וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבי הסכים לרשימה דתית מאוחדת שכוללת נשים"

וואלה! יהדות

2.3.2015 / 12:21

על רקע הקולות במערכת הבחירות הנוכחית לשילוב נשים במפלגות החרדיות, נחשף מכתב של הרבי מלובביץ' שמראה כי הוא תמך בחיבור עם המפד"ל בבחירות לכנסת ה-6 אף ששובצה ברשימתה אישה

זה האיש שהשפיע על החיים של כולנו. קרדיט: לוי יצחק פריידין,
זה האיש שהשפיע על החיים של כולנו/קרדיט: לוי יצחק פריידין

מכתב שנחשף לראשונה מאת רבי מנחם מענדל שניאורסאהן מלובביץ' אודות הקמתה של מפלגה דתית מאוחדת בבחירות לכנסת השישית ב-1965 מעלה לכאורה, כי הרבי תמך בחיבור עם מפלגת המפד"ל אף ששובצה ברשימתה באותה העת, לראשונה, אישה. המכתב, שמעורר עניין רב על רקע הבחירות הקרבות והקולות לשילוב נשים במפלגות חרדיות, יועמד למכירה בבית המכירות הפומביות ''קדם'' בירושלים בשבוע הבא, שבוע בלבד לפני הבחירות.

המכתב נשלח כמענה למכתבו של ראש הישיבה בכפר חב"ד הרב ישראל גרוסמן, אביו של הרב יצחק דוד גרוסמן. "הטענה לשלילת רשימה מיוחדת של נשים דמפלגה אחרת – הרי נער קטן יכול לתרצה", כותב הרבי ומוסיף "היינו שהרשימה תכלול רק נציגה אחת או ב' וינוכה זה ממספר הנציגים של המפלגה האחרת", זאת ככל הנראה על רקע טענתו של הרב גרוסמן נגד שילוב נשים על חשבונם של נציגים חרדיים במקרה של ריצה דתית משותפת.

המכתב נשלח אל הרב גרוסמן ב-ל' בתשרי התשכ"ו, 26 באוקטובר 1965, שבוע בלבד לפני קיומן של הבחירות לכנסת השישית (שהתקיימו ב-ז בחשוון התשכ"ו, 2 בנובמבר 1965). אף שמכתבו המקורי של הרב גרוסמן איננו מצורף למכתב התשובה, מתוכן התשובה עולה כי הרב גרוסמן תהה, ככל הנראה, על תמיכתו של הרבי בהקמה של מפלגה דתית מאוחדת בבחירות אלה, בין היתר, בגלל שילובה, לראשונה, של אישה דתייה ברשימת המפד"ל.

האם הרבי מלובביץ' תמך ברשימה דתית מאוחדת שכוללת נשים?. בית המכירות הפומביות 'קדם', ירושלים.,
המכתב של הרבי מלובביץ'./בית המכירות הפומביות 'קדם', ירושלים.

לבסוף, רצו המפלגות הדתיות בנפרד, למרות עמדתו של הרבי בעד החיבור ביניהן. באותן בחירות זכתה המפד"ל בראשות השר חיים משה שפירא, ל-11 מושבים בכנסת, כמפלגה השלישית בגודלה במדינה, ובמסגרתה נכנסה לראשונה אישה דתייה לכנסת, ח"כ טובה סנהדראי, ממייסדות ארגון הפועלות של הפועל המזרחי ויו"ר תנועת אמונה. לצד זאת, המפלגות החרדיות שרצו אף הן בנפרד זכו ל-6 מושבים, 4 לאגודת ישראל ו-2 לפועלי אגודת ישראל.

יצויין כי עמדתו של הרבי בעד יצירת חזית דתית מאוחדת בבחירות לכנסת, הייתה עמדה עקבית - בה החזיק הרבי במשך שנים רבות. כפי שהדבר עולה ממכתב נוסף שיועמד למכירה ב"קדם'' מ-יג' בתמוז התשי"א (17 ביולי 1951), אשר נכתב כשבועיים לפני הבחירות לכנסת השנייה (שנערכו ב-כו' בתמוז באותה השנה, 30 ביולי), ומוען ליו"ר ''אגודת ישראל'' באותה העת, שר הסעד יצחק מאיר לוין. במכתב ללוין הרבי מודה לו על מאמציו "להחיות" את החזית הדתית המאוחדת בריצה לכנסת.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully