וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדמו"ר מבוסטון: "זכויות לקהילה הגאה? כמו לתת לרוצחים"

3.3.2015 / 12:05

בצעד חריג, כינס רבי מאיר אלטר הורביץ, המכונה האדמו"ר מבוסטון, מסיבת עיתונאים שבה התייחס לזכויות בני הקהילה הגאה, לנטיות הומוסקסואליות בקרב חרדים, ולההצבעה בבחירות הקרובות

האדמו"ר מבוסטון. יהודה יוסף אדלר,
האדמו"ר במסיבת העיתונאים שכינס/יהודה יוסף אדלר

התייחסות נדירה של רב חרדי לקהילה הגאה: האדמו"ר מבוסטון, רבי מאיר אלטר הלוי הורביץ, קבע כי אין להעניק שוויון זכויות לבני קהילה הגאה בישראל, בדיוק כפי שלא יעניקו זכויות לרוצחים. במסיבת עיתונאים חריגה שכינס בביתו אמר: "נגיד בגלל שיש קהילה שהם רוצים לרצוח אנשים אחרים, אז במילא זה הטבע שלהם והם חייבים לרצוח אז לתת להם שוויון? למה לתת להם שוויון, בגלל שהם רוצחים?".

בהמשך התייחס האדמו"ר לנושא שנוי במחלוקת במגזר החרדי והדתי - נטיות הומוסקסואליות. "אני מכיר בחורים שומרי תורה ומצוות שניסתי להציע להם שידוכים והם סירבו ומן הסתם מאותה סיבה", אמר. "אבל הם חיים במסירות נפש, לשמור על התורה. יש לפעמים שצריך למסור נפש על דברים שהם עקרונים בחיי היהדות".

האדמו"ר הציע אפשרויות לאותם בחורים עם הנטיות ההומוסקסואליות: "יש נשים שרוצות בנים ולא איך אכפת להם איך".אפשרות אחרת שהציע: "יש נשים שלא רוצים קשר כל כך עם גבר, אז ממילא אפשר". עם זאת, הדגיש כי אסור להסתיר את הדברים מבחורה "כמו כל חסרון" ואמר לסיום כי "כואב לי מאד על המציאות שלהם ואני עובד על המחשבה איך למצוא פתרון עבורם, אבל נגד התורה אי אפשר למצוא פתרון". .

האדמו"ר מבוסטון. באדיבות בחדרי חרדים,
האדמו"ר בישיבת מועצת גדולי התורה, מימין/באדיבות בחדרי חרדים

מסיבת העיתונאים שכינס האדמו"ר התקיימה אתמול בביתו. שבועיים לפני הבחירות ביקש האדמו"ר לעסוק בדעתו לפיה מפלגת "יחד" היא חרדית ומי שלא רואה עצמו מיוצג בשתי המפלגות החרדיות- ש"ס ויהדות התורה, ראוי שיתן לה את קולו. זו הייתה הפעם ראשונה שבה אדמו"ר הזמין לביתו עיתונאים, ואם לא די בכך, גם הפעם הראשונה שדמות חרדית מכובדת, מתייחסת בחופשית למעמדה של הקהילה הגאה בישראל.

האדמו"ר, בן 69, נולד בבוסטון, בירתה של מדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית. בגיל 17 החל את לימודיו בישיבת פונביז', ספינת הדגל הליטאית בבני ברק. לאחר פטירת אביו, רבי לוי יצחק, ב-2009 ניסה לרשת את מקומו במועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', הסמכות הרוחנית העליונה של הציבור החסידי, אך ניסיונו נבלם על ידי גורמים חסידיים שחסמו את כניסתו לישיבת המועצה שהתקיימה בבני ברק.

"יחד זו גם מפלגה חרדית שאפשר לתמוך בה"

בוסטון היא מחצרות החסידות הבודדות שהוקמו בארצות-הברית ונקראות על שם עיר בה, זאת לעומת רובן המוחלט של האחרות, הנושאות את שמן של עיירות באירופה. מאז פטירת אביו של האדמו"ר הנוכחי, החסידות התפצלה לכמה קהילות, ומעט איבדה את יוקרתה.

לפי ההערכות, לאדמו"ר בהר-נוף, יש חסידים בודדים. חלקם לא מזוהים עם הסקטור החסידי, אלא יותר עם הזרם החרדי-מודרני. כך, ניתן להבין את גישת האדמו"ר בסוגיית הצבעה בבחירות הקרובות. "יש 3 מפלגות", הוא אמר אתמול, "יהדות התורה, ש"ס, ויש עכשיו מפלגה חדשה 'יחד' שזו גם מפלגה חרדית שאפשר לתמוך בהם".

בחירות חוזרות בבית שמש, מרץ 2014. טלי מאייר
"אצלנו יש דמוקרטיה". חרדים בדרך לקלפי/טלי מאייר

האדמו"ר שב והדגיש כי הוא "בא ממדינה של דמוקרטיה ומאמין בשיטה הדמוקרטית", תפיסה שונה מעט מזו הנהוגה ברוב המגזר. "היום כל אחד שומר על לשונו", השיב כשנשאל האם במגזר החרדי יש דיקטטורה, "בגלל שרוצים לתפוס כל אחד על מה שהוא אומר ולא על הכוונה שלו. מפחדים מהקנאים ששולטים לפעמים בכוח על הציבור".

גם דעתו בסוגיית ההצבעה בבחירות הקרובות, על אף שאין לו השפעה גדולה, הבהיר האדמו"ר שיצביע ל'יהדות התורה' אך הוסיף כי במידה ויישאל על ידי אחרים, הוא יורה להצביע לאחת מ-3 המפלגות החרדיות, בטענה כי "אצלנו זו דמוקרטיה". עם זאת, בדף ההוראה שחילק במהלך הכינוס בביתו הדגיש כי מי ששוקל לא להצביע או שטרם החליט, "עליו להצביע יחד שהסמל שלה 'קץ'".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully