וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת העירומה: אין הבדל בין מחאת המכנסונים לנשות הש??ל?ים

1.6.2015 / 12:00

נשות הש??ל?ים זכו לגינויים ברשת ע"י אלה שלא מצליחים להסביר לילדות שלהם את האיסור ללבוש מכנסונים, כי כשדוגמנית בלבוש מינימלי היא נערצת, ולגל גדות מותר להצטלם על שלטי ענק עם מעט בד, מדוע לילדה אסור להופיע כך בבית הספר?

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: ניר חן

ושוב נעמדה לה מדינת ישראל הפלורליסטית, הדמוקרטית ושוחרת החופש על רגליה האחוריות, החשופות והבלתי מפוקסלות סביב תמונה של נשות ''כת הש??ל?ים'' בה נראית משפחה מבית שמש כשהיא כולה מכוסה בש??ל שחור ענק. התמונה הרעידה את הרשת מצחוק ובעיקר מצקצוקי לשון צדקניים על האכזריות סלש טמטום, סלש חומייניזם, של המשפחה הבית-שמשית שבחרה לצעוד ברחוב תחת ''מעטה חשאיות חריף''.

אבל תוך שאני קורא את התגובות העאלק נדהמות ומזועזעות להופעה (או הא-הופעה) של הש??ל השחור והמאיים, אני מגגל כלפי מטה ומגלה את "מחאת המכנסונים" המרעידה אף היא את הרשת. מחאה שהתחילה בסטטוס שבו התרעמה תלמידה כיצד זה נאסר עליה להגיע עם מכנסונים לבית הספר. ילדה קטנה יחידה ותמה, עמדה ושאלה "למה?", וכל הגדולים וכל החכמים עמדו חיוורי פנים ולא מצאו תשובה.

נו בטח, איך ימצאו תשובה אם מלכתחילה לא רק שהם לא סיפקו מצע לתשובה, אלא חינכו אותה לערכים הפוכים בהם דוגמנית בבגד מינימלי ההולך וקטן מעונה לעונה - הופכת להיות דמות מוערצת. אם לגברת רפאלי מותר להצטלם על שלט ענק באיילון מדוע לילדה אסור להופיע כך? אם אתה מעריץ, בלב או במבט, את הטופ-מודל בשער המגזין, ומפרגן לה בכתבה נלהבת על כך, כיצד תעביר מסר סותר לחניכה שלך ותאסור עליה את אותו הדבר שהופך לסמל של איכות וסגידה?

(כנראה שמסובך או לא פוליטקלי קורקט להעביר את המסר הפשוט של יו"ר מועצת התלמידים גל יוסף בראיון המצוין שלה לאולפן וואלה!NEWS ולפיו "ברור לנו שצריך להיות קוד לבוש מינימלי שמבוסס על כבוד. צריך להתלבש בצורה שמכבדת כל אחת את עצמה... יש כל מיני בני נוער שאולי מרגישים שלא בנוח בעצמם כאשר יש מישהו שהוא מתלבש בצורה שהיא לא מכבדת, ומעבר לזה גם לזכור שאנחנו תלמידים ואנחנו בתוך מסגרת לימודית וצריך לשמור על המסגרת הזו").

שר החינוך הטרי, נפתלי בנט, שקיבל מכתב ממובילות מחאת המכנסונים, בחר להתעלם מן המכתב. אבל זה לא רק בגלל הכיפה שעל ראשו. ושימו לב לתקנון החתום על בית המחוקקים בו מכהן השר: "נשים מתבקשות שלא ללבוש גופיות, חולצות בטן ומכנסיים קצרים. גברים מתבקשים שלא ללבוש גופיות ומכנסיים קצרים" (מכתב של מנכ"ל הכנסת, אבי בלשניקוב, תחת הנחייתה של היו"ר דליה איציק, 2006) אני מיד רואה את הסטטוס של מיס שפיר, לצד סלפי כפכפי אצבע, זועף "מדוע אסור לי מכנסוניםםםם????" (אה, לא?)

כן, חילונים יקרים, לא רק את התלמידה שלכם הצלחתם לבלבל. גם אותי. מכנסונים זה טוב או רע, או שזה תלוי אם קוראים לכם בר או סתיו?

אימא טאליבן תועדה בבית שמש  מאי 2015. יעקב לדרמן, מערכת וואלה! NEWS
התמונה הרעידה את הרשת מצחוק/מערכת וואלה! NEWS, יעקב לדרמן

החברה החילונית בישראל בחרה, באופן שרירותי לחלוטין, בקוד לבוש המאפשר דברים מסוימים, במקומות מסוימים ולאנשים מסוימים, אבל שולל מכל וכל דברים אחרים. למה? יש רק תשובה אחת: ככה! הוא בחר כך והחליט שזה מה שנוח לו. לדידו זה "בלתי הולם". ואפילו את הדבר הפשוט הזה הוא לא מצליח להסביר. לא לעצמו ולא לחניכה שלו.

נשות הש??ל?ים אינן פועלות לא במסגרת היהדות ולא במסגרת ההלכה. לפחות עד כמה שאני מכיר אותה. הן בחרו באופן שרירותי בקיצוניות האחרת. בקוד לבוש הפוך, שלגיטימי שלא ניישר קו על פיו באותה המידה שלגיטימי שאותן נשים תבחרנה את הלבוש שלהן. אין כאן "נורמה" אובייקטיבית עליונה גורפת ומחייבת. אלו חושבות שזה הנכון, ואלו מרגישות אחרת. מה שעבורן הוא נורמה, לאחרים הוא ייראה חומייניסטי. ומה שנראה ליו"ר הכנסת או משרד החינוך למובן מאליו, הוא משפיל ומדיר עבור החניכה שלו.

אז אפשר לצעוק, לצחוק, ללהג, לקטר ולצקצק. אבל זה לא יסיר ולא יסתיר את האמת העירומה. אם אין מצפן מוסרי עליון, אין שום סיבה שלא לקבול על כל נורמה אנושית הנהוגה במדינה, כולל מקלחות מעורבות, קוד לבוש או לבוש בכלל.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully