וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקרים מוכיחים: תלמידים בחינוך הנפרד מגיעים להישגים גבוהים יותר

11.5.2015 / 12:40

בעידן המודרני הפך השוויון בין בנים לבנות לנושא מקודש והורים חילוניים מעדיפים לשלוח את בניהם דווקא לחינוך מעורב, אבל לא תמיד מתוך בדיקה מעמיקה. שורת מחקרים מוכיחה כי דווקא אלו שלמדו בכיתות נפרדות הגיעו להישגים גבוהים יותר

ילדים בכיתת לימוד. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

המחקר אשר התפרסם אמש בוואלה! יהדות ולפיו מספר התלמידים הלומדים בחינוך נפרד גדל בחינוך הממלכתי-דתי העלה שוב את העובדה כי הורים חילוניים נוטים באופן מסורתי וקבוע לשלוח את ילדיהם לחינוך מעורב. לא תמיד מתוך בדיקה מעמיקה של טובת התלמיד. יתכן שהסיבה לכך נעוצה בעובדה כי בארץ קיימת זיקה בין החינוך הנפרד לחינוך דתי, וכמעט שלא נערך מחקר רציני לגבי חינוך נפרד בחברה החילונית.

אולם במדינות רבות בעולם הנושא העסיק מאוד את החוקרים ואנשי החינוך, ושורה ארוכה של מחקרים מוכיחים על יתרונות רבים בצורת חינוך זו. המגזין הבריטי "המדריך לבית הספר הטוב" ערך מחקר שהקיף 700 אלף תלמידות לאורך שנתיים. התוצאות היו חד משמעיות, לבנות בבתי ספר נפרדים היו ציונים גבוהים יותר. אלו אשר עברו מבית ספר מעורב לנפרד שיפרו את הציונים שלהן באופן ניכר.

למרבה האירוניה, רבים מן הדוגלים בגישת החינוך המעורב עושים זאת מטעמי שוויון בין המינים, אולם שורה ארוכה של מחקרים שנערכו בחו"ל, בין היתר בעידודו של AAUW, ארגון העוסק בקידום שוויון בין המינים, מגלה כי דווקא הבנות הן אלו שיוצאות נשכרות מחינוך נפרד. מתוך המחקרים שערך הארגון עולה כי לימודים בכיתות נפרדות סייעו לבנות לפיתוח הביטחון העצמי, להעלאת האמונה ביכולות, להתמדה בלימודים ללא חשש מפני המחיר החברתי של הצטיינות ולבחירת תחומי עניין הנחשבים כטאבו גברי כמו מדעים מדויקים ומתמטיקה.

כך למשל אנשי החינוך יודעים לספר כי בשפת אם ניכרת לבנות יתרון ברור על פני הבנים, אך בתחומים כמו מדעים מדויקים ומתמטיקה קיים יתרון לבנים. דו"ח מחקר של משרד החינוך מאוגוסט האחרון טוען כי יתכן שאין יתרון של הבנים במתמטיקה, אולם סטריאוטיפים בקרב קהיליית החינוך מנציחים את הפערים הללו לטובת הבנים. באופן מעניין מתברר כי סטריאוטיפים אלו נעלמים כאשר מדובר בחינוך נפרד. שם בנות ניגשות בחופשיות יותר למקצועות שנחשבים כ"גבריים".

כך למשל עולה כי בחינוך הממלכתי דתי ניגשו בנות לבגרות ברמה של 5 יחידות במתמטיקה יותר מאשר במגזר החילוני. נתוני הלמ"ס גם מגלים כי בראשית העשור הקודם מספר הנשים שלמדו עסקים וניהול ומדעי המתמטיקה לתואר ראשון באוניברסיטת בר אילן היה כמעט כפול מנשים שלמדו מקצועות אלו באוניברסיטה העברית. החל מהעשור שלפניו זוהתה מגמה ולפיה בנות בחינוך הממ"ד העלו בהדרגה את רמת הלימוד שלהן במדעים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יתכן שאין יתרון של הבנים במתמטיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיבה לכך שבנות בחינוך הנפרד מצליחות יותר נתונה להשערה ולמחלוקת בין החוקרים. יש הטוענים כי זה תלוי באופי הנשי, השקט יותר לעומת האופי הגברי, הנוטה להתפרץ. כך גם טענו בשנות ה-90 איגוד הנשים בעלי תואר אקדמי בארה"ב, לאחר מחקר שערכו בנושא. אולם ד"ר ליאונרד סאקס טוען כי מדובר במבנה המוח וצורת הלמידה השונה אצל בנים אל מול בנות. בספרו "למה מין חשוב", מציין סאקס כי "הפתרון הוא יצירת כיתות נפרדות של בנים ובנות. הדרך הכי טובה שבה לומדים בנים היא לא הדרך הכי טובה לבנות. הדרך הכי טובה שבה לומדות בנות היא לא הדרך הכי טובה לבנים. חקר המוח מראה לנו בצורה ברורה וחד משמעית שהמוח של בנים ובנות מתפתח בדרכים אחרות אצל כל אחד מהמינים.

אין ספק כי בישראל קיים וואקום בתחום החשיבה החינוכית בתחום זה. וואקום אשר יתכן ואם היה נחקר כיאות היה מוביל את מערכת החינוך למסקנות כי ראוי יהיה להפריד את החינוך לכיתות נפרדות, לכל הפחות במקצועות מסוימים. עם זאת, כאשר נשאל את קובעי המדיניות אם הם ירצו להפריד את כלל המערכת הם יתנגדו, לרוב בתואנה כי האינטראקציה בין המינים חשובה להתפתחות בגיל הזה. בחינוך הדתי, לעומת זאת, יעדיפו מאותה הסיבה הפרדה מוחלטת בין המינים.


גם בחינוך החרדי סבורים שנתק בין המינים בגיל הנעורים בריא להתפתחות הרגשית. הרב מיכאל נכטילר, אשר עומד בראש מכון "אקשיבה" המעניק פתרונות פסיכולוגים לבני נוער חרדים. טוען כי: "גיל הנעורים הוא גיל בו היצר המיני מתפתח, אך הוא עדיין אינו יכול להיות מופנה באופן בריא ובוגר לכיוון יציב ונכון. הנער או הנערה עדיין מבולבלים ולא מבינים מה עושים עם ים הרגשות והדחפים שמציפים אותם. בחינוך דתי, העמדה בניסיון של הנער והנערה מול אתגר הגירוי מצד אחד (בחברה מעורבת) והשמירה מאידך, הוא ניסיון קשה מנשוא, ומביא לבלבול וקושי רוחני רב, שניתן לראות את ביטוייו באתרי נוער של המגזר הדתי לאומי.


גם בנוער החילוני ניתן לראות את התפיסה הלא בוגרת של התחום ביחסי בנים בנות בגיל בית הספר-תיכון. הנושא תופס משמעותית חלק מחייהם ונתפס פעמים רבות באופן מעוות ופורנוגרפי" לכן, לדבריו הפתרון נעוץ ב"הפרדה, תוך לימוד מבוקר על הנושא, והכוונה כיצד על הנער או הנערה להכיר את עצמם ותכונותיהם, ללא הלחץ והמתח המיני שכל העת באוויר. ככה יכולים להעביר את הנושא בצורה בריאה בהרבה בכל ציבור, ובכל תפיסה."

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully