי מועצת גדולי התורה עומדת "מעל לכנסייה הגדולה בכל השאלות החשובות"‏. היום, היא משמשת כמועצה החסידית, שחבריה האדמו"רים מקבלים במסגרתה את ההחלטות הפוליטיות הקשורות בתנועת "אגודת ישראל" הפוליטית.

סרט נדיר על החפץ חיים.
החפץ חיים. הולך בין שני מלוויו

יוסף פונד , חוקר אגודת ישראל, קיבל לידיו השבוע את הסרטון ונדהם ממנו: "כל מה שכתבתי עד היום, ראיתי פתאום חי למול עיניי. בקטע הווידיאו ניתן לראות את הכנסייה הראשונה של חברי אגודת ישראל ב-1923. אלו היו הימים שבהם התנועה החלה להתגבש, אחרי שהתאוששה מעט ממלחמת העולם הראשונה. זה היה מפגן כוח כלפי האוכלוסייה החרדית במזרח אירופה. הרבנים והחברים בתנועה רצו להוכיח שהם עדיין קיימים על המפה גם אחרי המלחמה".

"הלבוש המערבי של הרבנים באותה תקופה באירופה, לא השתנה הרבה עד היום", טוען פונד. "הם היו לבושים בדומה לליטאים. בעלי זקן קטנטן עם חליפות מערביות, לבוש שפחות או יותר נותר עד ימים אלו".

ח"כ אליעזר מנחם מוזס, איש אגודת ישראל: "התרגשתי כשראיתי את התיעוד. כאחד שנולד בבית של אגודאי, נשמתי את האווירה הזו והסרטון הזה מהווה מסמך שמאשר את כל מה שגדלתי עליו". לדבריו, "כנסייה כזו רלוונטית גם לימינו, וחבל שאין כזו. היה מרגש אם היו מתקבצים כולם יחד, ספרדים, ליטאים וחסידים כדי להוכיח את מה שניסו הרבנים ב-1923 להוכיח, שיחד לא יצליחו לשבור אותנו".

  • עוד באותו נושא:
  • החפץ חיים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully