וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדרן חרדי בכיר על הפגנת יוצאי אתיופיה: "בהמות על שתיים"

"בהמות על שתיים", "פראי אדם", ו"מפלצות", כך כינה איש התקשורת החרדי מרדכי לביא, מגיש בכיר ב"קול ברמה", את יוצאי אתיופיה שהפגינו בתל-אביב. "קול ברמה" בתגובה: "הדברים שנאמרו כוונו לקומץ מצומצם שפגע באינטרס של המפגינים"

צילום: יותם רונן, מאצ'י הוף, דוד קורן; עריכה: שניר דבוש, גדי וינסטוק

מי שהקשיב הבוקר (שני) לתוכניתו של מוטי לביא "שמונה עד עשר" ברדיו החרדי "קול ברמה", לא יכול היה שלא לחוש תחושת אי נוחות למשמע דבריו של השדרן. "מפלצות", בהמות", ו"פראי אדם", הם רק חלק מהתיאורים בהם בחר לביא, בכדי לבטא את דעותיו על המפגינים בהפגנת יוצאי אתיופה, שיצאה משליטה והתקיימה אמש בתל-אביב.

לביא העלה לשידור את ח"כ ד"ר אברהם נגוסה וביקש שיסביר לו "מה קרה, מה מצדיק להפוך להיות פרא אדם שמסתובב כמו חיה פצועה ומשמיד כל דבר שהוא רואה בעיניים?", נגוסה ניסה להסביר שהמחאה הציבורית של האתיופים החלה מהסרטון שפורסם בשבוע שעבר בו: "שני שוטרים ממשטרת ישראל הכו באכזריות חייל", אך לביא תקף: "נו אז מה, רוצה שאביא לך סרטונים שוטרים מכים אנשים שהם לא בעל צבע עור כהה, או אפילו חרדים שמכים אותם מכות נמרצות, בשביל זה הולכים ושורפים את העולם והופכים להיות מפלצות?".

נגוסה המשיך לגונן על עצם המחאה עצמה, אך מחה בשידור על האלימות הקשה שהייתה בהפגנה. אולם, לביא המשיך במתקפה קיצונית נגד המפגינים: "מציאות שאתמול אנחנו ראינו, זה מפחיד אותי, אתמול ראינו אנשים, אתיופים שהפכו לפראי אדם, לבהמות, סליחה שאני מגדיר, בהמות על שתיים".

.

אברהם נגוסה. מתוך עמוד הפייסבוק, אתר רשמי
חה"כ נגוסה/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק

בהמשך, אחרי שסיים את השיחה עם ח"כ נגוסה, פנה לביא למרואיין הבא - הרב חנניה בלומרט, רב אשכנזי שעלה מארצות הברית, נישא לבת העדה, דובר אמהרית שוטפת ומשמש כרב הקהילה האתיופית בבת-ים. השאלה הראשונה שהציג לו לביא הייתה: "תגיד, מה אתה חושב הרב על התמונות שראית? אתה מתגאה בבני העדה שלך שהסתובבו כמו בהמות על שתיים, ופירקו את כל מה שרק הם יכלו, והשמידו, ופצעו והרגו כמעט. זה עושה לכם כבוד שפתאום הרמתם ראש?".

הרב הגיב מיד כי הוא "מוחה על הביטויים, לא על זה ביקשו ממני להתראיין", אך לביא המשיך: "למה הרב מוחה על הביטויים? הרי אתמול בתל אביב הסתובבו אנשים פראי אדם". הרב קטע את דבריו והגיב: "אני לא מסכים שיקראו לבני אדם בהמות". על כך תהה לביא: "למה? מי שמתנהג כמו בהמה, זו לא הגדרה נכונה?". הרב הודיע כי הוא יורד משידור: "אני מוחה בכל תוקף, לא אמרו שאני הולך לדבר על התייחסויות זולות של אנשים. אני יורד עכשיו משידור. שלום וברכה".

בהמשך השידור לביא הסביר למאזיניו על מה שאירע אתמול בהפגנה: "אני מניח שחלק גדול ממאזיננו לא יודעים מה היה אתמול בתל אביב, אבל רק לצורך ההמחשה. הסתובבו שם חבר'ה צעירים בלי שום מעצורים ופשוט זרקו אבנים, בלוקים והפכו ניידות, כל מה שאפשר. משהו שהיה פשוט מבהיל. לדעתי, העניין הזה עומד בקריטריון של הגדרה של אנשים של בהמות. מה זה בהמה? זה אדם שעושה מעשים בלתי נשלטים, בלי שכל".

הוא גם ניסה מעט לסייג את דבריו: "ואני לא מתכוון שהאתיופים בהמות, אני מתכוון לאלה שהשתתפו בהפגנה אתמול בתל אביב והתנהגו כמנהג הבהמות", והשווה בין המחאה בבולטימור למחאה אמש כשאמר שמעוניין לדבר על הקשר הפסיכולוגי בין המחאה שם לזו שהתקיימה בתל אביב. "בבוליטמור שם גם יש כושי שנפגע על ידי שוטרים, והכושים יצאו לרחובות והשמידו ונהגו כמנהג האתיופים, או האתיופים נהגו כמנהגם".

מרדכי לביא מסר בתגובה: "דבריי כוונו לקומץ מפגינים שעשו שימוש באלימות קשה במהלך ההפגנה. עם זאת, אני מצטער אם מישהו נפגע מהדברים".

מרדיו קול ברמה נמסר בתגובה: "התוכנית "שמונה עד עשר" בהגשת מרדכי לביא, נשאה על דגלה מאז ומתמיד את נושא מניעת אפליה בקבוצות מוחלשות באוכלוסיה, החל מבנות סמינרים חרדים ועד אפליה על רקע עדתי במקומות עבודה. הדברים שנאמרו כוונו לקומץ מצומצם שלדעתו של המגיש פגעה באינטרס של המפגינים ובוודאי שאינו משקף את עמדתו ועמדת הרדיו ביחס ליוצאי אתיופיה שרבים מהם נמנים עם מאזיני קול ברמה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully