וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב נשות ישראל חוו הטרדה מינית: הדרך היהודית לצמצם את זה

25.3.2015 / 10:25

ארבע מכל חמש נשים מוטרדות מינית במרחב הציבורי באותה החברה שמנסה בכל כוחה לקדם את מעמד האישה על בסיס ערכי השוויון. שרה אבן צור חושבת שלחזור לשמירת הנגיעה על פי ההלכה זה רעיון הרבה פחות מטריד

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

הסקר המטריד שהתפרסם אתמול מאשרר את התחושה הפנימית שחשות רובנו, הנשים, במרחב הציבורי. מסתבר ש-82% מהנשים בישראל חוו הטרדות מיניות. יותר ממחצית מהן חשו פחד מאלימות בעקבותיהן. לעומת זאת, מספר הגברים הבודדים שחוו הטרדה, קבלו אותה כדבר משעשע. מה שהביא אותי למספר מסקנות פשוטות:

הראשונה, ואולי עליתם עליה בעצמכם, גברים ונשים הם חיות שונות לחלוטין. גם בדחפים וגם בתפישות העולם. המערכת כולה שונה באופן קיצוני. ולכן לא מפתיע שגברים יקבלו הטרדה מינית כחיזוק מהנה של האגו. בכלל, אם הם לא מבינים מה קורה אצל אישה מוטרדת, איך תיפסק התופעה? אם גבר אינו מבין שקרבה פיזית היא מוגזמת או שתארים ותיאורים חוצי גבולות אינם בגדר מחמאה, מה יכול לעצור את התופעה? שלא תבינו לא נכון, גברים אינם פראי אדם חסרי שליטה. הם שונים בטבעם וזה בסדר. עד שהם מטרידים מינית. אז כבר אין מקום להבנה או סליחה.

מסקנתי השנייה נובעת מהדת הקרובה אלי. קבלתי הוכחה נוספת (ולא שאני מחפשת כאלה), לכך שהיהדות ותורת ישראל אינן פרימיטיביות, חסרות הגיון או בלתי רלוונטיות כמו שאומרים. המילה הגסה "שמירת נגיעה", שהיא לא יותר מאשר מטבע לשון עברית לאיסור הקיים בתורה, מקבלת פתאום משמעות חדשה.

התורה ידעה וגם תכננה. היא ידעה שגברים ונשים שונים אחד מהשני. הם לא מבינים את הדברים באותה צורה, ובוודאי שאינם חווים אותם באותה צורה. הדחפים המיניים שלהם, לכל הדעות – שונים לגמרי מאלו של הנשים. לא כי הם רעים או כי הם לא שולטים בעצמם. פשוט כי כך נברא המין הגברי. ולמי שלא מסתפק בהלכה, גם המדע הוכיח את זה: המכונה הגברית בנויה בצורה שלא דומה למכונה הנשית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתוני הסקר/מערכת וואלה!, צילום מסך
משאל רחוב על הטרדות מיניות, 22 במרץ 2015. יותם רונן
רק 20% מהנשים התייחסו להטרדה כאל בדיחה. תל אביב, היום/יותם רונן

שמירת הנגיעה מבוססת כמובן על איסור קרבה גופנית בין בני זוג שאינם בעל ואישה, או משפחה מקרבה ראשונה. אבל מעבר לכך, המושג מתבסס על עובדות שהמדע הוכיח. ועל מוסריות.

מה יותר מוסרי מלבקש מגבר שהוא זר לך שלא יגע או לא יתקרב יותר מדי? כפי שאמרו הנשים שהשתתפו בסקר, "זה לא נעים".

מה יותר הגיוני מלומר לנשים, "שמרו על עצמכן, כי לא כולם מבינים את הדברים כמוכן. העיקר שלא תפגעו"? וזאת בלי קשר לצניעות או לדבר מה אחר. לא לשווא הותר המגע רק בין בני זוג, אוהבים, ואשר בוטחים אחד בשני. זה הרבה יותר נעים. אתן לא חושבות?

אם לפני אלפי שנים גברים ונשים היו שונים, כנראה שדבר לא השתנה עד היום. אולי לא בדיוק: היום אנחנו הרבה יותר חשופים, היום הילדים שלנו רואים דברים שטרחו להסתיר מהם עד לפני כמה עשרות שנים בלבד. החברה המערבית- חילונית גאה בכך שהתירה לעצמה כל דבר. חברה שכמעט מקדשת את הפורקן המיני ושמתירנות היא סמל להתקדמות. המושג "צניעות" בכלל הפך למילה גסה, במקביל להאדרת "זכויות האישה".

כרגע, האישה זוכה ל- 82% מקרים של הטרדה מינית, ולחשש מתמיד להסתובב לבד. אותן 82%, דתיות, חרדיות וחילוניות, יוכלו להעיד על כך. שימו לב שדברי אלו לא מתייחסים לאונס, תופעה נוראית עוד יותר, אך היא הייתה קיימת גם אז. לאנסים חסרי מוסר, גם המוסר האנושי וההלכה אינם רלוונטיים, כי לא בני- אדם הם.

אז היום הסכנה גבוהה יותר, וכמוה גודל הטעות: מתירנות פתחה דלתות לתופעות כמו הטרדה מינית, וסגרה דלתות להיגיון ומוסריות. לא רק אני טוענת כך, ולא רק היהדות. הסקר שהתפרסם רק הוכיח שההלכה אינה דבר ישן וחסר תוקף. היא אקטואלית מתמיד.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully