וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסייע לניצולי השואה זו חובה מוסרית

16.4.2015 / 11:30

לפעמים זהו קרוב משפחה ולפעמים זה השכן מהקומה למטה שחי בגפו כבר שנים ורק המספר על ידו חושף את העבר. כמעט כולנו מכירים ניצול שואה. עלינו להושיט להם יד ולוודא שהם אכן מקבלים את כל הזכויות המגיעות להם. לא מספיק לדרוש מהממשלה לפעול – אפשר וצריך לפעול גם בעצמנו

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ביום השואה אנו מתייחדים עם זכרם של האנשים, הנשים והילדים שנספו בשואה. אבל ביום זה עלינו לזכור גם את הניצולים ששרדו את התופת, שריד אחרון לאסון הגדול של העם היהודי שהותיר אותם מצולקים, פיזית ונפשית.

כיום חיים בקרבנו כ- 180 אלף ניצולי שואה, כרבע מהם חיים בעוני. לרבים מגיעות זכויות והטבות על פי חוק, אך הם אינם מממשים את מכלול זכויותיהם. בשנה האחרונה נעשה מאמץ גדול לשפר ולהרחיב את הטיפול בנושא זכויות ניצולי השואה, הוגדל התקציב ונפתחו מענקים חדשים, אך עדיין עבודה רבה לפנינו. במקרים רבים ניצולי השואה אינם מודעים לכל השינויים שנעשו ובמקרים אחרים, בשל גילם המתקדם, אין לניצולי השואה את הכוחות ואת הידע להתמודד עם המערכת, שדורשת מילוי והגשת טפסים שונים ומורכבים, הצגת מסמכים והופעה בפני וועדות רפואיות.

כחברה, עלינו לגלות חמלה ודאגה. על כל אחד מאתנו מוטלת חובה מוסרית לסייע לניצול שואה. כמעט כל אחד מאתנו מכיר ניצול שואה. לפעמים זהו קרוב משפחה ולפעמים זה השכן מהקומה למטה, שחי בגפו כבר שנים ורק המספר על ידו חושף את העבר. עלינו להושיט להם יד ולוודא שהם אכן מקבלים את כל הזכויות המגיעות להם. לא מספיק לדרוש מהממשלה לפעול – אפשר וצריך לפעול גם בעצמנו.

גם היום, 70 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה, המלאכה עוד רבה. אלפי ניצולי שואה שאינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם מהארץ ומגרמניה בגלל חוסר מודעות וחוסר יכולת להסתדר עם הבירוקרטיה. עמותת "אביב לניצולי השואה" הוקמה במטרה לסייע, ללא תמורה, לכל ניצולי השואה לממש את הזכויות שלהם. בשמונה שנות פעילותה סייעה העמותה ליותר מ-40 אלף ניצולי שואה להשיג קצבאות והטבות בסך של למעלה מ-180 מיליון שקלים ובכך תרמה לשיפור חייהם. עבור רבים מניצולי השואה מימוש הזכויות המגיעות להם יכול להוות את ההבדל בין עוני לחיים בכבוד וברווחה.

עמותת אביב לניצולי השואה ואשל ג'וינט ישראל מפעילים ברחבי הארץ מיזם משותף של "נקודות זכות" – מרכזי יעוץ אישי לניצולי שואה בקהילתם. "נקודת הזכות" מאוישות על ידי עו"ד, המומחים בתחום זכויות ניצולי השואה, והם מסייעים לניצולי השואה לקבל את מכלול הזכויות מכל הגופים ומלווים את ניצולי השואה לאורך התהליך זו הפעם הראשונה שמוצע שרות שכזה באיכות ובהיקפים המדוברים ועל ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום וכל זאת ללא תשלום.

בערב יום השואה מקיימת עמותת אביב לניצולי השואה, כמידי שנה, את "המצעד למען החיים"- מצעד למען ניצולי השואה בו אנו מזדהים עם ניצולי השואה וצועדים איתם יד ביד במטרה להושיט להם יד ולסייע להם במיצוי זכויותיהם.. במהלך האירוע נזמין את המשתתפים לחתום לצד כף יד צהובה על קיר מיוחד שיועמד ברחבת הבימה לאות הזדהות עם ניצולי השואה. כשם שעשו זאת כבר אמנים, חברי כנסת וראשי ערים. ביחד עם הניצולים נזכור שיש עדיין מה לעשות, יש עדיין מי שזקוק לעזרה. אנו פונים בימים אלו לבני הדור השני והשלישי: בדקו שניצולי השואה הקרובים אליכם מקבלים את מה שמגיע להם! אם אינכם בטוחים שהם מקבלים את הזכויות המגיעות להם, אם הבירוקרטיה התישה אותם, פנו אלינו ונסייע לכם למצות את מכלול הזכויות שלהם כדי שיוכלו לחיות בכבוד וברווחה!

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully