וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן איכות לא ניתן להוריד באפליקציה

17.6.2015 / 10:00

פעם זה נשמע בדיוני: בני אדם שעיניהם מחוברות למסכים? אנשים שמובלים בדרכם ע"י אפליקציות? ילדים שלא יודעים לשחק תופסת? גלית דהן קרליבך מוכנה להיות ההורה הרשע שלא מרשה סמארטפון ובלבד שתציל את הילד

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

בוקר טוב לך פייסבוק, בוקר טוב גם לך, יאן קום, הטייקון שהמציא את וואטס-אפ, הצלחתם לעשות מה שממשלות ניסו ולא הצליחו- לסמם את האזרחים הקטנים והחפים מפשע, בעצם, אתם יכולים לחזור לישון בחיוך גדול וכשתקומו, עלו לקברו של ריי ברדבורי ופרגנו לו בלייק, אחרי הכול, הוא חזה את ההצלחה שלכם.

בשנת 1953 שלושה דברים משמעותיים קרו: סטאלין מת, הטלוויזיות הצבעוניות הוכנסו לשימוש באמריקה וריי ברדבורי כתב את ספרו המופתי "פרנהייט 451" שנחשב לספרות מדע בדיונית טהורה שכל קשר בינה לבין המציאות מקרי בהחלט:
בעולם של פרנהייט 451 האנשים לא צריכים להתעסק ברגשות, בכאב ובשמחה קיצונית. למשך 24 שעות ביממה אוזניהם פקוקות בדבורים אלקטרוניות מזמזמות, קירות הבתים אינם אלא מסכי ענק המקרינים סרטים שהממשלה דואגת לטפש בהם את אזרחיה, וחוץ מזה יש כלי שבעזרתו ניתן למחות זיכרונות שונים. בעולם של פרנהייט יש מכבי אש - רק כדי לשרוף את החפץ המסמל אולי יותר מכל את האינדיבידואליזם - הספרים.


ועכשיו צאו מתוך העלילה ולכו לשוטט ברחובות ישראל. כמה אנשים חלפו על פניכם כשדבורים אלקטרוניות צמודות לאוזניהם? כמה מהם היו תקועים בתוך מסך? ספרו כמה פעמים ישבתם עם חבר בבית קפה והאייפון קטע את שיחתכם.

כעת, חצו את הכביש והציצו על הנהג שלא העניק לכם זכות קדימה, אל תדונו אותו לכף חובה, הוא רק הסתכל בבדיחה שרצה בוואטס אפ מזה שעתיים. חשוב לו להתעדכן. משם המשיכו ובקרו את הילד שלכם בבית הספר השכונתי. בית ספר קטן, פשוט, עממי, שהשוויון נר לרגליו בדמותה של חולצה אחידה. אז מה אם הסמארטפונים של ילדי הכתה עלו שלוש- ארבע משכורות? אז מה אם יש ילד בפינה שמבודד כבר שנתיים ואין לו עם מי לשחק? מדובר על ילד להורים פושעים שלא רכשו לו את המכשיר ושחושבים, בחוצפתם, שזמן איכות לא ניתן להוריד באפליקציה. המורים אובדי עצות, המנהלת כסוסת ציפורניים, אבל רוב זה רוב. ואם הרוב הצביע עבור קרינה, אפאטיות, וטיפוש המוח, הרוב, כנראה, יודע מה שהוא עושה.

ריי ברדבורי. GettyImages
ב-1953 כתב את ספרו המופתי "פרנהייט 451". ריי ברדבורי/GettyImages

בשנת 2015 יש טלוויזיות משוכללות וצבעוניות שכמותם עין לא חזתה. האח הגדול עומד בצד ומחכה לרגע בו כל האזרחים יוסיפו להסתמם, להרוג בכבישים, להתעלם ממי שאיננו חמוש בסמארטפון ולהפסיק לקרוא ספרים. הוא מחכה לרגע שבו ייכנס לעלילה ובו יקבל את האזרחים שלו על מגש אנדרואידי בעל קייס מהודר.

seperator
גלית דהן קרליבך
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully