וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריב אופנהיימר רוצה לפגוש תל אביבים ימניים ומתנחלים שמאלנים

בואו נפתיע את עצמנו, בואו נפגוש חרדים התומכים במדינה פלסטינית, מתנחלים שמתנגדים לחוק הלאום, קיבוצניקים שרוצים את ארץ ישראל השלמה וערבים שמצביעים למפלגות ציוניות. בואו נשתחרר מהתודעה הכוזבת. נצא לחופשי

תל אביבים, מה הייתם בלי ירושלים?. ערוץ מאיר,
תל אביבים, מה הייתם בלי ירושלים?/ערוץ מאיר

תוצאות הבחירות האחרונות מדגימות בצורה ברורה עד כמה אנחנו מפולגים, מבוצרים בעמדותינו, ורואים את עצמנו קודם כל כשייכים לשבט מסוים, ואחר כך לכלל. ולשבט יש חוקים משלו: אסור לך לחשוב אחרת, להביע עמדה מקורית, הקבוצה אליה אתה משתייך לא תקבל בהבנה חצייה של קווים, וכך יקשה עלייך לגבש תפיסת עולם ערכית משלך.

הלחץ החברתי, מסורות העבר והתדמיות השגויות, גרמו לחברה להתפצל למרכיביה זהות רבים מידי. אנחנו מובחנים זה מזה על פי אזורי מגורים, רקע סוציו אקונומי, אמונה דתית, והשתייכות לאומית. ככל שבתוך השבט המכנה המשותף מוצק יותר, כך הניתוק והעוינות כלפי החלקים האחרים של החברה, עולים.

אני מייחל לכך שנצליח לשתחרר מהשבט, נצליח להשתחרר מהדעות קדומות על השבט האחר, נצליח להשתחרר מדעות קדומות על עצמינו. אני מייחל לחברה המאפשרת חופש מחשבה, ומקבלת את הרצון של הפרט להחליט ולגבש את תפיסת עולמו באופן עצמאי המאפשר מוביליות ושינוי דעה.

אני רוצה לראות יותר ימניים בתל אביב ויותר אנשי שמאל בפריפרייה, יותר דתיים המאמינים בחלוקת הארץ ויותר אנשי אקדמיה המסתייגים מנסיגות וויתורים, אני מייחל לכך שנשמע זרמים שונים ונדע להבדיל ביניהם במגזר הערבי, במגזר החרדי, במגזר הדתי ובמגזר החילוני. אני מייחל לכך שלא נדע מראש מה עמדותיו וערכיו של אדם על פי מקום הולדתו, זהות הוריו, שייכותו הדתית או מקום מגוריו.

אני רוצה להיות חלק מחברה שבה השאלה היכן ולמי נולדת איננה הגורם המרכזי שישפיע על תפיסת עולמך, חברה שבה לגיטימי להיות שייך לכמה וכמה מחנות בעת ובעונה אחת כשכל השתייכות מביאה איתה מימד עמוק.

הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן להציג את כל הערבים כאויבי ישראל, את כל הימניים כפרימיטבים המצביעים מהבטן, ואת כל השמאלנים כנאיבים, מתנשאים ומנותקים מהמציאות - חייבת להיפסק. אי אפשר להמשיך לזלזל בעמדות הצד השני, לבוז להן. צריך להיות מספיק אמיצים כדי לנסות להבין את ההיגיון שמניע את מי שלא חושב כמונו ולתת את הכבוד הראוי לזהותו השונה.

אנחנו חייבים לדעת לשאול: איך רואה הצד השני את המציאות? מה מפעיל אותו? על מה הוא מעוניין להגן? צריך לעודד פלורליזם ולהפוך את השוני ללגיטימי. להיפרד מפוליטיקה של זהויות, לעמוד כנגד אלו המשסעים שבט אחד באחר ושנדע להסתכל על האדם הפרטי כעולם מלא.

בואו נפתיע את עצמנו, בואו נפגוש חרדים התומכים במדינה פלסטינית, מתנחלים שמתנגדים לחוק הלאום, קיבוצניקים שרוצים את ארץ ישראל השלמה וערבים שמצביעים למפלגות ציוניות. בואו נשתחרר מהתודעה הכוזבת. נצא לחופשי

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully