וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההנהגה החרדית התירה: נשים חרדיות ילמדו לתואר שני

7.6.2015 / 20:04

מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל" התירה לנשים חרדיות ללמוד לתואר שני כדי לשפר את שכרן, אך רק במוסדות חרדיים. להחלטה הצטרף מנהיג הליטאים הרב שטיינמן: "איסור לא יועיל אחרי ההיתר"

מתחם החרגול, רובע ז', אשדוד, מאי 2015. ניב אהרונסון
מתחם החרגול, רובע ז', אשדוד, מאי 2015/ניב אהרונסון

תהליך האקדמיזציה במגזר החרדי צובר תאוצה: מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל", הסמכות הרוחנית העליונה בציבור החרדי-חסידי המורכבת מאדמו"רים בכירים, התירה לאחרונה לנשים חרדיות ללמוד לימודים אקדמיים לשם קבלת תואר שני (M.A) וזאת בתנאי שמדובר בתואר אקוויוולנטי שאינו משקף זכות לתואר אקדמי אלא רק לשכר המקביל לזה של בעלי תואר דומה. תנאי נוסף הוא שהלימודים יתקיימו רק "במרכזי ההשתלמויות" בשל חשש שהן יפנו ללמוד במכללות או אוניברסיטאות, דבר שאסרו בעבר המנהיגים החרדים.

ההחלטה מעידה על שינוי מזערי ביחס ההנהגה החרדית לסוגית הלימודים האקדמיים, אך אין בה בשורה ממש. הסיבה לכך נובעת מזה שהאדמו"רים התירו את הלימודים רק "כדי להיטיב את משכורתן של עובדות ההוראה במוסדות החינוך החרדיים", כלשון החלטתם שהתפרסמה ב"כיכר השבת", ולא מתוך הכרה בלימודים אקדמיים.

לעומת המנהיגים החסידיים, דעתו של מנהיג הציבור הליטאי, הרב אהרון לייב שטיינמן, לא פורסמה בפומבי אך נאמר בשמו כי "איסור לא יועיל אחרי ההיתר".

נוסף לכך, מודעה שהתפרסמה בסוף השבוע ב"יתד נאמן", ביטאון המזוהה עם הרב שטיינמן, ובה פרטים על מסלול לימוד לתואר שני בגרסה החרדית – עוררה סערה ובעיתון הבהירו הבוקר, "אין אנו אחראים על התוכן ומשמעות הדברים שנכתבו במודעה זו".

הרב שטיינמן בכנס של יהדות התורה בבני ברק, מרץ 2015. ניב אהרונסון
"איסור לא יועיל אחרי ההיתר". הרב שטיינמן/ניב אהרונסון

בחברה החרדית חל בשנים האחרונות שינוי משמעותי ביחס ללימודים אקדמיים. אלפי חרדים פנו ללימודים במכללות שהוקמו במיוחד לטובת המגזר החרדי ורכשו השכלה גבוהה, אך מוסדות אלה מעולם לא קיבלו הכרה של ההנהגה החרדית הרשמית בטענה כי בלימודים אלו יש פגם מאחר ובתכני הלימוד מעורבים מושגים הנוגדים את אורח החיים החרדי. בעבר, הרב עובדיה יוסף המנוח התיר לבתו עדינה בר שלום להקים מכללה כזו, אך יורשו הרב שלום כהן אסר על נשים חרדיות ללמוד לימודים אקדמיים.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully