וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוזמה היהודית שרוצה להפוך את העולם לטוב יותר

12.3.2015 / 11:29

"כשנולדה המדינה היהודית, העם היהודי הפך להיות שחקן בעולם הגלובלי, יש לנו מחוייבות ואחריות כלפי מדינות שעוד לא הצליחו כמונו". ראיון עם דיינה גינזבורג, מנהלת "עולם"

דיינה גינזבורג. באדיבות המצולמים
דיינה גינזבורג/באדיבות המצולמים

החודש תושק בישראל יוזמה חדשה שנקראת "עולם" . מדובר במיזם משותף של 3 קרנות יהודיות-פילנטרופיות ידועות - קרן פירס, משפחת צ'רלס ולין שוסטרמן וקרן לנרד קפלן - "אליאנס פור גלובל גוד". החזון של הקרנות הוא להציב את המצווה היהודית של "תיקון עולם" במקום מרכזי בזהות ובתכלית היהודית באמצעות גיוס דור חדש של יהודים המחויבים לתיקון העולם.

הכוונה לכבד את המצווה המוסרית היהודית שמתגלמת בסיפור התנכ"י של ההבטחה שנתן אלוהים לאברהם, שצאצאיו יביאו ברכה לכל בני האדם בעולם ("נברכו בך כל משפחות האדמה") וחוזרת ומהדהדת בדבריו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל בהכרזה על הקמת המדינה "זכות היסטורית גדולה אך גם חובה... לסייע בפתרון הבעיות המרכזיות של האנושות". זהו נושא החוזר ונשנה בדנ"א של העם היהודי לאורך הדורות. הקרנות מאמינות כי כיום נוצרה הזדמנות חסרת תקדים למנף את הבסיס הזה ליצירת השפעה יהודית וישראלית משמעותית על האנושות אשר תשמש גם לעיצוב האופי, התכלית והמציאות של העם היהודי בדורות הבאים.

את המיזם תנהל דיינה גינזבורג, העוסקת כבר שנים רבות במיגוון תוכניות בנושא החינוך היהודי ועשייה חברתית וכהוקרה על פועלה היא זכתה בפרס המופת ע"ש טד קומט של המועצה העולמית של שירות קהילתי יהודי על מנהיגות מצטיינת בחיזוק העם היהודי. לקראת ההשקה שוחחנו עם דיינה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זכות היסטורית גדולה אך גם חובה... לסייע בפתרון הבעיות המרכזיות של האנושות"./מערכת וואלה!, צילום מסך

ספרי בבקשה על המיזם ולשם מה הוקם?

"עולם" הוקמה על ידי שלוש קרנות גדולות בעולם היהודי, שכל אחת מהן משקיעה כבר שנים רבות בארגונים שעוסקים בהתנדבות בינלאומית או בפיתוח בינלאומי וסיוע הומניטארי במדינות מתפתחות. המכנה המשותף בין השלוש הוא האמונה שבמדינות מתפתחות ישנם צרכים קריטיים, מיליוני אנשים חיים בעוני וסובלים מרעב והאתגרים במקומות אלו עצומים. אנחנו סבורים שדווקא החברה הישראלית והעם היהודי הם אלה שמחוייבים לתרום. זאת, מהמקום היהודי, שמטיף לנתינה לאחר, לתיקון עולם ועשיית חסד ודאגה לזולת וגם מהסיפור שלנו כעם וכמדינה צעירה.

מדינת ישראל, בשנים הראשונות שלה, התמודדה בעצמה עם קשיים רבים ביניהם עולים שהגיעו מכל העולם ובצד קשיים אלו דווקא בעשר השנים הראשונות היא החליטה לחלק ולשתף את הנסיון שנצבר כאן בתהליך הקמת המדינה עם אחרים, אפילו שעדיין התמודדנו עם קשיים רבים. מסיבות אלה הקרנות הגיעו למסקנה שאנחנו כיהודים לא מצליחים לממש את הפוטנציאל שלנו לעשות טוב, ורק אם נאחד כוחות ונשתף פעולה נוכל למנף את היכולות של כל הארגונים ולעשות משהו גדול יחד כיוון שידוע שהשלם גדול מסך חלקיו".

עמותות חרדיות. יד אליעזר,
דווקא החברה הישראלית והעם היהודי הם אלה שמחוייבים לתרום./יד אליעזר

מהם היעדים והמטרות שלכם?

"המטרות שלנו מתמקדות בהפצת הבשורה ובשאיפה להגביר את הנראו?ת של סוגיה גלובלית חשובה זו, בקרב הקהילה היהודית בעולם ולהעמידה בראש סדר היום של העולם היהודי. אנחנו שואפים להרחיב את היקפי המימון של נושאי פיתוח וסינגור בינלאומי, לספק הזדמנויות לפיתוח מקצועי למומחים בתחומים אלו וליצור מאגר כולל של משאבים והזדמנויות למתנדבים בפועל ומתנדבים פוטנציאליים".

מה הבידול שלכם בהשוואה ליוזמות אחרות?

"כל אחת מהקרנות שבמיזם השקיעה עד היום בארגונים ויוזמות פרטניות. זהו המאמץ הראשון שמסתכל על הנושא מלמעלה ומטרתו לעודד שיתוף פעולה בין הארגונים בהיבט גלובאלי הכולל עשייה משותפת עם ארגונים בארה"ב, אנגליה ומקומות נוספים. בנוסף, אנחנו שמים דגש על קהילות יהודיות בעולם. לראשונה, אנחנו מציעים מיזם שמשלב עיסוק הומניטארי יחד עם אלמנט יהודי – שיח של ערכים יהודיים ולא רק הומניטארים.

לא רק צדקה וחסד, אלא ערך מוסף של קשרים בין ארגונים ישראליים לארגונים יהודיים בחו"ל בשיח יהודי ערכי. חשוב לי לציין כי בכל העולם ישנם יהודים רבים הנמצאים בעמדות מפתח ופועלים למען מטרות חברתיות חשובות, אבל לא במסגרת יהודית אלא בצורה פרטנית. אחד הדברים שננסה לעשות הוא לחבר את האנשים הללו, שמובילים בתחום, אבל לא מחוברים בכלל לארגונים ישראלייים או לקהילה היהודית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המדינה התמודדה עם קשיים רבים ביניהם עולים שהגיעו מכל העולם". מעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם כן, למה אתם מכוונים דווקא לעשייה פילנטרופית במדינות אחרות ולא בישראל? הרי היהדות דוגלת בגישה ש"עניי עירך קודמים"...

"אנחנו פועלים בעולם שבו מעגלים שונים של מחוייבות ואחריות – אני מחוייב למשפחה, לעמיתי בעבודה, לשכנים שלי ולתושבי עירי, וכאן אנחנו אומרים שבעצם יש מעגל נוסף. בנוסף לכל המעגלים הללו אנחנו גם אזרחים של העולם הגלובלי. ב- 1948 , כשנולדה המדינה היהודית, העם היהודי הפך להיות שחקן בעולם הגלובלי וכחלק מכך יש לנו מחוייבות ואחריות כלפי מדינות שלא הצליחו כמונו. בנוסף, אחוז ניכר מהמתנדבים שחוו חוויות במדינות מתפתחות חוזרים לישראל ולארצות המוצא שלהם והופכים להיות מעורבים חברתית.

החוויה של לצאת מאיזור הנוחות שלך מאפשרת לך גם להתבונן פנימה ולבחון מחדש את סדרי העדיפויות שלך מבחינת התנדבות, ועזרה לזולת . אותם מתנדבים, לפעמים בעל כורחם הם מזוהים כיהודים והופכים להיות נציגים של החברה הישראלית. הם לא נוטשים את מה שקורה בארץ אלא משמשים כשגרירים שלנו ותורמים לשם שלנו בעולם. ישנם ישראלים ויהודים רבים שעושים טוב וחשוב לנו שידעו על כך, גם בחו"ל הזהות היהודית מלווה אותם ומהווה חלק מהפעילות שלהם".

באילו תחומים תשקיעו?

"ישנן כמה זירות שונות שכבר פועלות – אנחנו מעוניינים לחבר ביניהן: 1) זירת ההתנדבות הבינלאומית הכוללת שליחת מתנדבים שאינם אנשי מקצוע. אנשים צעירים אחרי צבא או לפני קולג'. 2) זירה נוספת – ארגונים שמתמחים בפיתוח וסיוע במיגוון תחומים כולל הכשרות לחקלאות, התמודדות עם מחלות וכד'. כל ארגון פועל בדרכים שונות ביניהן שליחת מתנדבים-מקצועיים כמו רופאים 3) יזמות לפיתוח טכנולוגיות שמתאימות למדינות מתפתחות. היום יש אלו שטוענים כי הדרך הכי טובה לאפשר למדינות אלה להתקדם תגיע מצמיחה כלכלית.

גם מבחינה כלכלית ניתן להרוויח במדינות כאלו וקיימים ארגונים ששואפים לתת כלים להבין את הצרכים במדינות מתפתחות ולהדריך יזמים מה מתאים לסביבה המורכבת במדינות אלו. אנחנו, ביוזמת "עולם", מנסים לחבר בין כל התחומים הללו, כולל להכשיר אנשים יהודיים לעסוק בלובינג וסינגור מול הממשלות במטרה להניע אותן לסייע לאוכלוסייה המקומית. ברור לנו כי שיתוף המידע בין כל הארגונים יוביל בהכרח לתוצאות טובות יותר ויעצים את האימפקט. שינויי מדיניות בממשלות יכולים להוביל לזירות ולארגונים הללו לפרוץ קדימה".

מה אתם מצפים שיקרה בעוד 5 שנים מהיום?

"אנחנו מצפים שיהיה גידול במתנדבים יהודים וישראליים, שהאיכות של העבודה של הארגונים תהיה טובה ויעילה יותר עקב הרישות ושיתוף המידע ושתהיה מודעות גדולה לגבי העשייה הנפלאה שנעשית היום – בחברה הישראלית ובעולם היהודי. שתהיה יותר מודעות לסיפורים ולעשייה מעוררת ההשראה שכבר קורית בשטח. דווקא בימים אלה שיש לנו נטייה להסתגר בתוכנו. דברים טובים קורים בכל יום ואנחנו רוצים שישמעו עליהם ושיותר מתנדבים יצטרפו לעשייה הזאת. אנו מאמינים שהפיכת העולם לטוב יותר היא חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית.

אנחנו מעוניינים שיבינו שיש משהו מעניין שקורה בחברה הישראלית והיהודית. יש נרטיב על שנובע מהסיפור היהודי וגם הישראלי שלנו כחברה, אנחנו חיים בעולם גלובלי – הבגדים והאוכל שאנחנו אוכלים, חלק מהם הגיע ממדינות מתפתחות ואי אפשר לעצום עיניים ולא לראות את מה שקורה במדינות הללו. אנחנו צריכים להודות בכך, שמבחינת המשאבים והמעמד של העם היהודי, אנחנו נמצאים היום במעמד הכי טוב שהיינו בו על גבי ציר ההסטוריה ויחד עם מעמד זה מגיעה גם האחריות".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully