וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עומד מאחורי הרצון להדיח את הרב ריסקין?

26.5.2015 / 21:08

מועצת הרבנות סירבה להאריך את כהונת הרב ריסקין. הסיבה: רבנים טענו כי הוא בעל עמדות ליברליות. הרב שרלו: "אם הרבנות תנצל את כוחה שלא כהלכה אפעל לביטולה". הרב ריסקין: "אלה ימים טובים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב שלמה ריסקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

רב היישוב אפרת, הרב שלמה ריסקין, שהרבנות הראשית לישראל שוקלת לפטרו בשל דעותיו הליברליות לכאורה, הגיב הערב (שלישי) פומבית לסערה סביבו: "הימים האלה היו ימים טובים מאוד בשבילי. אני מרגיש תמיכה שמעולם לא הרגשתי לפני כן", אמר באירוע להשקת ספרו "העץ החי" במרכז מורשת בגין בירושלים. באשר לתלונות נגד פסיקותיו אמר: "הסיבה למה שקרה היא כי הרבנות הראשית לא יודעת שכל מה שאני עושה נמצא בתוך ד' אמות של הלכה".

את הדברים אמר הרב ריסקין על רקע סירובה של מועצת הרבנות הראשית לישראל להאריך את כהונתו בשל התנגדותם של שניים מחברי המועצה - הרב אברהם יוסף (רבה של חולון ואחיו של הרב הראשי יצחק יוסף) והרב יהודה דרעי (אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי). יוסף ודרעי טענו כי הוא מחזיק בעמדות פתוחות בענייני גיור ומעמד האישה. "הרב אברהם יוסף התבטא נגד כהונתו בצורה קיצונית ביותר", אמר גורם ברבנות שהוסיף כי "שאר הרבנים חברי המועצה נמנעו מלהביע עמדתם בנושא".

ברבנות הסבירו כי הרב ריסקין שיגיע בקרוב לגיל 75, אמור על פי החוק להגיש בקשה להאריך את כהונתו ולהתייצב בפני מועצת הרבנות הראשית במטרה לזכות בה. לרוב, בקשות אלה מאושרות אוטומטית, מה שמחזק את הטענה כי ההתנגדות לכהונתו של ריסקין נובעת משיקולים אחרים. עוד אומרים ברבנות כי הרב ריסקין לא הגיש את הבקשה ולא התייצב לישיבה שהתקיימה אתמול (שני) ולפיכך לא ניתנה הארכה לכהונתו. סירובה של המועצה הוא דבר חריג, אך יודגש כי לפני כל החלטה שתתקבל – הרב ריסקין יוזמן לשימוע בעניינו.

האיום להביא לסיום כהונתו של הרב ריסקין רק בשל עמדותיו גרר תגובות רבות. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר "אורות-שאול" ברעננה, איים כי "אם אכן הרבנות הראשית תנצל את כוחה שלא כהלכה אצטרף לאלה הפועלים לביטולה בניגוד לעשייתי עד היום". ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, הבהיר כי הרב ריסקין יישאר הרב המקומי גם אם הרבנות תחליט לא להאריך את כהונתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתנגד להארכת הכהונה. הרב אברהם יוסף/מערכת וואלה!, צילום מסך
ועדת החינוך בכנסת ,מאי 2012. עומר מירון
"אצטרף לאלה הפועלים לביטולה בניגוד לעשייתי עד היום". הרב יובל שרלו/עומר מירון

בארגון רבני "צהר" אמרו כי "מעל הניסיון להדיח את הרב ריסקין מתפקידו מתנוסס דגל אדום של נקמה על עמדותיו ופסיקותיו ההלכתיות. במקום לפאר ולקלס אותו ברבים בוחרים אישים ברבנות להפסיק את כהונתו טרם זמנה משיקולים פוליטיים וככל הנראה תוך ניסיון למנות מקורבים".

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" ראו באיום הרבנות הזדמנות לתקוף את הכשל החמור באופן המינוי והבחירה של רב בישראל, "החלטה מסוג זה צריכה להיות נתונה לציבור התושבים ולא לגורמים ארציים שנבחרו באופן פוליטי ולא מייצג".

בארגון רבני בית הלל מסרו: "אנו מחזקים את ידו של ידידינו הרב שלמה ריסקין, שמענו בצער על מגמות ברבנות הראשית לישראל לפגוע במעמדו, ואנו מוחים על כך בכל תוקף. מעמדה של הרבנות הראשית לישראל מותנה בכך שהיא תשכיל לכבד את הרבנים של הציבור הדתי לאומי".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully