וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: כך הבריחו "נשות הכותל" ספר תורה לעזרת הנשים

20.4.2015 / 16:12

"נשות הכותל", קיימו בכותל קריאה בתורה על ידי אישה. ספר התורה השייך לקרן למורשת הכותל, הועבר ללא אישור מעזרת הגברים וגרם למהומה. רב הכותל: "מהלך פרובוקטיבי שכל עניינו להבעיר את הכותל". נשות הכותל: "על ראש הממשלה לרסן את הרב הכותל"

גו לייב

חברות ארגון "נשות הכותל", הנאבקות למען חופש דת ברחבת הכותל המערבי, קיימו במקום הבוקר (שני) קריאה בתורה על ידי אישה. אומנם זו הפעם השנייה בהיסטוריה שבה הדבר מתאפשר באתר הקודש, אך הפעם הראשונה שקבוצת המתפללות עושות שימוש בספר ששייך לקרן למורשת הכותל.

ב-2013 קבע בית המשפט המחוזי בירושלים, כי נשים רשאיות לקרוא בתורה בכותל, אך תקנון המקום, המחייב שימוש בספרי תורה השייכים לו ואוסר הכנסת ספרים מן החוץ, מנעה זאת מהן עד עתה. הקריאה הבוקר התאפשרה לאחר שהמתפללות הבריחו דרך המחיצה המפרידה בין עזרת הגברים לנשים ספר תורה, זאת בסיוע של קבוצת גברים שהתפללה באותו זמן במקום.

לרגל ראש חודש אייר החל היום, קיימו חברות הארגון תפילה בעזרת הנשים - כפי שהן נוהגות לעשות מדי חודש ב-25 השנים האחרונות. "אני משתתף שנים בתפילות נשות הכותל", אמר הרב אהוד בנדל, שהוביל את תפילת הגברים והיה בין המתפללים שהעבירו את ספר התורה, "והיום זכיתי לאפשר לציבור גדול של נשים לממש את זכותן להתפלל במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. בשבוע שבו מציינת מדינת ישראל את עצמאותה זו אמירה ערכית ראשונה במעלה".

נשות הכותל מבריחות ספר תורה לכותל. מרים אלסטר,
המתפללות הבריחו דרך המחיצה המפרידה בין עזרת הגברים לנשים ספר תורה/מרים אלסטר
נשות הכותל מבריחות ספר תורה לכותל. מרים אלסטר,
הפעם הראשונה שקבוצת המתפללות עושות שימוש בספר ששייך לקרן למורשת הכותל/מרים אלסטר
נשות הכותל מבריחות ספר תורה לכותל. מרים אלסטר,
נוהגות להתפלל בכותל מדי חודש כבר 25 שנים/מרים אלסטר

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל האשימה כי "רב הכותל משתלח בנשות הארגון משום שאנו היחידות שלא מוכנות להיכנע להקצנה הדתית המשתלטת על הכותל. אנו תובעות מראש הממשלה, בנימין נתניהו, להבהיר לשריף רבינוביץ' שמדינת ישראל היא מדינת חוק, ושהחוק מתיר לנשות הכותל לקרוא בתורה. על ראש הממשלה לרסן לאלתר את רב הכותל ולעצור את ההסתה שלו כנגד קבוצת נשות הכותל".

בתגובה, אמר רב הכותל והמקומות הקודשים, שמואל רבינוביץ' כי "הבוקר, קרעה עמותת נשות הכותל קרע נוסף במרקם העדין של הכותל המערבי. ספר תורה הועבר בביזוי, כאילו היה חפץ מיטלטל. מדובר במהלך פרובוקטיבי שכל עניינו להבעיר את הכותל, ואכן - "הצליחו" נשות העמותה לעורר עליהן את זעם המתפללים ובעמל רב של משטרת ישראל ועובדי הכותל נמנע עד שפיכות דמים של ממש. רב הכותל המערבי מגנה בתוקף את ביזוי ספר התורה על ידי עמותה שולית שנלחמת את מלחמותיה על גבם של מתפללי ומבקרי הכותל, אשר יודעים להניח את העדפותיהם האישיות מאחור ולהרכין ראש בפני מסורת הדורות הארוכה של הכותל המערבי. אוי לאותה בושה, אוי לאותה חרפה".

לסיום קרא הרב רבינוביץ' למזכיר הממשלה ולשר לענייני דת "הרואים את החרפה והכוונות הפרובוקטיביות של קבוצה זו לתקן את התקנות של המקומות הקדושים בדחיפות על מנת למנוע בעתיד חילול הקודש." הרב הוסיף כי הוא "משתתף בצערו של תורם ספר התורה שנלקח לעזרת הנשים שהיה באותה שעה ברחבת הכותל המערבי וזעק בכאב על חילול הקודש. כשהוא מציין שהוא מקבל על עצמו לצום כדין ספר תורה שנפל".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully