וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בנהלי הכשרות: בוטלו האיסורים על הצבת עץ אשוח

8.3.2015 / 21:08

שינויים בנהלי הכשרות של הרבנות הראשית. מעתה המשגיחים יתערבו פחות בנושאים שאינם קשורים לכשרות המזון. בוטלו האיסורים על הצבת עץ אשוח, צילום והשמעת מוסיקה בשבתות וקבלת כסף בידי יהודים

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

מהפכה בנהלי הכשרות? נהלים חדשים שפרסמה הרבנות הראשית לישראל לבתי מלון ומקומות אירוח מצמצמים באופן משמעותי את התערבות הרבנים בנושאים שאינם קשורים לכשרות המזון. כך לדוגמה, בוטלו האיסורים על הצבת עץ אשוח, צילום והשמעת מוסיקה בשבתות וקבלת כסף בידי יהודים. ההחלטה התקבלה לאחר פניית עמותת חדו"ש.

הרבנות הראשית התנתה עד לאחרונה את מתן תעודות כשרות למלונות ברשימת דרישות שאינה קשורה בהכרח לכשרות המזון. בין היתר, אסרה הצבת עץ אשוח או סמלים מסוג זה, ודרשה שקליטת אורחים, עזיבה ותשלומים יבוצעו רק על ידי "פקידים גויים ובצנעה". נוסף לכך, דרשה פיקוד שבת בכל מעלית במלון. הרבנות איימה לשלול תעודות כשרות ממלונות שלא עמדו בתנאים.

בדצמבר 2013 הכריזו השר לשירותי דת נפתלי בנט וסגנו הרב אלי בן דהן על הקמת "משטרת כשרות", שנועדה להרחיב את סמכויות הרבנות הראשית כלפי בעלי עסקים המציגים את מרכולתם ככשרה. מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, פנה לבנט ובן דהן ואל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בדרישה "שיפעלו לעצור את עבירות החוק, שמבצעת הרבנות הראשית עצמה בנושאי הכשרות".

מאז פנייתו, נדרשה הרבנות לבחון מחדש את חוקיות דרישותיה ובשבוע שעבר הודיע היועץ המשפטי של הרבנות הראשית עו"ד הראל גולדברג כי בעקבות הפנייה, אישרה מועצת הרבנות הראשית שורת שינויים בנהלים. בין השינויים: בוטל האיסור על השימוש במכשירי וידאו, אודיו וכלי נגינה בשעת אירועים הנערכים בבתי המלון בשבתות, להוציא בשעה שבה מוגש מזון. בוטלה גם החובה שקליטת אורחים, עזיבתם וקבלת תשלומים יתבצעו רק על ידי לא יהודים ובצנעה. מעתה יחול הכלל הזה רק על פעולות הקשורות בהזמנת מזון ותשלום עבורו.

כמו כן, בוטלה החובה להתקין מערכת פיקוד שבת בכל מעלית. מערכת כזו תהיה חובה רק במעלית שמובילים בה מזון ובוטל גם האיסור על השימוש בסמלי חג נוצריים, דוגמת הצבת עץ אשוח בכריסמס ובסילבסטר. האיסור הזה הוסר גם מנוהל אולמי השמחות.

בנט: "אעשה הכל כדי שהרב הראשי הבא יהיה ציוני". עומר מירון
הכריזו על הקמת "משטרת כשרות". סגן השר הרב אלי בן דהן והשר נפתלי בנט/עומר מירון

"ההחלטה לערוך שינויים התקבלה מתך שיקולים מקצועיים נטו"

רגב אמר בתגובה כי משמעות ההחלטה היא דרמטית. "מעתה יוכלו ישראלים וקבוצות תיירים לקיים כנסים ואירועים בסופי שבוע ללא מגבלות על צילום, הקרנת סרטונים ומצגות והשמעת מוסיקה", טען, "שמנו קץ לתופעה ההזויה שבה בתי מלון אינם יכולים לכבד את קבוצות הצליינים המגיעים ארצה בהמוניהם בסוף השנה האזרחית בהצבת עץ אשוח".

"יש לברך על כך שהיועץ המשפטי לממשלה והמשרד לשירותי דת הבהירו לרבנות הראשית שהחוק הישראלי חל גם עליה ונהליה אינם יכולים לעמוד בניגוד לחוק. נעקוב ונוודא שהנהלים החדשים מיושמים. לא נהסס לעתור לבג"ץ אם נגלה שהנהלים השתנו, אבל המציאות לא".

גורם בכיר ברבנות הראשית לישראל אמר בתגובה: "בחינה מחודשת של הנהלים נעשתה לאור ההחלטה של הרבנות בלבד. לא נעשתה אלינו כל פנייה של אף גורם או גוף ממשלתי. ההחלטה לערוך שינוי בנהלים אלו, התקבלה מתוך שיקולים מקצועיים ועניינים נטו".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully