וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפטר הרב לוינגר "מחולל ההתיישבות ביהודה ושומרון"

16.5.2015 / 22:46

הרב משה לוינגר, אבי היישוב היהודי בחברון, הלך לעולמו בגיל 80. בשנים האחרונות סבל ממחלה קשה. הלווייתו תצא מחר (א') ב-12:30 בצהריים מרחבת מערת המכפלה בחברון. הוא ייטמן בבית העלמין העתיק בעיר

הרב משה לוינגר. אתר היישוב היהודי בחברון., אתר רשמי
הרב משה לוינגר/אתר רשמי, אתר היישוב היהודי בחברון.

הרב משה לוינגר, אבי היישוב היהודי בחברון, נפטר אתמול לאחר מחלה ממנה סבל מספר שנים. הרב לוינגר נולד ב-1935 בירושלים לד"ר אליעזר ותרצה לוינגר, אנשי פועלי אגודת ישראל ומנהיגיה בעבר. הוא למד בישיבת חורב, כפר הרא"ה ובישיבת מרכז הרב, שם הוסמך לרבנות. הרב לוינגר היה מתלמידי הרב צבי יהודה הכהן קוק והרב אברהם שפירא. לאחר שהיה בגרעין נח"ל בקיבוץ שלעבים מונה לרב הקיבוץ לביא ובשנת 1967 מונה לרבה של נחלים.

לאחר מלחמת ששת הימים, החל לפעול במסגרת גוש-אמונים ונחשב בעיני רבים לאבי מפעל ההתנחלויות ביהודה ושומרון. בשנת 1968 היה חתום על מודעה הקוראת למשפחות או בודדים ליישוב מחדש של העיר העתיקה חברון. בפסח 1968 עמד בראש קבוצת יהודים שערכו את ליל הסדר במלון ''פארק'' בחברון, ולאחר החג הודיעו כי הם נשארים במקום. במשך שלוש שנים התגוררו חברי הקבוצה בהנהגתו בבניין הממשל הצבאי בחברון עד שהוקמה קריית ארבע והם עברו לשם.

לאחר מלחמת יום הכיפורים ייצג את המתנחלים שהתנחלו בסבסטיה שבשומרון. בשנת 1971 קרא לספח את חברון למדינת ישראל.

יצחק רבין עוזי נרקיס ומשה דיין בשחרור העיר ירושלים במלחמת ששת הימים 1967. AP
לאחר מלחמת ששת הימים, החל לפעול במסגרת גוש-אמונים/AP

באקדחו האישי מכיוון עמדת צה"ל לעבר עוברים ושבים והרג את קאיד חסן סאלח ובנוסף, פצע את איברהים באלי. לאחר משפט שנמשך שנתיים, נחתמה עסקת טיעון שבמסגרתה הורשע הרב לוינגר בגרימת מוות ברשלנות, בפציעה בנסיבות מחמירות ובהיזק בזדון. בגזר הדין נגזרו עליו חמישה חודשי מאסר בפועל ושבעה חודשים נוספים על תנאי. הוא שוחרר ממאסרו באוגוסט 1990 לאחר שלושה חודשי מאסר. בשנת 1992 ניסה להתמודד לכנסת בראש מפלגת "התורה והארץ", אך רשימתו לא עברה את אחוז החסימה.

לפני מספר שנים לקה הרב לוינגר בשבץ מוחי, אך למרות מצבו הרפואי והעובדה שהיה צריך להיעזר בכיסא גלגלים הוא הקפיד להגיע לאירועים המזוהים עם המתנחלים ובחלק מהמקרים גם לשאת דברים למרות שדבורו היה לא קל. בשנת 2013 הוא זכה בפרס מוסקוביץ לציונות.

לפני כשלושה שבועות, אושפז בבית חולים שערי צדק בגלל הדרדרות במצבו ואתמול נפטר בבית החולים. הוא השאיר אחריו אישה ו-11 ילדים, בהם בנו - מלאכי לוינגר המשמש כראש המועצה המקומית קריית-ארבע, וביתו עתיה זר עיתונאית בערוץ 7 וסופרת ילדים.

לאחר צאת השבת שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מלאכי לוינגר ואמר לו כי "אני מבכה את האובדן העצום של מחולל ההתיישבות ביהודה ושומרון". בתגובה ענה בנו כי "רוחו הגדולה של מורי רבי ואבי, תמשיך לפעום בלב האומה".

יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג, אמר כי "הרב לוינגר היה מנהיג של ציבור חשוב, ציבור אידאולוגי שהאמין בו ובעמדותיו, אני חולק על עמדותיו לכל אורך הדרך, אך כיבדתי אותן. אני מוסר הערב את תנחומיי וצערי למשפחתו ולתלמידיו הרבים, ובמיוחד לבנו מלאכי עימו זכיתי לעבוד בתפקידיי השונים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רוחו הגדולה של מורי רבי ואבי, תמשיך לפעום בלב האומה". מלאכי םוינגר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהיישוב היהודי בחברון נמסר כי "היישוב היהודי בחברון אבל והמום עם פטירת הרב משה לוינגר, מייסד היישוב בחברון וממנחי היסודות לתנועת ההתיישבות בארץ ישראל. מקומו של הרב לוינגר ייזכר לעד יחד עם שמותיהם של מובילי ההתיישבות בארץ מראשית הציונות ותחיית האומה וראשוני בניין הארץ".

יו"ר ועד מתיישבי השומרון בני קצובר אמר הערב: "הלך לעולמו המייסד האמיתי של ההתיישבות היהודית כולה ביהודה ושומרון. כאשר הוא זה שדחף את הרב חנן פורת לחידוש ההתיישבות בכפר עציון והתייצב בעצמו בראש חבורה שייסדה את היישוב היהודי בעיר האבות בחג הפסח תשכ"ח 1968". קצובר הוסיף ורמר כי: "כמה סמלי שפטירתו התרחשה בדיוק ביום שחרור יהודה שומרון וירושלים אשר הוא היה מניף הדגל העיקרי של תוצאות הנס שהתרחש לעם היהודי במלחמת ששת הימים. זכרו כבר מונצח בכל אבן שנבנתה במרחבי יהודה ושומרון".

בהודעת האבל שהוציאה מועת יש"ע נכתב: "מועצת יש"ע אבלה על פטירת הרב משה לווינגר חלוץ חידוש הישוב היהודי בחברון ומפורצי הדרך לחזרת העם היהודי להתיישבות בכל רחבי יש"ע. במשך כל חייו פעל הרב לוינגר בדרכו הנאמנה והמסורה לעם וארץ ישראל ולמען ירושת הארץ כולה. מחר יום שחרור חברון ייטמן באדמתה הרב שהוביל לצמיחתה. אנו מוסרים את תנחומינו למשפחת לוינגר כולה ולבנו, חברנו, מלאכי לוינגר, חבר הנהלת מועצת יש"ע וראש המועצה המקומית קריית ארבע".

בני קצובר, סיום תקופת ההקפאה, אירוע בישוב רבבה ספטמבר 2010. אורי לנץ
"הלך לעולמו המייסד האמיתי של ההתיישבות היהודית כולה ביהודה ושומרון". בני קצובר/אורי לנץ

דניאלה וויס העומדת בראש תנועת "נחלה", החשיבה את הרב לוינגר כמורה ורבה, מסרה כי "תנועת נחלה מרכינה ראשה עם היוודע דבר פטירתו של הרב משה לוינגר, מנהיג גוש-אמונים ומנהיג תנועת נחלה, פורץ הדרך להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון. הרב משה לוינגר הנחה את צעירי התנועה עד השבוע האחרון להמשיך ביוזמות התיישבות, להקים גרעיני התיישבות ולא לוותר על אף שעל, על אף גבעה ולא לשכוח את חובתנו ליישב כל עיר וכל אתר בארץ ישראל. במהלך הבחירות האחרונות, הרב לוינגר שלח אגרת מיוחדת בשמו ובשם תנועת נחלה למפלגת הבית היהודי לחיזוק הקמת ממשלת ימין. מסכת חייו של הרב לוינגר ומורשתו נושאים בחובם ערכי ציונות וערכי חיים אשר בכוחם להנחות דורות רבים".

הלווייתו תחל מחר בחברון בשעה 12:30 והוא ייטמן בבית העלמין העתיק בחברון.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully